Na výjezdu z Prahy u Šeberova začala stavba protihlukové stěny. Řidiči musejí počítat s dopravním omezením

Protihlukové stěny na D1 (zdroj: ČT24)

Začala výstavba protihlukové stěny u části dálnice D1 v Praze-Šeberově. Hluk tam dlouhodobě obtěžoval místní obyvatele. Provoz na nejvýznamnější dopravní tepně republiky to zkomplikuje do konce října. Omezení se uskuteční po částech a řidiči by měli ve špičce počítat se zdržením od deseti minut do půl hodiny.

Silničáři začali v úterý odstraňovat svodidla mezi druhým a třetím kilometrem dálnice do Brna. „Vybudujeme tady přes osm set metrů dlouhou protihlukovou stěnu, která bude přesně tři metry vysoká, tak jak je spočítáno, jak je potřeba eliminovat hlukovou zátěž,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Za běžného provozu projede po D1 u Šeberova denně osmdesát tisíc aut, čtvrtinu z nich tvoří kamiony. I přes dopravní omezení tam hlukoměr naměřil osmdesát decibelů. Stěna má před hlukem chránit především městskou část. Nejbližší rodinné domy jsou od dálnice vzdálené zhruba jen dvě stě metrů.

„Nemůžeme mít v létě otevřená okna, hluk, smog samozřejmě, ještě navíc na protější straně si postavili vysokou zeď a všechno jde sem zpětně,“ postěžovala si obyvatelka Šeberova Bedřiška Skrčeská. „Soboty, neděle jsou klidné, ale přes týden je toho hluku hodně,“ dodala další obyvatelka Magdaléna Morozová.

Šeberov by chtěl protihlukovou stěnu vyšší

O protihlukovou stěnu podle starostky Prahy-Šeberova Petry Venturové (Pro lepší obec) městská část žádala už v roce 2005. „My jsme se neshodli, protože oni nyní realizují třímetrovou a my jsme přesvědčeni, že nebude stačit. Ochráníme bezprostřední okolí domů, ale hluk se přenese přes domy a dopadne nám do druhé části Šeberova,“ řekla.

Stavba protihlukové stěny se týká úseku Brněnské ulice ve směru z centra, a to od nájezdové rampy z ulic Chilská, Na Jelenách a K Hrnčířům před benzinovou stanicí Benzina/Orlen.

Do konce října to částečně omezí provoz na dálnici. Od 19. září do 28. října bude možné jezdit zúženými třemi jízdními pruhy, protože silničáři zaberou pouze odstavný a část pravého jízdního pruhu. „Nechali jsme tři jízdní pruhy ven z Prahy tak, abychom zachovali kapacitu dálnice, nicméně je zde snížená rychlost na osmdesát kilometrů v hodině vzhledem ke stavbě,“ vysvětlil Rýdl.

V další fázi výstavby budou moci řidiči nejprve od 7. do 8. října a následně od 14. do 15. října jezdit pouze dvěma pruhy. Silničáři zaberou odstavný a celý pravý pruh. Stejné opatření bude platit 28. a 29. října, kdy budou dělníci demontovat staveniště. Vyplývá to z informací zveřejněných na webu pražského magistrátu opravujeme.to.

Na novou protihlukovou stěnu čekají u Brna

Na novou protihlukovou stěnu čekají i v Brně-Bosonohách u 190. kilometru dálnice D1. V poledne tam štáb České televize naměřil pomocí aplikace hluk sedmdesát decibelů. Podle tamního starosty Martina Černého (KDU-ČSL) je to vysoká hodnota. Nová stěna by měla lemovat dálnici za pár let, stavět by se měla v rámci rozšiřování dálnice D1 v roce 2027. Ta stávající je stará dvacet let a podle starosty už plně neslouží.

„Lidé si už tak trochu zvykli. Ale ten hluk tady je, přestože stará stěna plní svou funkci. Proto je důležité soustředit se na to, aby nová protihluková stěna byla lepší,“ popsal.

Přestože kontrolní měření v Dolní Rovni na Pardubicku na 151. kilometru D35 ukázalo podlimitní hodnoty, lidé si stále stěžují nejen starostovi, ale i krajské hygienické stanici. Štáb ČT u domu v blízkosti dálnice naměřil v jednu hodinu odpoledne okolo šedesáti decibelů.

„Měření jako takové dopadlo dobře, tam jsou limity poměrně výrazně pod normou, ale při přepočtu na budoucí provoz, který je tady počítán od roku 2040, se k tomu limitu blížíme více,“ řekl starosta Dolní Rovně Miloš Horák (KDU-ČSL). Už nyní proto uvažuje, jak hluk od rodinných domů odvrátit. „Chtěli bychom vytvořit nějaký park, případně nějaký val,“ popsal.

Nadlimitní hluk je i u Klimkovic

Štáb České televize měřil hluk i v Klimkovicích na Ostravsku, krátce po jedenácté dopoledne zjistil osmdesát decibelů. Tamním obyvatelům by měla do dvou let pomoci protihluková stěna. Hluk doléhá i do blízké zahrádkářské kolonie. Obyvatelé Klimkovic jsou s hlukem dlouhodobě nespokojení. Někde jsou obklopeni dvěma komunikacemi.

„Dochází k porušování zákonných limitů a situace je neutěšená. Zákon říká, že hlukové limity se nesmějí sčítat, každá ta cesta má svůj naměřený limit, ale lidé vnímají obě cesty a má to hodně negativní vliv,“ řekl starosta Klimkovic a předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic v Moravskoslezském kraji Jaroslav Varga (nestr.).

Na starých silnicích platí přes den hranice hluku šedesát osm decibelů, v noci o deset méně. Nové silnice mají limity přísnější – šedesát, respektive padesát decibelů. Pokud hluk obtěžuje lidi v okolí, mohou se obrátit například na stavební úřad. To v případě, že zdroj pochází ze stavby – ať už hotové, nebo nehotové. Úředníci prověří platnost všech potřebných povolení. Hlukem z dopravy se zabývají hygienici a rušení nočního klidu spadá do kompetence policie.