Palacha zřejmě inspiroval hořící mnich. V sovětském bloku bylo podobných protestů více

Svým sebeupálením se Jan Palach pravděpodobně inspiroval protesty vietnamských buddhistů proti politice generálů, říká historik Petr Blažek. Sebeupálení buddhistů přitom bylo inspirací pro značnou část světových případů, ač v jiném kontextu a s jinými cíli, uvedl na čtvrteční mezinárodní konferenci nazvané Jan Palach a další živé pochodně v sovětském bloku.

Petr Blažek z Ústavu pro studium totalitních režimů, který připravuje publikaci o dvaceti případech, kdy lidé zvolili sebeupálení jako formu politického protestu, připomněl zprávu z Rudého práva z října 1967. List tehdy informoval o tom, že se 110 buddhistů připravuje k demonstrativnímu sebeupálení.

Palach byl podle historika pověstný sběrem novinových zpráv a jeho archiv obsahoval i výstřižky s informacemi o tomto tématu. 

Už v červnu 1963 se ve vietnamském Saigonu upálil mnich Thich Quang Duc protestující proti perzekuci buddhistů. Podle Blažka existují i další případy sebeupálení dávno před tímto rokem, týkaly se ale spíše náboženské askeze a umrtvování těla. Za fotografii Ducova činu získal americký novinář a fotograf Malcolm Browne Pulitzerovu cenu.

Mnich Thich Quang Duc v plamenech
Zdroj: ČTK/AP/Malcolm Browne

V sovětském bloku byl podle historika počet sebeupálení mnohem větší než dvacet. „U většiny z nich se ale objevuje nějaká okolnost, která zpochybňuje altruistický, případně výrazně politicky motivovaný důvod k sebeupálení,“ poznamenal. Jedná se o případy lidí, kteří za sebou měli jiné sebevražedné pokusy, nebo nenapsali žádné vzkazy. Často tak ale učinili krátce po velmi viditelném případu, a bývají tak řazeni do následující vlny.

Manipulace, dehonestace, mlčení

Blažek při bádání objevil první případ sebeupálení v sovětském bloku už ze 7. dubna 1966. Ukrajinec Nikolaj Didyk tak učinil před hlavním sídlem sovětské tajné služby v Moskvě. Před Palachem k podobnému činu přistoupili také Polák Ryszard Siwiec nebo Ukrajinec Vasyl Makuch.

Jedním z brzkých Palachových následovníků byl sedmnáctiletý maďarský učeň Sándor Bauer, který se upálil 20. ledna 1969 v Budapešti. Přestože podle historika Csaby Gy. Kisse v tehdejším tisku vůbec nebyl zmíněn záměr Bauerova činu, zpráva se po městě rozšířila zejména mezi mladou generací. Přiblížil, že v Maďarsku byl hodně známý i Palachův případ. 

Přístup komunistického režimu byl podle Blažka takový, že se bezpečnostní aparáty snažili o utajení. „Často jsou doložené různé manipulace. Ti lidé byli dehonestováni, vykreslováni jako psychopati, oběti psychických nemocí,“ popsal. K případu Ukrajince Oleksy Hirnyka z roku 1978 pak zmínil, že jeho rodina byla dokonce informována, že šlo o autonehodu. „Případy mohly být popsány až po konci sovětského bloku,“ dodal.

Jan Palach se 16. ledna 1969 na Václavském náměstí upálil na protest proti netečnosti Čechoslováků po okupaci v roce 1968. Ve středu jej připomněla řada vzpomínkových akcí v Česku i zahraničí. Na náměstí například přečetli stanovisko účastníci takzvaného Palachova týdne v lednu 1989, projevy mělo také několik politiků.

Na nádvoří Univerzity Karlovy byla odhalena pamětní dlaždice a v přízemí Karolina byla otevřena komorní výstava. Večer uspořádala iniciativa Milion chvilek shromáždění a průvod se světly.

Až do 30. ledna bude v horní části Václavského náměstí k vidění výstava Jan Palach 1969/2019.