Městský soud v Praze zrušil osvobozující verdikt v kauze údajné manipulace s pronájmem reklamních ploch v metropoli. Obvodní soud podle nadřízené instance pochybil, když nehodnotil některé důkazy, které měly svědčit o ovlivňování zakázky.
Kauza zakázek na reklamní plochy v Praze se vrací k soudu
Někdejší místostarosta Prahy 1 Michal Valenta (ODS) a manažer společnosti JCDecaux Tomáš Tenzer i sama firma musí znovu vysvětlovat pozadí zakázky pronájmu reklamních ploch u metra v centru metropole.
„Městský soud v Praze dospěl k závěru, že se soud prvního stupně nevypořádal se všemi okolnostmi významnými pro své rozhodnutí,“ potvrdil mluvčí soudu Adam Wenig.
Obvodní soud původně vynesl zprošťující verdikt s tím, že se obžalovaní o pronájmu podle odposlechů bavili, nešlo ale o porušení zákona. „V rovině morální si však obžalovaní musí udělat jasno sami. V rovině trestněprávní je zcela jasno,“ odůvodnila tehdy rozhodnutí soudkyně Dana Šindelářová, která měla kauzu na stole.
Ve hře jsou nyní opět odposlechy jako důkaz o trestné činnosti. „Soud prvního stupně mimo jiné náležitě nehodnotil některé důkazy, zejména pak provedené záznamy telekomunikačního provozu,“ upřesnil Wenig.
Jen šíření dobrých zpráv
Podle žalobce měl expolitik Valenta pomoci firmě získat zakázku a inkasovat za to 200 tisíc korun maskovaných jako odměna za konzultace. „Je naprostý nesmysl, co se tady snaží obžaloba dokázat,“ odmítá obvinění mluvčí JCDecaux Jiří Chvojka.
Proč někdejšího politika ODS firma platila, vysvětloval u obvodního soudu šéf české pobočky Pavel Slabý. „Hledal jsem člověka, který by pomohl šířit dobré zprávy o naší skupině,“ uvedl. Sám Valenta řekl, že firmě pomáhal například při krizové komunikaci.
Společnost JCDecaux v Praze spravovala také městský mobilář. Reklamní plochy jí dosud pronajímá i letiště. K aktuálnímu vývoji kolem nového projednávání obžaloby se firma vyjadřovat nechce. „Po dohodě s advokáty se nyní zdržíme komentáře,“ uvedla pouze.
Obvodní soud pro Prahu 1 nařídil nové jednání na konec května, celá kauza ale znovu může skončit před odvolacím městským soudem.
Arbitráž kvůli sporu s dopravním podnikem
Exkluzivní smlouvu na reklamu v MHD s firmou Rencar ze skupiny JCDecaux vypověděl dopravní podnik (DPP) v roce 2016. Označil ji za nevýhodnou a od počátku neplatnou, což firma odmítla. JCDecaux kvůli sporu zahájila s českým státem mezinárodní arbitráž.
Podle informací DPP provozovala firma Rencar v pražské MHD asi 130 tisíc reklamních ploch, byly například v metru, na tramvajích a na autobusech. Podle podniku za ně ročně platila asi 50 milionů korun. Původně měl kontrakt platit do roku 2031.
Vlastnictví Rencaru, který v roce 1990 založil samotný DPP, se v roce 2001 přesunulo ke skupině JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě jen menšinový podíl. JCDecaux má také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, která skončí v polovině letošního roku. Vedení metropole se rozhodlo ji neprodloužit a stovky přístřešků, které firma vlastní, postupně nahradit vlastními.