Problémy s parkováním přetrvávají. Modré zóny je nutné rozšiřovat, tvrdí Pospíšil i Vaňková

13 minut
Události, komentáře: Modré zóny (6. 8. 2020)
Zdroj: ČT24

V řadě českých měst se rozšiřuje systém rezidentního parkování. Modré zóny byly naposledy zavedeny do ulic brněnského Králova Pole a na začátku letošního roku je radnice zavedla i v části Prahy 9. Rezidentní parkování bude také v pražských Vršovicích, Strašnicích a od listopadu i v Malešicích. Modré zóny jsou, i přes odpor některých obyvatel, podle pražského zastupitele Jiřího Pospíšila (TOP 09) a brněnské primátorky Markéty Vaňkové (ODS) stále důležitější. Oba byli hosty Událostí, komentářů.

Podle zastupitele hlavního města Jiřího Pospíšila jsou modré zóny „nutným zlem“ a Praha a Brno nejsou mezi evropskými městy výjimkou. „Všechna velká evropská města zavádí nějakou formu regulace automobilů, protože za posledních padesát let se zdesetinásobilo množství aut v evropských metropolích,“ řekl. Pokud chtějí obyvatelé Prahy mít šanci u svého domu zaparkovat, je podle Pospíšila nutné mít regulaci parkování zavedenu.

Pro Pospíšila je zásadní, aby Pražané ve městě platili za parkování méně než lidé, kteří Prahu navštíví z jiné části Česka. Zvýhodněné parkovné je podle něj všude ve světě primárně určeno pro lidi, kteří v daném místě bydlí. Pro návštěvníky Prahy nebo zaměstnané v Praze by měla být k dispozici dostatečně velká odstavná parkoviště na okraji metropole, kde by kdokoliv mimopražský mohl svoje auto odstavit. Podle Pospíšila tvrdí radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), že několik takových projektů momentálně běží.

TOP 09 v čele s Pospíšilem se Scheinherra bude dotazovat, kolik odstavných parkovišť bude reálně postaveno a zda je koalice schopna dodržet své volební sliby.

„Pro Pražany má být možnost parkovat automobilem v Praze. Člověk, který do Prahy přijede a pracuje zde nebo jde za kulturou, musí mít možnost zaparkovat na okraji. To jsou dva základní limity, dva základní pilíře parkování v Praze. Ani jedno ale úplně nefunguje,“ podotkl zastupitel.

Podle průzkumu ČVUT a agentury Stemmark do metropole přijíždí každý den přes 300 tisíc aut, ale na odstavných parkovištích je maximálně čtyři tisíce míst. Pospíšil považuje pražskou situaci za chaotickou a do konce volebního období neřešitelnou. „Míst je strašně málo, podcenilo se to. I když se pan náměstek Scheinherr bude hodně snažit, tak tu situaci nevyřeší, to otevřeně říkám jako zastupitel,“ tvrdí Pospíšil.

Nejprve parkovací místa, tvrdí brněnská primátorka

V Brně není situace lepší. Primátorka Markéta Vaňková považuje za prioritu nejprve vybudovat odstavná parkoviště a teprve následně zavádět modré zóny. Nezbytné jsou podle ní investice zejména do záchytných parkovišť P+R a do parkovacích domů, parkovacích míst je totiž v Brně nedostatek.

„Minulé koalici jsme vytýkali to, že rezidentní parkování zaváděla chaoticky a bez dostatečného počtu ostatních parkovacích míst. To se teď snažíme napravit, bohužel to nejde úplně tak rychle, jak bychom si představovali,“ řekla. V Brně by mělo v dohledné době vzniknout několik nových parkovišť a parkovacích domů.

Primátorka zároveň hájila kroky brněnské koalice, která pozměnila stanovené poplatky za parkování. Kritici tvrdí, že poplatky jsou zavedeny pouze jako přilepšení pro městskou pokladnu. Za první auto rezident zaplatí sice pouze 200 korun, ale za druhé už osm tisíc korun. Podle primátorky není cílem na rezidentním parkování vydělávat. Za větší počet aut je podle ní pochopitelně větší příplatek. Považuje za zásadní, že vybrané peníze jdou zpět do parkování. 

„Všechny tyto příjmy nejdou do běžného rozpočtu, ale jdou do takzvaného fondu mobility, který je určen pro to, aby z něho byly placeny zase výdaje, které souvisí s parkováním,“ vysvětlila Vaňková.

Brněnská koalice podle primátorky zvažovala jednu společnou zónu pro celé Brno, od nápadu ale upustila. Brno se bude nadále držet systému rozdělení na tři zóny, které se řídí vzdáleností od centra. „Myslím, že tak, jak je to teď nastaveno, je to výhodné pro rezidenty a akceptovatelné i pro přijíždějící návštěvníky,“ završila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 15 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 15 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 20 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 21 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...