Kamiony se předjíždějí i tam, kde to mají zakázáno. Policie za den přistihla desítky řidičů

3 minuty
Události: Policisté na D1 kontrolovali, nakolik řidiči kamionů dodržují zákaz předjíždění
Zdroj: ČT24

Na to, zda se kamiony nepředjíždějí tam, kde je to zakázáno, se zaměřila policie. V úterý přistihla při předjíždění v zákazu tři desítky řidičů kamionů. Potvrdilo to zkušenosti z ledna, kdy policejní hlídky zaznamenaly za měsíc přes sedm stovek porušení zákazu. Řidičům již za předjíždění v zákazu nehrozí ztráta průkazu, policie jim naopak může dávat blokové pokuty na místě. Pro policisty to znamená, že jim zpracování přestupku zabere méně času, který pak mohou věnovat dohledu v provozu.

Ředitelství silnic a dálnic rozmístilo loni na podzim na několika dálničních úsecích značky, které zakazují předjíždění pro nákladní automobily. Mimo jiné se zákaz týká části dálnice D1 přes Vysočinu, což ale řidiči podle policejních statistik zhusta ignorují.

Na dodržování zákazu se policisté zaměřili i při speciální úterní akci, kdy se hlídky soustředily na úsek D1 mezi 90. a 112. kilometrem, tedy od Humpolce po Jihlavu. „Tento úsek je rizikový, proto se osadil těmito dopravními značkami,“ podotkla mluvčí policejního prezidia Iveta Pilařová. Podle ní se pak – i přes množství zaznamenaných porušení zákazu – plynulost provozu na Vysočině zlepšila.

Zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď řekl v 90' ČT24, že za den kontrol přistihly hlídky v provozu zhruba třicet kamionů, které předjížděly, kde neměly. Kromě toho byl jeden řidič nákladního vozidla pod vlivem alkoholu.

Policisté mají méně papírování, jsou více na silnicích

V současnosti hrozí za porušení zákazu předjíždění bloková pokuta až 5500 korun (ve správním řízení až 25 tisíc) a šest trestných bodů. Znamená to, že za dva takové přestupky řidič přijde o oprávnění. Podle policisty Radka Holuba řidiči kamionů většinou souhlasí se zaplacením na místě. „Nicméně zkouší najít i různé výmluvy typu vyhýbali se druhému vozidlu, které najíždělo na dálnici třeba z čerpací stanice,“ poznamenal.

Podle Hodbodě umožnila novela silničního zákona, díky níž lze pokutovat porušení zákazu předjíždění na místě, kontroly zintenzivnit. „Kdybychom se o takové akci bavili minulý rok, tak budou přestupky výrazně nižší, protože na zpracování přestupků jsme v minulém roce potřebovali více času,“ poukázal.

36 minut
90′ ČT24: Policie si posvítila na předjíždějící kamiony
Zdroj: ČT24

Dopravní policie přesto doufá ještě v jednu změnu legislativy, která by jí umožnila přestupky dokumentovat automaticky. Zatím by takový systém dopadl pouze na české autodopravce. Zástupce ředitele dopravních policistů poukázal, že nesprávného předjíždění se netýká unijní směrnice Cross-border enforcement, a tak čeští policisté nemohou vylustrovat vozidla zahraničních provozovatelů.

V současnosti je kromě části mezi Humpolcem a Jihlavou zakázáno předjíždění pro nákladní auta na D1 i mezi Velkým Meziříčím a Kývalkou, tedy od 141. po 182. kilometr. Na jaře ale přibudou i další značky. „Zbytek trasy D1 mezi Brnem a Prahou – a samozřejmě mezi Prahou a Brnem – osadíme značkami zakazující předjíždění těžké nákladní dopravy v průběhu dubna,“ avizoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Plošný zákaz nehrozí, ujistil Kupka

Zákazů přibude i na některých dalších dálnicích. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) vycházel výběr vhodných úseků z informací od policie a z analýzy dosavadních dopravních komplikací a nehod. „Bohužel se ukázalo i při prosincové kalamitě, že problémy vznikly tam, kde řidiči kamionů (...) v situaci, kterou nezvládali, nerozuměli jí nebo nebyli zvyklí se v ní pohybovat, vyjeli do nejrychlejšího pruhu, a pak zablokovali kompletně dálnici,“ poukázal v 90' ČT24. Dodal, že při kalamitě problém představovali hlavně někteří zahraniční řidiči.

Kupka nicméně odmítl, že by bylo vhodné zakázat předjíždění pro nákladní vozidla (respektive jejich jízdu levým pruhem) plošně. „Na mnoha místech to naopak může situaci komplikovat. Při husté dopravě by plošný zákaz mohl způsobit komplikace při řazení z odbočovacího pruhu,“ nastínil.

Prezident Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček se přesto obává, aby celoplošný zákaz nakonec nebyl zaveden. Považoval by to za chybu. „Bohužel existuje v České republice až nezdravá rivalita mezi řidiči osobních a nákladních aut,“ řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 23 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...