Silnice se nedaří stavět, mají podle kontrolorů skluz. Z 35 klíčových projektů je vzorných jen sedm

Z 35 staveb na silnicích I. třídy se v posledních pěti letech podařilo podle harmonogramu dokončit pouze sedm. S přípravou některých se stát potýká již desítky let. Upozornil na to Nejvyšší kontrolní úřad, který prověřoval, jak se v resortu dopravy podařilo využít téměř 25 miliard korun určených na stavbu a modernizaci státních silnic. Ministerstvo dopravy problém připouští, u těch největších zdržení ale ze skluzů viní hlavně samosprávy.

Nejvyšší kontrolní úřad se při kontrole využití peněz na stavby a modernizaci silnic I. třídy zaměřil na projekty, které strategické dokumenty z roku 2013 stanovily jako prioritní. Součástí byl harmonogram staveb i předpokládané náklady. Podle kontrolorů se z 35 prioritních staveb zatím podařilo podle harmonogramu dokončit jen sedm. „Navíc šest z nich už bylo v nějaké fázi rozpracovanosti, když harmonogram staveb vznikal,“ upozornil NKÚ.

Že se mnoho staveb zpozdilo, ministerstvo dopravy připustilo. Poukázalo však na okolnosti, které nemohlo samo či prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ovlivnit. „To však v žádném případě nesnižuje význam připravovaných staveb, pouze oddaluje dosažení pozitivních efektů,“ zdůraznila mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Podle NKÚ bylo zpoždění nebo dokonce zastavení některých silničních staveb hlavně nedostatkem peněz. „Před krizí se jich začalo připravovat mnoho a následně se muselo přikročit k úsporám,“ upozornila mluvčí úřadu Jana Gabrielová.

Příprava stavby silnice podle závěrů kontrolorů trvala v průměru dvanáct let, stávalo se ale také, že se protáhla na více než dvě desetiletí. Jako příklad uvedl NKÚ přeložku silnice I/14 u Nového Města nad Metují. V době, kdy kontroloři na ministerstvu dopravy byli, se připravovala již 22 let – stanovisko EIA bylo vydáno v roce 1997 – a zahájení stavby zdaleka nebylo na obzoru. Přípravu komplikovaly námitky občanů proti plánované trase i obtížná protihluková ochrana. Podobná je situace i v případě obchvatu Olbramovic na silnici I/3.

2 minuty
V termínu se podařilo dokončit jen pětinu silnic I. třídy, uvedl NKÚ
Zdroj: ČT24

Podle ministerstva jde o extrémní případy a navíc ukázku toho, že resort nemůže leccos ovlivnit. „Spíše ukazuje na dlouhodobou neschopnost místních samospráv nalézt shodu nad jednou variantou, kterou by stát mohl dále efektivně v přípravě směrem k realizaci vůbec sledovat,“ uvedlo ministerstvo.

Kontroloři připustili, že by situaci mohly zlepšit novely z loňského roku, které zavedly možnost společného územního a stavebního řízení a také pro vybrané stavby povolily mezitímní rozhodnutí. Tím je možné za určitých okolností vyvlastnit pozemky potřebné ke stavbě a teprve potom vést spor o výši náhrady. Podle NKÚ ale jsou zákony zatím účinné příliš krátce, a tak se jejich vliv v době kontroly neprojevil.

Za pozitivní považuje kontrolní úřad, že se stavělo docela levně. Skutečné náklady byly o 30 procent nižší, než kolik předpokládalo Ředitelství silnic a dálnic v zadávacích řízeních. Podle NKÚ se pozitivně projevil vyšší počet uchazečů o veřejné zakázky. Kontroloři však zapochybovali, zda to znamená, že se stavělo hospodárně. Silničáři totiž vycházeli z třídníku stavebních konstrukcí a prací, který ministerstvo dopravy stanovilo, ovšem ze srovnání cen v něm a průměru z 23 nabídek z různých zadávacích řízení kontrolorům vyšlo, že jsou údaje v třídníku nadhodnocené.

„Podle NKÚ nebyla tato cenová databáze účinným nástrojem pro hospodárnou realizaci staveb a stanovení předpokládané hodnoty v zadávacích řízeních na výběr dodavatelů stavebních prací,“ stojí proto v závěrečné zprávě z kontroly.

Stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic spravuje pouze dálnice a silnice I. třídy. Těch je v Česku 69 o celkové délce přes 5800 kilometrů. Délka sítě státních silnic se před čtyřmi lety výrazně zkrátila – dříve k nim byly řazeny i rychlostní silnice. Ty však od počátku roku 2016 nechalo ministerstvo dopravy přeřadit mezi dálnice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 19 mminutami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 54 mminutami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud ve stejné kauze rovněž schválil dohodu o vině a trestu u podnikatele Michala Unzeitiga. Ten dostal roční podmíněný trest a má zaplatit 250 tisíc korun.
před 1 hhodinou

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 13 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...