Do Olomouce míří letos v létě výrazně méně turistů, než bývalo zvykem. Podobně tomu bylo i vloni. Město s druhou největší a také druhou nejstarší památkovou zónou hned po Praze často vyhledávali cizinci. To změnila pandemie covidu. Češi sice do Olomouce jezdí, hotelům a restauracím ale výpadek tržeb nahradí jen zčásti.
Olomouc si stěžuje na slabou turistickou sezonu, cizinci téměř nejezdí
Dříve při provázení Olomoucí používal Štefan Blaho hlavně polštinu, angličtinu nebo němčinu. Letos si ale vystačí s mateřštinou, i když mluví sedmi jazyky. „Je to všechno jenom česky, co se týká zahraničních návštěvníků, pár jich tady uslyšíte, ale to jsou spíše páry, rodiny,“ popisuje průvodcovskou praxi Štefan Blaho.
Organizované skupiny jsou letos výjimkou i mezi českými návštěvníky. V centru města lze potkat například zájezdy klubu důchodců. Cizinci dřív tvořili až šedesát procent letních turistů. Ty tuzemské teď město láká na výhody.
„Kdo přijede do Olomouce na více než dvě noci, má Olomouc region card, turistickou kartu, zdarma. Je vidět, že lidé jezdí, že to využívají a je to převážně tuzemská klientela. Ta nám pomáhá překlenout toto období,“ říká vedoucí odboru cestovního ruchu Magistrátu města Olomouce Karin Vykydalová.
Restaurace a hotely na dvaceti procentech
Například olomoucký hotel Arigone míval o prázdninách často plno. Dnes nemá v nejlepších dnech obsazenou ani třetinu pokojů. Nepomohly ani zvýhodněné pobytové balíčky. „Lidé chtějí po době covidu spíš do přírody, a ne do města. Takže sezona je na nějakých dvaceti procentech toho, co byla v roce 2019,“ rekapituluje provozovatelka hotelu Arigone Hana Pavelková.
Na úbytek turistů nedoplácejí jen hotely, ale i restaurace. Například Moravská restaurace Olomouc dřív cílila na zahraniční klientelu, ta česká ji nahradila jen částečně. „Máme zavřené vnitřní prostory, máme pouze zahrádku a tu naplníme aspoň přes večeře nebo přes víkendy českou klientelou. Ta nás teď, dá se říct, živí,“ popisuje provozovatel restaurace Filip Matěj.
V Jeseníkách žijí v jiné realitě
Na severu Olomouckého kraje je ale situace s turisty naprosto odlišná. To potvrdilo i Sdružení cestovního ruchu Jeseníky, které zaznamenalo velký zájem především o ubytovací zařízení. Téměř zaplněnou kapacitu na celé léto hlásí například hotel na Červenohorském sedle.
„Hotel je o víkendech zaplněný relativně dost. Letos máme novinku, většina objednávek se tvoří na poslední chvilku. Lidé se rozhodují na základě počasí nebo i dalších okolností,“ líčí ubytovací praxi majitel hotelu Martin Dubský.
Dříve do Jeseníků za rekreací jezdili hlavně zahraniční turisté. Letos stejně jako loni je ale vystřídali turisté z České republiky. Podobně to pak vypadá i v penzionech na severu regionu.
Pandemie ovlivnila návštěvnost po celé Moravě. V Moravskoslezském kraji jsou nejnavštěvovanějším místem Dolní Vítkovice. Za loňský rok tam přijelo téměř o dvě třetiny turistů méně než v roce 2019. Do ostravské zoo zamířilo asi o čtvrtinu méně lidí.
Do zoo v Olomouci, která vede žebříček turistických cílů v regionu, přijelo zhruba o šestinu méně návštěvníků. Větší propad zaznamenaly termální lázně ve Velkých Losinách a ještě větší olomoucký aquapark, tomu klesla návštěvnost o více než třetinu.