Prodejců s nekalými praktikami na internetu přibývá. Varuje před tím Česká obchodní inspekce (ČOI), podle níž jde tento trend pozorovat prakticky denně. Odborníci upozorňují na to, že je při nákupech důležitá obezřetnost, zvláště pak v předvánočním období. Informace o konkrétních podezřelých e-shopech najdou zákazníci u organizací zaměřených na ochranu spotřebitelů.
Přibývá rizikových e-shopů, varuje ČOI. Nové vznikají prakticky denně
Rizikových on-line obchodů eviduje Česká obchodní inspekce stovky. Podle expertů je lidé poznají podle několika častých příznaků – při kliknutí na kontakty společnosti chybí její jméno, adresa nebo další informace o firmě, objeví se jen formulář. Podmínky vracení zboží pak často obsahují chyby.
„Klíčové pro spotřebitele, který se rozhodne nakupovat na internetu, je, aby opravdu přesně věděl, s kým uzavírá svůj obchodní vztah. Aby znal, kdo je ten, u koho bude případně uplatňovat svoje práva“ vysvětlil mluvčí ČOI František Kotrba. Weby, které inspekce označuje jako rizikové, navíc každým dnem přibývají.
Poslední data, která má ČOI k dispozici, vykazují více než 130 případů porušení zákona během 152 provedených kontrol. Statistiku dělala instituce ve druhém čtvrtletí letošního roku.
Častým problémem, na nějž zákazník narazí, je při reklamaci zboží, případně obdržení jiného produktu. V takových případech má možnost obrátit se na některou ze spotřebitelských organizací. Například časopis dTest poskytuje službu „Vaše stížnosti“. „Snažíme se tam smírně vyřešit problémy, které mohou vzniknout mezi spotřebiteli a podnikateli,“ přiblížil Jan Šůra z právního oddělení dTestu.
Po zadání názvu konkrétní firmy se zákazníkovi zobrazí, jakým způsobem se daná společnost zabývá stížnostmi.
Při on-line nákupech mají lidé právo vrátit zboží do čtrnácti dnů, jenže to rizikové weby často nerespektují. „Vymáhání práv ex post je velmi komplikované, protože se na situaci nemusí uplatnit česká právní úprava,“ dodal Šůra.
I když končí webová stránka doménou .cz, ve skutečnosti může zákazník jednat se zahraničním obchodníkem. Právnička správce tuzemské domény CZ.NIC Zuzana Průchová konkretizovala, že společnost kontroluje zejména registrační údaje, na něž jsou ony domény registrovány. „Pokud tam zjistíme nějaký nesoulad, vyzveme držitele k nápravě a pokud údaje opraveny nejsou, můžeme takovou doménu zrušit,“ uzavřela.
ČOI pak varuje i před takzvanými mystery boxy nebo obchody, které smyšlenými příběhy lákají na neuvěřitelné slevy.