Na stavu silnic se značně podepsala poslední zima. Škodilo jim především časté střídání teplot. Stát přidá letos krajům na jejich opravy čtyři miliardy korun, zčásti na údržbu, zčásti na investice do lepších tras. Se stejným příspěvkem počítá i v následujících letech. Navýšení rozpočtů ale zdaleka nebude stačit. Dát dohromady všechny rozbité silnice by stálo podle krajů desítky miliard. Silniční síť v Česku měří skoro 56 tisíc kilometrů.
Na veškeré opravy silnic by kraje potřebovaly desítky miliard korun, v zimě vozovky trpěly střídáním teplot
Na vozovce v Průmyslové ulici v Praze loni pracovali silničáři přes dva měsíce. Opravili šest set metrů v jednom směru. Opravený úsek se i po zimě zdá v pořádku, ale jinak by ulice potřebovala pokračování rekonstrukce. Na větší opravu čeká například i silnice u pankráckého obchodního centra.
Problémových míst je v regionech řada. Na tom, jak vypadá silnice u středočeských Chocerad, se zřejmě podepsala víc než jedna zima. Taky na to tady upozorňují značky. Středočeští silničáři chystají po zimě opravy za miliardu korun, ale napřed musí prý začít skutečné jaro.
I v Olomouckém kraji zatím ještě provizorně plní výmoly studená asfaltová směs, tak jako na cestě z Velké Bystřice do Hrubé Vody. „Se stavem vozovek nejsme spokojeni ani my sami,“ řekl provozní náměstek Správy silnic Olomouckého kraje Jan Škrabal.
Na západě Čech hodnotí letošní zimu jako horší než ty předchozí, i když mnoho sněhu nepřinesla. Voda a mráz je ale potrhaly. „Musíme v rámci bezpečného provozu na silnici výtluk opravit tak, aby nedošlo k nějakému poškození vozidla, ale tyto opravy jsou opravdu jen do doby, kdy místo opravíme natrvalo,“ řekl provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Radek Šíma. Podle počasí by s tím měli silničáři začít někdy na přelomu března a dubna.
Vliv špatné vozovky na auto
Průjezd výmolem může skončit prasklou pneumatikou, zdeformovaným diskem a v krajním případě i ulomeným kolem. Způsob jízdy ani rychlost přitom na poškození auta nemají zásadní vliv. Při jízdě ve výmolech trpí nejvíce přední náprava – proto je důležitá její pravidelná kontrola. Oprava poškozeného vozu totiž může vyjít až na několik tisíc korun.
„Při větším nárazu se může poškodit geometrie daného vozidla, popřípadě jiná část podvozkového systému, tlumiče, nápravy,“ uvedl technik STK Bohdalec Jiří Kovrzek. Výmoly jsou problém pro skoro všechny typy vozů, nejvíce náchylná na poškození jsou ale stará auta nebo ta se zanedbanou údržbou,