Odkladů je moc, je třeba zpřesnit kritéria, shodli se zástupci psychologů, škol a ministerstva

90′ ČT24: Pětina dětí nenastoupí do školy kvůli odkladu (zdroj: ČT24)

Odklad nástupu do první třídy je v Česku mimořádně populární. Zhruba každé páté dítě jde na základní školu s ročním odstupem. Letos by podle odhadu ministerstva školství mohlo mít odklad asi 31 tisíc šestiletých dětí. Podle resortu je to příliš mnoho. Souhlasí i řada odborníků, odklad by se měl podle mnohých z nich týkat asi jen dvou procent dětí.

Z dat České školní inspekce vyplývá, že se nejčastěji zahájení školní docházky odkládá z důvodu nezralosti dítěte anebo různých vad řeči. Někteří rodiče se obávají, že jejich dítě není na školu ještě připravené, a proto mu chtějí dopřát rok navíc.

„Je k tomu (v Česku) nějaká historická tradice,“ vysvětlila popularitu odkladů v pořadu 90' ČT24 psycholožka Veronika Pavlas Martanová. Má za to, že by měly být méně časté a bylo by dobré zpřesnit kritéria, jak je posuzovat, které děti na ně mají nárok a podobně. Myslí si, že by v případě omezení odkladů pomohlo zavést na prvním stupni více podpůrných tříd nebo větší personální podporu, což pomůže vyrovnat případné problémy, které děti se školou mohou mít.

„Zajímalo by mě, zda opravdu můžeme dospět k tomu, že naše populace (...) se vymyká v tomto parametru ostatním zemím v Evropě,“ zmínil další host pořadu, náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS). Prohlásil, že odklady mají značné socioekonomické dopady, protože například omezují dostupnost volných míst ve školkách.

„(Velká část rodičů) se snaží maximalizovat šance dítěte, uspět v přijímačkách na maturitní obor,“ dodal také Nantl. Proto můžou mít rodiče pocit, že o rok vyspělejší dítě se bude lépe učit a mít později výhodu.

Člen rady Asociace ředitelů základních škol Tomáš Augustýn by odklady nerušil, ale shodl se s ostatními hosty na potřebě jejich snížení. Podle něj mívají rodiče často obavy ze změny, proto dávají přednost tomu, onu změnu odložit a nechat dítě raději déle v mateřské škole. Vyslovil se rovněž pro sjednocení kritérií pro posouzení připravenosti žáků. „Škola v současné době má, myslím si, poměrně slabé slovo, daleko větší má momentálně mateřská škola,“ dodal Augustýn v 90' ČT24 s tím, že mateřská škola pro rodiče znamená určitou autoritu, a dávají tak váhu i jejímu doporučení, jestli dítěti odklad dopřát nebo ne.

Srovnání se zahraničím

Česko je s počtem odkladů školní docházky na špici Evropy. První třídy tvoří žáci s odkladem zhruba z pětiny. Zhruba dvě třetiny z nich jsou chlapci. Na Slovensku je pro srovnání podíl žáků s odkladem asi sedm procent, v Německu pak dvě a půl procenta. Vysoký počet v kontrastu s ostatními zeměmi může být mimo jiné způsoben tím, že se české pedagogicko-psychologické poradny neřídí žádným jednotným systémem.