Přípravy opatření proti smogu v Praze se protahují. Magistrát chce v případě potřeby omezit jízdu aut – radní ale dosud takzvaný regulační řád neschválili, i když měl původně platit už od února. A zatím ho nepřipravila ani jiná města, která se často potýkají se znečištěným ovzduším.
Smog v Praze má omezit regulace aut, řešení se ale protahuje
Hlavní podíl na znečištěném ovzduší má v Praze doprava – 90 procent prachu tady pochází podle meteorologů z aut. Domácí kotle hrají v Praze vedlejší roli. A právě na dopravu se chce metropole zaměřit.
Regulační řád, který magistrát připravuje už přes rok, počítá především s tím, že část aut v době smogu zůstane stát. Zákaz vjezdu by platil v liché dny pro osobní automobily, které mají registrační značku s posledním lichým číslem, a v sudé dny se sudým. Plus pro všechny nákladní vozy nad šest tun.
Právě varianta sudá/lichá už funguje třeba v Paříži. Do ulic vyráží v sudé dny jen auta se sudým číslem poznávací značky, v liché dny je naopak s lichým.
MHD nahradí auta jen v jednotkách procent
Dosavadní pražské „řešení“ smogu – tedy třeba výzva k využívání MHD – totiž nestačí. „Jedná se o snížení počtu aut v řádu jednotek procent, a to se skutečně na kvalitě ovzduší nepromítne,“ vysvětlil už dříve Ondřej Vlček z úseku ochrany čistoty ovzduší Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Právě ČHMÚ metropoli takové řešení doporučil.
Praha si regulaci už vyzkoušela. V roce 1996 ale omezení vjezdu skončilo kolapsem, řidiči se o něm včas nedozvěděli.
Právě k tomu, jak o omezení informovat a taky jak ho vymáhat, teď směřují připomínky městských částí. Například Praha 4 navrhuje přechodné období tři hodiny po vyhlášení. Praha 11, ta by na to šla jinak – zastavila by neekologická auta, a ta moderní by nechala jezdit. Napříč radnicemi pak zní MHD zdarma, se kterou ale regulační řád nepočítá.
„Z hlediska příspěvku ke kvalitě ovzduší MHD význam nemá,“ uvedla pražská radní pro infrastrukturu a životní prostředí Jana Plamínková (Trojkoalice-STAN).
Na problém smogu upozornila znovu minulá zima. Stát tehdy vyzval obce, aby využívaly regulačních řádů. Podle ministerstva životního prostředí ho ale dosud žádná radnice nevydala.
„Nyní je potřeba k němu udělat organizační řád, který přesně stanoví, kdy, kam by se umisťovaly jaké značky, kudy by byly vedeny objízdné trasy a podobně,“ dodala Plamínková.
Navržená opatření prověří Praha další analýzou. Oproti původním předpokladům je ale nechce aplikovat při každé smogové situaci, ale až v okamžiku regulace, tedy při ještě horším stavu – a ten byl v metropoli za posledních dvanáct let jen čtyřikrát.