Návrh ministerstva školství počítá s tím, že by kraje měly navyšovat kapacity gymnázií a lyceí. S jejich zástupci teď o prázdninách resort diskutuje. Spolupráci nejen v oblasti středoškolského vzdělávání ale nyní navazují i regiony navzájem.
Kraje by podle návrhu ministerstva měly navýšit kapacity gymnázií a lyceí
Gymnázia a lycea studuje zhruba třicet procent středoškoláků. Průměr států Evropské unie je přes padesát procent. Většina českých žáků je na odborných školách a učilištích. Nejvyšší počet absolventů oborů zakončených výučním listem je v Ústeckém kraji.
„Vidíme velké nesoulady mezi potřebami na trhu práce, potřebami zaměstnavatelů a obrovskou nabídkou středních škol. Zároveň vidíme velký hlad po všeobecných vzdělávacích oborech,“ okomentoval analytik vzdělávání PAQ Research Karel Gargulák.
Kraje by měly kapacity rozšířit podle návrhu ministerstva školství do roku 2027. Na cestách po regionech to probíral náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).
„Diskuze s kraji jde zejména směrem k posilování té lycejní sítě, což je obor všeobecného vzdělání, lépe laděný studijně nevyhraněným dětem,“ ujasnil. Návrh resortu školství by měla vláda projednat na podzim.
Regionální spolupráce
Spolupráci nejen v oblasti vzdělávání nyní navazují i regiony navzájem. Radní pro oblast školství z Kraje Vysočina a Ústeckého kraje podnikli výměnný pobyt, většinu času trávili ve školách.
„Ráda bych navázala nějakou spolupráci. S ohledem na kybernetickou bezpečnost, kterou rozjíždíte vy na Vysočině, tak my v Ústeckém kraji budeme tento obor otevírat,“ poznamenala radní pro oblast školství, mládeže a sportu Ústeckého kraje Jindra Zalabáková (ANO).
„Abychom si vyměnili zkušenosti, jak k tomu přistupovat, protože oba kraje máme stejné cíle,“ odůvodnil výměnný pobyt radní pro oblast školství, mládeže a sportu Kraje Vysočina Jan Břížďala (Piráti).
O kybernetickou bezpečnost je podle nich na trhu zájem. Oba kraje také chtějí rozšířit kapacity středoškolského všeobecného vzdělávání.