Učit se podle nových vzdělávacích programů začnou děti minimálně o rok později, než bylo původně v plánu. Posun připustil ministr školství. První školy měly začít s výukou, ve které mají mít žáci společný omezený základ a pak víc prostoru na další obsah podle své volby, už příští rok. Čas navíc má umožnit přípravu metodické podpory pro učitele, včetně nových učebnic.
Nové vzdělávací programy se opozdí
Učit o historii s pomocí moderních technologií se snaží Veronika Válková. Klasické učebnice jsou ale podle ní nezastupitelné. Sama je i píše. „Ke každému dílu musí být i metodika pro pedagogy, tak to bylo pět let bez víkendů,“ popisuje pracovní proces Válková.
Aktuální autoři mají dostat nová zadání spolu s hotovým podkladem pro revizi vzdělávání na jaře. Původně podle nich měly první školy začít učit už příští školní rok. Ten další už to mělo být pro některé ročníky povinné. „Dojde k posunu minimálně o rok, aby v tu dobu existovaly učebnice či elektronické opory pro výuku,“ říká ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
„Stihnout vytvořit rámcový vzdělávací program během jednoho dvou let a ještě na to připravit školy, to opravdu nejde a ukázalo se to jasně,“ míní analytička EDUin Lucie Slejšková.
Jenom v SPN-pedagogickém nakladatelství vydávají na tisícovku titulů pro školy. Rok a půl, který by při posunu náběhu revize na jejich aktualizaci měli, je podle nich tak akorát. „Někteří autoři už pracují, ale nemůžou dokončit své publikace, protože čekají, jaká bude situace,“ míní šéfka nakladatelství Šárka Hribová.
„V učebnici bude jasně označeno, co je společný základ a co je případně námět na další rozvojové věci,“ popisuje ředitel Národního pedagogického institutu Ivo Jupa. Z velké části se počítá také s materiály v digitální podobě. I na to se nakladatelství postupně připravují.