U Klimkovic vysazují dělníci stromy a keře. Ty mají město s asi čtyřmi tisíci obyvatel chránit před nadměrným hlukem a prachem z dálnice D1. Protihluková bariéra u dálnice nestojí, přitom po ní Klimkovice a další obce volají více než patnáct let. Město přistoupilo ke kroku samo, protože s Ředitelstvím silnic a dálnic se na projektu neshodlo.
U Klimkovic vysazují zeleň pro odhlučnění dálnice, protihlukovou stěnu ŘSD slibuje do roku 2025
Nejbližší zástavba rodinných domů je od dálnice vzdálená jen několik desítek metrů. Podle zkušenosti místních bývá největší hluk po dešti. Proto město vysázelo na pásu půdy asi 130 stromů a dva tisíce keřů. Muselo to udělat samo, protože s ŘSD se nedomluvilo.
Vysázení zeleně bude stát asi jeden a půl milionu korun, nezaplatí ho samo město, ale soukromý investor. Ten totiž bude v blízkosti stavět překladiště, a tím zátěž na dálnici ještě zvýší. Klimkovice založily před rokem společně s Olbramicemi a Hladkými Životicemi Spolek pro přijatelný život kolem dálnic v Moravskoslezském kraji a společnými silami tlačí na ŘSD.
„Jsme v lokalitě, kde byl překročen zákonný limit hluku. Tato investice by ho měla snížit o sedm až deset procent, možná že i víc. Je to ubohé suplování státu, který sice postaví dálnici, ale nemyslí při investici na zalesňování a snižování hluku,“ kritizuje starosta Klimkovic Jaroslav Varga. Vadí mu, že dotčené obce nejsou přizvány na jednání mezi hygienickou stanicí a ŘSD. O informace musejí žádat prostřednictvím zákona.
Do roku 2025 stěna bude, dušuje se ŘSD
„My jsme dálnici postavili přesně podle projektu a ten obsahoval propočítaný model zatížení a z toho vyplývající hlučnost. Přesně tak jsme dálnici a protihlukové stěny, které tam jsou, postavili,“ hájí ŘSD jeho mluvčí Jan Rýdl. Přiznává ale, že v některých bodech dálnice byly dle měření hygieniků z roku 2017 limity překročeny.
„Na základě toho jsme přišli s projektem, jak doplnit protihluková opatření. Ze strany krajské hygienické stanice jsme obdrželi podmínku, že to musí být do roku 2025. To bohatě zvládneme,“ uvádí Rýdl. Za zpožděním je podle něj zdlouhavá legislativa a povolovací proces, samotná stavba protihlukové stěny by měla být jednoduchá.
Klimkovice a okolní obce se svojí iniciativou snaží docílit toho, aby stát stavěl protihlukové stěny automaticky a myslel na dotčené obce. Rýdl se dušuje, že tomu tak je. Jako příklad uvádí například dálnici D35 u Pardubic nebo D11 na Jaroměř.