Silnice se nedaří stavět, mají podle kontrolorů skluz. Z 35 klíčových projektů je vzorných jen sedm

Z 35 staveb na silnicích I. třídy se v posledních pěti letech podařilo podle harmonogramu dokončit pouze sedm. S přípravou některých se stát potýká již desítky let. Upozornil na to Nejvyšší kontrolní úřad, který prověřoval, jak se v resortu dopravy podařilo využít téměř 25 miliard korun určených na stavbu a modernizaci státních silnic. Ministerstvo dopravy problém připouští, u těch největších zdržení ale ze skluzů viní hlavně samosprávy.

Nejvyšší kontrolní úřad se při kontrole využití peněz na stavby a modernizaci silnic I. třídy zaměřil na projekty, které strategické dokumenty z roku 2013 stanovily jako prioritní. Součástí byl harmonogram staveb i předpokládané náklady. Podle kontrolorů se z 35 prioritních staveb zatím podařilo podle harmonogramu dokončit jen sedm. „Navíc šest z nich už bylo v nějaké fázi rozpracovanosti, když harmonogram staveb vznikal,“ upozornil NKÚ.

Že se mnoho staveb zpozdilo, ministerstvo dopravy připustilo. Poukázalo však na okolnosti, které nemohlo samo či prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ovlivnit. „To však v žádném případě nesnižuje význam připravovaných staveb, pouze oddaluje dosažení pozitivních efektů,“ zdůraznila mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Podle NKÚ bylo zpoždění nebo dokonce zastavení některých silničních staveb hlavně nedostatkem peněz. „Před krizí se jich začalo připravovat mnoho a následně se muselo přikročit k úsporám,“ upozornila mluvčí úřadu Jana Gabrielová.

Příprava stavby silnice podle závěrů kontrolorů trvala v průměru dvanáct let, stávalo se ale také, že se protáhla na více než dvě desetiletí. Jako příklad uvedl NKÚ přeložku silnice I/14 u Nového Města nad Metují. V době, kdy kontroloři na ministerstvu dopravy byli, se připravovala již 22 let – stanovisko EIA bylo vydáno v roce 1997 – a zahájení stavby zdaleka nebylo na obzoru. Přípravu komplikovaly námitky občanů proti plánované trase i obtížná protihluková ochrana. Podobná je situace i v případě obchvatu Olbramovic na silnici I/3.

2 minuty
V termínu se podařilo dokončit jen pětinu silnic I. třídy, uvedl NKÚ
Zdroj: ČT24

Podle ministerstva jde o extrémní případy a navíc ukázku toho, že resort nemůže leccos ovlivnit. „Spíše ukazuje na dlouhodobou neschopnost místních samospráv nalézt shodu nad jednou variantou, kterou by stát mohl dále efektivně v přípravě směrem k realizaci vůbec sledovat,“ uvedlo ministerstvo.

Kontroloři připustili, že by situaci mohly zlepšit novely z loňského roku, které zavedly možnost společného územního a stavebního řízení a také pro vybrané stavby povolily mezitímní rozhodnutí. Tím je možné za určitých okolností vyvlastnit pozemky potřebné ke stavbě a teprve potom vést spor o výši náhrady. Podle NKÚ ale jsou zákony zatím účinné příliš krátce, a tak se jejich vliv v době kontroly neprojevil.

Za pozitivní považuje kontrolní úřad, že se stavělo docela levně. Skutečné náklady byly o 30 procent nižší, než kolik předpokládalo Ředitelství silnic a dálnic v zadávacích řízeních. Podle NKÚ se pozitivně projevil vyšší počet uchazečů o veřejné zakázky. Kontroloři však zapochybovali, zda to znamená, že se stavělo hospodárně. Silničáři totiž vycházeli z třídníku stavebních konstrukcí a prací, který ministerstvo dopravy stanovilo, ovšem ze srovnání cen v něm a průměru z 23 nabídek z různých zadávacích řízení kontrolorům vyšlo, že jsou údaje v třídníku nadhodnocené.

„Podle NKÚ nebyla tato cenová databáze účinným nástrojem pro hospodárnou realizaci staveb a stanovení předpokládané hodnoty v zadávacích řízeních na výběr dodavatelů stavebních prací,“ stojí proto v závěrečné zprávě z kontroly.

Stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic spravuje pouze dálnice a silnice I. třídy. Těch je v Česku 69 o celkové délce přes 5800 kilometrů. Délka sítě státních silnic se před čtyřmi lety výrazně zkrátila – dříve k nim byly řazeny i rychlostní silnice. Ty však od počátku roku 2016 nechalo ministerstvo dopravy přeřadit mezi dálnice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Událostí, komentářů týdne debatovali o úderech USA na Írán

Hosté pořadu Události, komentáře týdne diskutovali o útoku Spojených států na íránské jaderné provozy. Řeč přišla i na hlasování o nedůvěře vládě, které kabinet Petra Fialy (ODS) ustál. Tématem pořadu byla i volba generálního ředitele ČT nebo protesty odpůrců masového cestovního ruchu ve Španělsku, Itálii či Portugalsku. Pozvání přijali novinář a komentátor Václav Dolejší, herečka Zuzana Zlatohlávková, podnikatelka a bývalá politička Jana Marco, neurochirurg Vladimír Beneš a reportér a youtuber Janek Rubeš. Debatu vedla Jana Fabianová.
před 40 mminutami

Česká nákladní loď doplula do Bratislavy poprvé po více než třiceti letech

Po třiatřiceti letech zakotvila v Bratislavě česká nákladní loď. Plavidlo s názvem Rio 2 urazilo celkem osmnáct set kilometrů a má tak za sebou výjimečně dlouhou trasu. Nákladní loď by za normálních okolností převážené zboží vyzvedla v Čechách, ale kvůli nízké hladině Labe a zřícenému mostu v Drážďanech pro něj musela právě do slovenské metropole. Plavba do cílové destinace v německém Münsteru potrvá asi další tři týdny.
před 1 hhodinou

Vakcinace i platný pas. Cestování se zvířaty má svá pravidla

V létě pravidelně přibývá lidí, kteří cestují se zvířaty. Pokud jedou do ciziny, potřebuje čtyřnohý turista pas, čip a očkování. Některé země ale přidávají i další požadavky. Se záměrem vzít svého mazlíčka s sebou je dobré včas informovat leteckou společnost a pravidla si prostudovat na stránkách Státní veterinární správy. O něco jednodušší je to při cestě vlakem. Jestliže se zvíře vleze do přepravky o předepsaných rozměrech, může dokonce jezdit zdarma.
před 1 hhodinou

Vězeňské službě by mohly vzrůst platy

Od července mají dozorcům a strážným ve věznicích vzrůst výdělky o tři tisíce korun, tedy stejně jako policistům, hasičům nebo celníkům. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) předloží návrh na zvýšení platů vládním kolegům ve středu. Podle ředitele Vězeňské služby Simona Michailidise je narovnání podmínek mezi bezpečnostními složkami nutné. Momentálně ve sboru vězeňské služby chybí lidé, někteří kvůli lepším podmínkám odešli právě k policii nebo do armády.
před 2 hhodinami

Nehod na železničních přejezdech neubývá

Nedaří se snížit počty nehod na železničních přejezdech. Přitom Správa železnic investuje do zabezpečení miliardy korun. Nejčastější příčinou srážek je nepozornost. Když už člověk vjede do kolejiště a uvázne mezi závorami, radí odborníci zkusit závory prorazit. A pokud to nejde, ihned opustit auto a zavolat na tísňovou linku. Letos už záchranáři zasahovali u víc než šedesáti událostí.
před 11 hhodinami

Čipy pro psy i kočky a jejich registrace. Evropské nařízení má omezit množírny

Mikročip povinně nejen pro psy, ale nově také pro kočky. Europoslanci v týdnu přijali usnesení, podle kterého by chovatelé zvířata měli mimo jiné registrovat v jednotné databázi. To má zkomplikovat existenci množíren. Část odborníků ale tvrdí, že by lépe fungovaly vyšší sankce. Podoba legislativy ještě není konečná, vyjadřovat se k ní budou také ministři členských zemí.
před 11 hhodinami

Celý svět by měl děkovat Trumpovi, míní Dostálová. Foldyna nesouhlasí

Rozhodnutí USA udeřit na íránský jaderný program bylo dobrým krokem, shodli se v Otázkách Václava Moravce zástupci vládní koalice a opozičního ANO. „Celý svět by měl poděkovat (Donaldu) Trumpovi,“ prohlásila europoslankyně Klára Dostálová (ANO). Odmítavě se k útoku postavil poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Debatující věří, že zapojení USA povede k oslabení íránského režimu. V druhé části pořadu politici kritizovali systém emisních povolenek ETS 2.
před 15 hhodinami

Po tropech mají dorazit silné bouřky

Teploty v Česku v neděli i v pondělí vystoupají nad 31 stupňů Celsia, v pondělí pak budou od západu postupovat bouřky doprovázené silným větrem, informoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Vítr může podle něj v nárazech ojediněle dosáhnout rychlosti i kolem 110 kilometrů v hodině. Nejpravděpodobnější je výskyt intenzivních srážek na jihu Čech a na Vysočině.
před 18 hhodinami
Načítání...