Třídy prvního stupně základních škol by se po znovuotevření měly po týdnu střídat v prezenční a distanční výuce. Počítá s tím plán návratu žáků do lavic, který připravilo ministerstvo školství, řekl ministr školství Robert Plaga (za ANO). Termín pro návrat musí určit ministerstvo zdravotnictví. Rozhodnutí o částečném návratu žáků do škol by však podle Plagy mělo padnout do Velikonoc, pokud by se školy mohly znovu otevřít 12. dubna. Plošné opakování ročníku není podle ministra na místě.
Po obnovení výuky ve školách by žáci mohli rotovat. Mluví se o 12. či 19. dubnu
„Návrat prvních stupňů základních škol je významně epidemiologicky lepší v rotačním schématu týden (doma) a týden (ve škole). To znamená, že to není jen redukce žáků na polovinu, ale významně se redukuje epidemiologické riziko,“ uvedl ministr po čtvrtečním jednání s opozičními poslanci Pirátů, hnutí Starostové a nezávislí a koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09).
Poukázal přitom na výsledky studie Centra pro modelování biologických a sociálních procesů (BISOP), podle kterých mohou týdenní rotace tříd prvního stupně snížit šíření nákazy zhruba o 88 procent proti běžnému stavu.
„Rotační způsob pro celý první stupeň umožňuje a vytváří prostor nejen pro návrat celého prvního stupně, ale také pro zvýšený návrat praktické výuky ve školách středních,“ řekl. Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého nebude rotační výuka ideální, ale je to cesta, jak dostat děti do škol. Plán podle Černého vychází i z názorů ředitelů škol.
Brzký návrat posledních ročníků ZŠ a SŠ by mohl být kontraproduktivní
Podle ministerstva první fáze po návratu žáků do škol počítá dále s tím, že se ve středních a vyšších odborných školách obnoví praktická výuka, na vysokých školách praktická výuka závěrečných ročníků. V základních uměleckých školách by měla být individuální výuka.
Brzký návrat žáků posledních ročníků základních i středních škol bez praktické výuky k prezenčnímu vzdělávání by ale byl podle Plagy spíše kontraproduktivní. Ministr se vyslovil v těchto případech vzhledem k blížícím se zkouškám pro dobrovolnost, například v omezeném režimu v takzvaných studijních skupinách či konzultacích. Ministerstvo také plánuje, že přijímací, maturitní a další zkoušky se budou konat ve skupinách do dvaceti lidí.
Mateřské školy se podle ministra v první fázi otevřou nejprve pro povinné předškolní vzdělávání nejstarších dětí. Výuku by měly absolvovat ve skupinách maximálně po 15 dětech. Podle ministra se to týká zhruba 130 tisíc dětí.
Speciální školy a malotřídky do 75 žáků budou mít prezenční výuku. Roušky budou nově povinné i ve školkách a ve speciálních školách, pokud tomu nebude bránit postižení dítěte. Otevřít by se měly také družiny – ale tak, aby se nesetkávali žáci z jiných tříd.
Podle opozice je reálný návrat žáků do škol 12. dubna
Podle Plagy by rozhodnutí ohledně otevření škol mělo padnout do Velikonoc, pokud by se školy mohly znovu otevřít 12. dubna. V úvahách je ale prý i 19. duben. Rozhodnutí bude podle ministra záležet na stanovisku hlavní hygieničky Pavly Svrčinové.
Místopředseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík po jednání s ministrem Plagou nevyloučil podporu prodloužení nouzového stavu o 14 dní. Vláda ale podle něj mimo jiné musí představit plán návratu do škol s konkrétními termíny.
Piráti a STAN považují za reálný návrat některých skupin žáků k prezenční výuce 12. nebo 19. dubna, pokud to dovolí epidemická situace a za přísných opatření. Termín návratu části žáků do škol 12. dubna je i po jednání s ministrem reálný také podle koalice Spolu. Schůzka však nemění nic na jejím postoji k nouzovému stavu, jeho prodloužení se podpořit nechystá.
Ministerstvo chce děti doučovat po dobu dvou až tří let
Plaga se také na konferenci Univerzity Karlovy vyjádřil k dopadům dálkové výuky. Nerovnosti vzniklé ve vzdělávání kvůli výuce na dálku se podle něj budou vyrovnávat doučováním další dva až tři roky. Ministerstvo připravuje plán, který by měl zahrnovat letní doučovací kempy i další vzdělávání ve školách či v kroužcích. Plaga na to chce získat miliardy korun z evropských zdrojů. Jeho úřad se chystá plán zveřejnit příští týden.
Nedostatečný rozvoj některých dětí v důsledku výuky na dálku se podle něj nedá řešit plošným opakováním ročníku. Podle zjištění České školní inspekce se za celý rok epidemie nepodařilo do distančního vzdělávání vůbec zapojit kolem 10 tisíc žáků. Přibližně 50 tisíc se jich ještě na začátku tohoto roku z důvodu nedostatečného technického vybavení učilo na dálku bez zapojení do on-line výuky.
Školy jsou kvůli zhoršení epidemie covidu-19 od 1. března otevřené jen pro děti zdravotníků a dalších vybraných profesí. Ostatní žáci a studenti se učí z domova. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) minulý týden uvedl, že by se do lavic mohli začít vracet zřejmě v druhé polovině dubna.
Ministerstvo školství má podle Plagy vše pro návrat žáků do škol připravené. Do škol bylo distribuováno 6,5 milionu respirátorů, pro mladší děti je zajištěno 15 milionů chirurgických roušek. Ministerstvo počítá s testováním dvakrát týdně antigenními testy a vyjednalo přednostní očkování pracovníků škol.