Dopravu v Ústeckém kraji čekají na jaře rozsáhlá dopravní omezení kvůli opravě tunelů na dálnici D8 před hranicemi s Německem. Ve stejnou dobu se uzavře kvůli rekonstrukci Benešův most přes Labe v Ústí nad Labem. Nic tak rozsáhlého a na tak dlouhou dobu v regionu dopravní policie v posledních letech neřešila, upozornil vedoucí odboru krajské dopravní policie Jiří Ušák.
Řidiče v Ústeckém kraji čekají kvůli opravě tunelů na D8 rozsáhlá omezení
Generální oprava se týká tunelů Panenská a Libouchec, které jsou v provozu od roku 2006. Odborníci v nich budou měnit technologie. Kvůli tomu třikrát během půlroku na celý týden budou uzavřeny oba tubusy v obou tunelech. Mezi tím bude po tři měsíce provoz vždy jedním tubusem. První úplná uzavírka by měla podle Ušáka začít 1. dubna. „Ve špičce v této oblasti projede až 70 tisíc vozidel během 24 hodin. Chtěli bychom tranzit odklonit na jiné trasy, jako je D5 nebo D7, abychom tady řešili jen tranzit místní,“ zmínil Ušák.
Stavební práce zahrnují opravu chodníků, žlabů, odvodnění či opravu a sjednocení požárních uzávěrů a vzduchotechniky únikových cest. Odborníci na technologie vymění dopravní značení, EPS (elektronickou požární signalizaci) a informační rozhlas. Bude upraven a doplněn systém měření rychlosti včetně systému pro detekci vozidel přepravujících nebezpečné látky a náklady.
„Po rekonstrukci je v tunelech plánován provoz s nejvyšší povolenou rychlostí sto kilometrů v hodině,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Kamila Zahálková. „Předpokládáme zahájení stavebních prací začátkem dubna, potrvají do října,“ dodala. Náklady jsou zhruba 744 milionů korun.
Objezdové trasy v Krušných horách policie oddělí tak, aby jedním směrem jezdili řidiči z Německa a druhým do sousední země. „Víme, že někdy dojde ke stavu, kdy se to zastaví a budeme řešit nouzové objezdy a že to významně zatíží přilehlé okresy, chceme proto rozšířit co nejvíce informaci mezi veřejnost, aby věděla, jak náročná dopravní situace tady bude,“ zdůraznil Ušák. Uzavírka měla začít už loni v listopadu, policie docílila odkladu. „Spustí se to až v dubnu, kdy bude delší den a nehrozí námrazy,“ vysvětlil šéf krajské dopravní policie.
Dopravní omezení se dotknou i Ústí nad Labem
V uvedené době už nákladní doprava nebude moci využívat silnici I/62 z Ústí nad Labem podél Labe na Děčín, protože v ústecké čtvrti Neštěmice se bude opravovat silniční most. V březnu nebo dubnu se také zavře Benešův most přes řeku, který spojuje čtvrti Střekov a centrum krajského města. Objízdná trasa pro kamiony povede přes Jílové u Děčína, kde se teď staví provizorní most přes potok, protože současný by takovou zátěž neunesl. Hotový bude zřejmě na konci února.
„Pokud se Benešův most zavře v březnu, může krajská dopravní policie se situací v Ústí pomoci, od 1. dubna bude trvale pět hlídek na D8,“ sdělil Ušák. Náměstek ředitele krajského policejního ředitelství Petr Sytař dodal, že připraveni pomoci Ústí budou strážci zákona i z jiných částí regionu.
Zástupce sdružení zhotovitelských firem opravy Benešova mostu Pavel Kuděj v prosinci uvedl, že bude mít bližší informace k uzavírce mostu v lednu. Toho se drží hejtman Richard Brabec (ANO), který v úterý řekl, že pokud informace ze strany zhotovitelů nepřijde, bude je v pondělí 3. února kontaktovat.
Několik termínů, kdy měla uzávěra začít, v minulosti již nebylo dodrženo. Brabec proto zdůraznil, že už není možné operovat s dalším, který nebude konečný. Ústecký kraj jako vlastník stavby chce investici okolo 600 milionů korun z velké části pokrýt dotačními prostředky. Jednou z podmínek je to, aby byla stavba hotová do jara 2027. „Ta luxusní časová rezerva, která tam byla dřív, tu ztrácíme,“ dodal hejtman.
Nehodovost v kraji klesá
Nehodovost v Ústeckém kraji trvale klesá. Podle Ušáka je to tím, že se zlepšuje stav silnic a lidé mají novější auta, v lepším stavu jsou pneumatiky na vozidlech a dobře fungují stanice technické kontroly. „Lidé si také více uvědomují význam bezpečnosti v provozu. Je tu patrný posun ve vnímání, dříve řešili při pořizování vozu metalízu a střešní okno a dnes počet airbagů,“ nechal se slyšet Ušák.
Policie v kraji loni řešila 8816 nehod, při kterých zemřelo 32 lidí, 121 dalších se zranilo těžce a 1826 lehce. V meziročním srovnání bylo loni nehod o 666 více, v roce 2023 zemřelo při srážkách třicet osob.