Silnice nižších tříd jsou často plné děr a výmolů, na opravy podle krajů chybí peníze

6 minut
Události: Stav českých silnic
Zdroj: ČT24

Zatímco hlavní silniční tahy jsou v Česku celkem v pořádku, komunikace nižších tříd vyžadují velké opravy. Problém ještě zvýraznila zima. Kraje ale tvrdí, že mají na opravy málo peněz. Situaci alespoň částečně zlepšují přímé platby ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), letos by měly vzrůst proti minulým letům o polovinu, a to na šest miliard. Vnitřní dluh na údržbě silnic je ovšem podle krajů násobně větší.

Hluboké díry, zborcené krajnice, drolící se záplaty. Únor odhaluje podobných problémů pravidelně nejvíc. Na začátku bývá takzvaně načatý povrch – do prasklin zateče voda a tím, jak zmrzne, ho následně začne trhat. A zároveň se v nízkých teplotách nedá používat klasický asfalt.

Severně od Pardubic, kousek od čerstvě otevřené části dálnice D35, je záplat ze studené směsi hodně. Okolní okresky dostaly v posledních letech zabrat. Objíždějící auta se tady střídala se stavební technikou. Výsledkem jsou škody v řádu stovek milionů. „Jsme na 1,2 miliardy, a to jen v odhadovaných cenách, a to samé bylo i u takzvaných nepovolených tras,“ vyčíslil škody ředitel SÚS Pardubického kraje Miroslav Němec.

„Nakonec se ze SFDI podařilo získat pět set milionů s tím, že Pardubický kraj to bude muset dofinancovat částkou 200 milionů,“ dodal hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Státní fond dopravní infrastruktury letos vyčlenil pro kraje na opravy silnic asi šest miliard, to je o polovinu víc než v předchozích letech. Ovšem je to pořád málo, zní z krajů. „Musí se změnit rozpočtové určení daní, kraje na to nemají,“ varuje radní Středočeského kraje pro dopravu Petr Borecký (STAN).

I kdyby se peníze sehnaly, vnitřní dluh odhadují jen Středočeši v řádu desítek miliard korun, což se nedá dohnat za jednu či dvě sezony. Hlavně v situaci, kdy krajské zakázky nemají pro stavební firmy takovou prioritu jako třeba dálnice.

Skoro všechny takzvané okresky spravují jednotlivá hejtmanství. Síť je daleko hustší než ta celostátní. Jen silnice druhé třídy mají 15 tisíc kilometrů, třetí třídy pak 34 tisíc kilometrů.

Příspěvky státu na silnice nižších tříd
Zdroj: SFDI

Kraje musely jejich opravy platit dlouho výhradně ze svého. Vlastní kapitolu v rozpočtu už zmíněného Státního fondu dopravní infrastruktury získaly až v roce 2015. Dosud se pohybovala mezi třemi a čtyřmi miliardami, letos poprvé se suma zvedla na šest miliard korun. Celkem stát zatím přispěl 38 miliardami, na hlavní tahy přitom vydá dvojnásobek za jediný rok. 

Nejvíc dostane Středočeský kraj

Peníze se mezi regiony dělí podle podílu na silniční síti. Nejvíc, asi miliardu, tak letos dostane Středočeský kraj, který spravuje přibližně její pětinu. 

„Do budoucna zvažujeme možnost využití několikamiliardového úvěru na opravy silnic II. a III. třídy. Potenciální úvěr by se týkal nejdříve příštího roku,“ řekl mluvčí Středočeského kraje David Šíma. V letošním roce vydá Středočeský kraj na opravu silnic II. a III. třídy asi tři čtvrtě miliardy korun.

Největší síť silnic nižší třídy
Zdroj: SFDI/Ministerstvo dopravy ČR

Po Středočeském kraji následují jižní Čechy, Plzeňsko a Vysočina – tedy kraje, které se neřadí k nejlidnatějším. Právě v odlehlejších oblastech jsou ale okresní silnice často jediným možným spojením. A na jejich stavu je to znát.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 44 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...