Téměř čtvrtina dětí nastupuje do základních škol později, než by měla. Ministerstvo školství připravilo návrhy, jak počty odkladů snížit. Rozeslalo je zástupcům koalice, kteří mají řešení vybrat v řádu týdnů. Může dojít i k úplnému zrušení odkladů. Přenést vše do praxe podle resortu ale potrvá roky.
Ministerstvo chce omezit pozdější nástupy dětí do prvních tříd. Zvažuje i úplné zrušení odkladů
Starší syn Markéty Fryšové oslavil šesté narozeniny koncem srpna. Dostal odklad. Podle posudku z pedagogicko-psychologické poradny ještě nebyl na školu zralý. Chodí proto do přípravné třídy. „Bylo nám řečeno, že Jirka má nedostatky v pozornosti, začlenění se do kolektivu i co se týče třeba malování,“ vypočítává Fryšová.
Letos nastoupilo do prvních tříd třicet tisíc sedmiletých a starších dětí. Ministerstvo navrhuje čtyři varianty, jak trend změnit. Třeba umožnit odklad jen šestiletým narozeným po 30. červnu. Podle té nejradikálnější by většina z předškoláků nemohla dostat odklad vůbec. Zrušily by se i přípravné třídy. Děti by nastupovaly rovnou do prvních ročníků, kde by ovšem ještě nemohly propadnout.
„V této variantě se počítá s tím, že by byla systémově posílena podpůrná opatření pro první třídy. Aby tam třeba byli přítomni asistenti pedagoga,“ nastiňuje náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS). „Podpora asistentů by sice byla hezká, ale v současné době v podstatě nemáme asistenty ani pro inkluzivní děti,“ upozorňuje ředitelka ZŠ genpor. Františka Peřiny v pražských Řepích.
Velké regionální rozdíly
Podle ministerstva by se díky změnám snížil i nápor na pedagogicko-psychologické poradny. Jejich přístup k odkladům se regionálně liší. Zatímco pracoviště v Moravskoslezském a Pardubickém kraji dala doporučení k odkladu devíti z deseti dětí, jejichž rodiče o ně požádali, v Karlovarském kraji vyhověla čtvrtině. V Praze pak necelé polovině.
„Spíš by to bylo metodické vedení, jak s těmi dětmi pracovat dál, než jen administrativa vydávání posudků,“ říká ředitelka pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4 Galina Jarolímková. Skeptičtější je ke zvažovanému rušení přípravných tříd. Stejně jako ředitelka školky v Praze-Braníku. V té se z kapacitních důvodů snaží s žáky pracovat tak, aby bylo odkladů co nejméně. Jinak by museli odmítat mladší děti.