S kaprem připlouvá spása. Česká sváteční večeře má i duchovní význam

Kapr představuje nedílnou součást českých Vánoc a v řadě tuzemských domácností dotváří kolorit Štědrého večera. Důvod, proč si Češi o Štědrém dni pochutnávají právě na rybě, je ovšem mnohem duchovnější, než by se při pohledu na smažené maso s bramborovým salátem mohlo zdát. Proč vlastně jíme na svátky kapra?

„Pane, otočte si toho kapra k sobě, on vám chce něco povědět,“ vybízí malý Jakub Zachystal náhodného kolemjdoucího, který upoutal jeho pozornost, protože po pražském Můstku nesl v podpaží živou rybu. „Pane, pojďte, rozesmějeme kapra,“ ponouká ho Jakub dál, a když se jim společně podaří dosáhnout toho, že kapr aspoň pohne hubou, připojí chlapec i prosbu: „A kdybyste šel kolem Vltavy, tak ho tam pusťte, jakože nerad. Umíte to udělat, jakože nerad?“

Touto úsměvnou scénou otevírá český spisovatel Ludvík Aškenazy svou křehkou Malou vánoční povídku, ve které se (právě kvůli zaujetí kaprem) Jakub na Štědrý den ztratí svému otci v centru Prahy. Komorní sváteční příběh poprvé vyšel v roce 1966, pro Československý rozhlas ho načetl Karel Höger a v Divadle v Dlouhé později získal i svou dramatizovanou podobu.

Aškenazyho vyprávění svou úvodní scénou současně ilustruje, jak běžnou – a zároveň typickou a výraznou – součást tuzemských Vánoc kapr představuje. Když o deset let později nazpívá Hana Zagorová rozvernou až infantilní píseň Zima, zima, zima, nechá ji textař Pavel Žák veršovat: „Zima je píseň sněhová vločka, štrúdl, kapr, vánočka“. A když na samém sklonku 90. let točí Jan Hřebejk podle scénáře Petra Jarchovského komediální Pelíšky situované do Vánoc 1967, neopomene v nich ani živého kapra v napuštěné vaně.

Smažená ryba v trojobalu, kterou si Češi obvykle 24. prosince dopřávají s bramborovým salátem, ale nese i jiné sdělení, než je potenciální riziko spolknuté kůstky. Třebaže ryby k českým Vánocům patří už od středověku, na tuzemském svátečním stole nebyli kapři ještě před sto lety samozřejmostí a důvod, proč se na Vánoce připravují právě oni, je mnohem duchovnější, než by se z Aškenazyho či z Pelíšků mohlo zdát.

Ilustrační foto
Zdroj: Jiří Vlach/ČTK

Pět chlebů, dvě rybky

„Je tu jeden chlapec, který má pět ječných chlebů a dvě rybky. Ale co je to pro tolik lidí?“ stýská si v Janově evangeliu apoštol Ondřej. Dav Ježíšových přívrženců se zastavil u Galilejského jezera, ale Kristus ani skupina jeho nejvěrnějších nemá dost peněz na to, aby pro celou společnost obstarali jídlo.

V Palestině, ovládané na začátku letopočtu Římskou říší, přitom sladkovodní ryby nepředstavovaly žádnou delikatesu, naopak, šlo o obvyklou, poněkud podřadnou a plebejskou stravu (třebaže už i Římané znali rybníkářství), která se upravovala sušením, pečením i vařením. V biblickém podobenství se ovšem nedostává ani fádních ryb – a v tu chvíli také Ježíš učiní jeden ze svých nejslavnějších zázraků, když s pomocí zmíněných pěti chlebů a dvou rybek dokáže nasytit celý dav.

„Když lidé viděli, jaký zázrak udělal, říkali: ‚Je to opravdu ten Prorok, který měl přijít na svět!‘,“ pokračuje evangelista. V Novém zákoně ovšem nejde o jedinou situaci spojenou s rybami.

Apoštol Petr, jemuž Kristus později svěří péči o vznikající církev, se původně rybolovem živil a v Matoušově evangeliu zase Ježíš přirovnává rozhodnutí o tom, kdo vstoupí do nebe a kdo připadne peklu, rozhodování rybáře: dobré kusy si nechají, ty špatné vyhazují pryč. Ryba se navíc v prvních letech existence křesťanství stala i symbolem samotného Krista.

Postit se a čekat

Se svátky na konci kalendářního roku rybu ovšem propojuje teprve půst, třebaže nevěřící část české společnosti si štědrodenní odříkání spojuje spíš se zlatým prasátkem.

Stejně jako řada jiných náboženství používá křesťanství institut půstu k fyzické i duchovní očistě věřícího. Člověk, který si vědomě odpírá možné požitky a testuje vlastní sebekontrolu i snášení nesnází, skládá optikou křesťanské víry svou oběť Bohu a současně osobně zakouší biblickou zkušenost – postili se totiž i učedníci Jana Křtitele a postil se i sám Kristus.

Půsty tradičně předcházely a předcházejí významným duchovním momentům v církevním roce, a ačkoliv zřejmě nejznámější půst připadá na období před Velikonocemi, k postním období patří i advent, přičemž je třeba zdůraznit, že podstata křesťanských Vánoc – narození Páně – tkví teprve v 25. prosinci a nikoliv ve dni, který mu předchází.

Štědrý den včetně Štědrého večera dnes sice patří k nejslavnostnějším dním roku, pro křesťany je to ale stále den postní, čemuž musí odpovídat i stravování. A protože ryby (na rozdíl od vepřového, hovězího či drůbeže) patří mezi pokrmy, které jsou během postu přípustné, mohou zdobit i slavnostní tabuli vpředvečer Ježíšova narození.

Štědrodenní půst „byla oběť Bohu a zároveň poděkování za nejcennější dar, který dal lidstvu v podobě svého Syna,“ poznamenává k tomu v Malé encyklopedii Vánoc etnografka Valburga Vavřinová a dodává, že věřící mohou chápat rybí pokrm na vánočním stole i jako symbolické přijetí přicházejícího spasitele, jenž se ve slově ichtys skrývá.

V barvách

Pátrání po původu české štědrovečerní večeře tím už nabývá docela konkrétních obrysů. Důvod, proč Češi jedí zrovna kapra, a ne štiku, candáta nebo sumce, je potom docela vágní a daný přírodními podmínkami. Už od středověku byl totiž kapr v Čechách zcela běžnou rybou, která se navíc dala dobře chovat v rybnících, nejprve v těch při klášterech a od 16. století i v bohaté rybniční síti, kterou na Pardubicku založili Pernštejnové a v jižních Čechách Rožmberkové.

„Tehdejší kuchařské knihy obsahují na dvě stovky receptů na úpravu kaprů, štik, mníků, mihulí, lososů, ježdíků a úhořů,“ doplňuje Valburga Vavřinová. „Některé recepty byly psány speciálně pro dobu církevních postů.“

Rozkvět tuzemského rybníkářství, který zapříčinila podnikavost domácí šlechty, ale přerušila třicetiletá válka. Tuzemská produkce kapra se v následujících dvou stoletích výrazně snížila, a i když ryba stále patřila ke štědrovečerním pokrmům, dovolit si ho mohli jen lidé v tradičních rybníkářských oblastech a vyšší vrstvy. Ilustrovat to může i dětská pohádka Vánoce u Rumcajsů situovaná do barokního Jičína. Zatímco kníže může svátky oslavit s masem i rybou, loupežník Rumcajs si stýská, že na jeho stole bude leda houbový kuba – což byla realita českých svátečních poměrů ještě v 19. století.

Pokud se na Štědrý večer kapra dostávalo, rozhodně se pak nepřipravoval v trojobalu. Typické dobové recepty, které ve své slavné Domácí kuchařce z roku 1826 zaznamenává i Magdalena Dobromila Rettigová, jsou nasládlé „barevné“ úpravy: kapr na modro vařený s octem či bílým vínem a kořenovou zeleninou, nebo nejslavnější kapr na černo. Takto upravený pokrm se připravoval už tři dny před svátky a rybí maso se podávalo s hustou sladkokyselou omáčkou ze sušeného ovoce, perníku a červeného vína nebo černého piva. 

4 minuty
Archiv ČT: Kapr jako symbol Vánoc
Zdroj: Archiv ČT

Poválečný trojobal

Masovější záležitostí se vánoční kapr stal až po první světové válce, kdy jeho konzumaci podle etnologa Martina Šimsy podporovala i státní kampaň. Třeboňští kapři se sice v 19. století vyváželi do Německa a do Rakouska, po rozpadu habsburské monarchie bylo ale zapotřebí, aby jejich vysokou produkci pomohla spotřebovat domácí poptávka.

Tři dny před Vánoci roku 1921 tak mohly Moravské noviny o brněnském adventním spěchu napsat: „Na Zelném trhu, jenž podobá se pro množství vánočních stromků, jež jsou tu vystaveny na prodej, zelenému háji, je zvláště v hodinách večerních tíseň přímo povážlivá. U obchodníků s rybami tísní se též mnoho nakupujících, všude samý shon a spěch.“

Svou dnešní podobu dostala česká štědrovečerní večeře ovšem teprve po druhé světové válce. V neprospěch kapra na černo či na modro totiž mluvila náročnost na suroviny i čas strávený s přípravou.

„Když u nás v 50. letech začalo přibývat žen, které docházely do zaměstnání, převládl coby nejrychlejší úprava kapr smažený v trojobalu,“ poznamenal před časem v rozhovoru pro Aktuálně.cz historik každodennosti Martin Franc. Pracovní vytížení spolu s péčí o domácnost podle něj totiž dostalo ženy do časového presu, který ještě zesilovala skutečnost, že Štědrý den byl také dnem pracovním.

Duchovní význam ryby coby postního pokrmu má sice tisíciletou tradici, smažený kapr s bramborovým salátem je ale v českých kuchyních relativně mladá záležitost s historií dlouhou nanejvýš osm dekád, ačkoliv… se smažením ryb počítala i královna českých kuchařek Magdalena Dobromila Rettigová. Její recept může posloužit třeba jako tip na příští rok. 

Oškrab a trhni kapra, rozsekej ho na kusy, přemej a nasol ho, a nech ho asi půl hodiny v soli ležet; potom každý kus vytři čistým šatem, obal ho nejdříve v mouce, pak ve vejci a konečně ve strouhané žemličce, a nech ho v horkém másle pěkně do červena usmažit. Takto připravenou rybu můžeš potřebovat na zelí nebo na rozličné zeleniny, anebo k ní můžeš dát do nádobky smetanový křen nebo hořčici, anebo také hlávkový nebo polní salát. – Takto se smaží také štika, okoun a rozličné jiné ryby.

M. D. Rettigová
Zdroj: ČTK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 6 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 18 hhodinami
Načítání...