Stezka přes Bečvu i kolem Nových Mlýnů. Města dostanou více peněz na trasy pro cyklisty

O sto milionů víc než loni na výstavbu a opravu cyklostezek dostanou obce od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Důvodem je paradoxně nedostatek peněz, fond se totiž kvůli koronavirovým opatřením rozhodl spolu s financemi vyhrazenými pro letošní projekty uvolnit i peníze z rozpočtu na rok 2021. Koronavirová pandemie ovlivní i některé krajské příspěvky na cyklostezky. Například v Plzeňském kraji budou muset plánovanou podporu snížit o osm milionů korun.

„V letošním roce neměl fond na cyklostezky dostatek finančních prostředků. S nastupující pandemií a z toho plynoucích omezení bylo jasné, že nebudeme moci realizovat konzultace se žadateli a nemohli bychom vyhlásit termín pro předkládání žádostí pro příští rok,“ vysvětlil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica s tím, že fond využil peníze v rozpočtu na příští rok pro projekty předkládané a schvalované letos.

Největší podporu od státního fondu, téměř 80,5 milionu korun, získalo dokončení chybějícího úseku cyklostezky Bečva u obcí Ústí a Černotín v mikroregionu Hranicko v Olomouckém kraji. Dostaví se také lávka přes řeku Bečva.

„Řešený úsek odvede cyklisty z komunikací I. a II. třídy, které jsou pro cyklodopravu zcela nevhodné a velmi nebezpečné,“ uvedla manažerka mikroregionu Marcela Tomášová. Stavba cyklostezky a lávky by měla začít na podzim. Zbývajících zhruba 25 milionů korun doplatí kraj, město Hranice a obě obce.

Na stavbu trasy kolem vodní nádrže Nové Mlýny v Jihomoravském kraji pak fond přispěje 58,6 milionu. „Umožní zejména převedení cyklistů z frekventované silnice I/52 na bezpečnou cyklostezku s propojením na Mikulov a okolní obce,“ řekla krajská mluvčí Monika Brindzáková.

  • V žádostech o příspěvky letos uspělo 35 staveb z celkových 75, celkově si rozdělí rekordní částku 452,5 milionu korun. Oproti loňskému roku, kdy žadatelé získali dohromady 351 milionů, na dotace dosáhlo o šest žadatelů více, i když komise posuzovala téměř stejný počet žádostí – loni se o příspěvek přihlásilo 74 měst a obcí.

Více peněz v Praze i na Olomoucku

Cyklistickou dopravu v regionech každoročně podporují i samotné kraje, letos zase o něco vyšší částkou. Například Olomoucký kraj poskytne na 12 projektů výstavby a oprav cyklostezek nejvyšší částku za poslední čtyři roky – 21,7 milionu korun.

Vyšší částku než v předchozích letech uvolní také Liberecký kraj. Zatímco loni rozděloval sedm milionů, letos půjde o částku o dva miliony vyšší. Pomůže tak například s prostředky na cyklotrasu Odra–Nisa, kterou z 85 procent financuje SFDI.

Více peněz poskytne i Praha. Do cyklistické a pěší infrastruktury investuje prostřednictvím Technické správy komunikací přes 170 milionů korun. O 49 milionů více než loni. Nejnáročnějším a nejdražším projektem byla podle správy výstavba cyklostezky A26 „Rokytka“ vedoucí z Libně do Vysočan, která začala už loni. „Kromě trasy pro cyklisty jsme tu upravili i koryto řeky a opravili ochranné a opěrné zdi. Celá akce vyšla na 48 milionů korun,“ přiblížila mluvčí TSK Barbora Lišková. Slavnostní otevření nedávno dokončené stezky proběhne v sobotu.

Plzeňský kraj šetří kvůli koronaviru

V některých krajích ještě města na schválení žádostí o dotace čekají, například v Jihočeském, Moravskoslezském nebo Plzeňském kraji. Jeho rada bude příspěvky schvalovat v druhé polovině května.

Výši dotací v Plzeňském kraji negativně ovlivní probíhající koronavirová krize. „V letošním roce je na výstavbu cyklostezek rozpočtováno 45 milionů korun, ale v souvislosti s úspornými opatřeními bude částka ponížena o osm milionů. Předpokládá se propad příjmů do krajského rozpočtu,“ vysvětlila mluvčí krajského úřadu Alena Marešová.

Města získávají peníze na podobné projekty i z operačních programů Evropské unie, které rozděluje ministerstvo pro místní rozvoj. V minulém období v letech 2016 až 2019 tak získaly obce díky programu IROP více než miliardu korun.