Od zdražení mýtného si ministerstvo slibuje dodatečné dvě miliardy

4 minuty
UDÁLOSTI: Ministerstvo dopravy chce příští rok zvýšit výběr z dálnic
Zdroj: ČT24

Od ohlášeného zvýšení mýtného pro nákladní auta si ministerstvo dopravy slibuje, že získá dodatečné dvě miliardy korun na dopravní stavby. Navýšení má být podle ministra Martina Kupky (ODS) o deset až patnáct procent – což je podstatně méně než například v Německu, které se chystá zdražit sazbu téměř na dvojnásobek. Čeští autodopravci tak sice nejsou ambicemi ministerstva nadšeni, za větší komplikaci ale považují chystaný návrat spotřební daně na naftu.

Že se od března příštího roku vedle zdražení dálničních známek zvednou i sazby mýtného pro nákladní auta, oznámil ministr dopravy Martin Kupka v červnu v Otázkách Václava Moravce s tím, že od března umožní zdražit mýto změna evropských pravidel.

Zprvu Kupka hovořil o navýšení o deset až patnáct procent, nyní se kloní spíše k horní hranici tohoto rozpětí. „Proběhlo první jednání. V dalších týdnech bychom se rádi shodli, jakým způsobem se navýšení rozloží do jednotlivých skupin. Jedna varianta je plošně všechno zvýšit o patnáct procent,“ uvedl. 

Změna zřejmě nebude politicky sporným tématem, zvýšení sazeb podpořil i bývalý ministr dopravy a místopředseda opozičního ANO Karel Havlíček. Poměrně střízlivě se k ní stavějí i autodopravci. Mluvčí jejich sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix nicméně podotkl, že dodatečné náklady zaplatí zákazníci. „Ale pro dopravce je větší problém navýšení spotřební daně, respektive dřívější ukončení snížené sazby,“ upozornil.

V Německu by chtěli vybírat dvakrát víc

Ohlášená změna je ostatně k dopravcům podstatně smířlivější než zdražení mýtného, které napřesrok chystá Německo. Již od začátku roku bude vybírat za ujetý kilometr v přepočtu deset korun, což je zhruba dvojnásobek oproti současnosti, a je to číslo srovnatelné s Rakouskem.

To ovšem vyvolává v Česku obavy, že by mohl zesílit tranzit ze severního do jižního Německa přes Čechy. Kupka dal najevo, že v tom případě by byly namístě úvahy o obdobném zdražení i v Česku. „Zákon nám dává možnost výši poplatku měnit, pokud by se Česko stalo výrazně levnější zemí než okolí,“ zdůraznil.

V Česku se v současnosti platí za kilometr jízdy vozidla nad 3,5 tuny 5,33 koruny. Loni vybral  stát na mýtném 14,85 miliardy korun. Od zdražení si ministerstvo dopravy slibuje dodatečné dvě miliardy, bude ale také záležet na tom, zda kvůli vyšším cenám neklesne provoz, případně zda naopak kvůli německému zdražení nezesílí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...