Veřejná doprava v Česku se postupně vrací do normálu, přibývá lidí v autobusech, tramvajích nebo vlacích. Některá vozidla se však plní cestujícími až příliš, mnohdy ani není možné zachovávat nařízené rozestupy mezi lidmi. Dopravci sice spoje postupně přidávají, ale jenom v takové míře, kterou si mohou dovolit. Často jim chybí peníze z jízdného, kterých bylo v uplynulých měsících kvůli protipandemickým opatřením minimum.
Přeplněné tramvaje a autobusy jsou zpět, dodržovat nařízené rozestupy se stává nemožným
Cestování vstoje se opět ve vozidlech veřejné dopravy stalo běžným, týká se to hlavně MHD ve velkých městech v Česku. Dvoumetrový rozestup mezi cestujícími se tak jenom těžko dodržuje. Například kapacita tramvají počítá s tím, že na jeden metr čtvereční se vejde až pět cestujících.
Někteří lidé, kteří využívají MHD v Praze, se tak obávají, že by se mohli nakazit, i když stále platí povinnost nosit roušku. Některé tramvaje v Praze už bývají zaplněné z osmdesáti procent. Rozestupy mezi cestujícími jsou minimální.
Počet cestujících je zhruba na polovině
Obecně je však cestujících ve vozech MHD stále znatelně méně. V Praze nebo Brně je to zhruba jenom polovina běžného počtu, spojů, kde je míst dost, jezdí většina.
V Ostravě na konci dubna jezdil plný více než z poloviny asi každý osmý vůz. Jízdní řády tamních tramvají, trolejbusů a autobusů jsou v podstatě prázdninové. Dopravní podniky argumentují tím, že se musí chovat ekonomicky, protože jim klesly tržby o desítky procent.
Postupně se plní i vlaky
To, že v takové situaci se rozestupy dodržují jen velmi obtížně, potvrzuje i redaktor odborného serveru MHD86.cz Ondřej Hrubeš. „Určitě by měl (dopravní podnik) začít jezdit tak jako před krizí. Lidé se musejí přestat bát cestovat,“ podotkl.
Plnit se začínají i vlaky, poprvé po dlouhé době to bylo vidět o víkendu ve spojích Českých drah (ČD). „V průběhu prodlouženého víkendu byl ten počet na některých spojích až 80 procent,“ řekla mluvčí ČD Gabriela Novotná.