Kamiony se předjíždějí i tam, kde to mají zakázáno. Policie za den přistihla desítky řidičů

3 minuty
Události: Policisté na D1 kontrolovali, nakolik řidiči kamionů dodržují zákaz předjíždění
Zdroj: ČT24

Na to, zda se kamiony nepředjíždějí tam, kde je to zakázáno, se zaměřila policie. V úterý přistihla při předjíždění v zákazu tři desítky řidičů kamionů. Potvrdilo to zkušenosti z ledna, kdy policejní hlídky zaznamenaly za měsíc přes sedm stovek porušení zákazu. Řidičům již za předjíždění v zákazu nehrozí ztráta průkazu, policie jim naopak může dávat blokové pokuty na místě. Pro policisty to znamená, že jim zpracování přestupku zabere méně času, který pak mohou věnovat dohledu v provozu.

Ředitelství silnic a dálnic rozmístilo loni na podzim na několika dálničních úsecích značky, které zakazují předjíždění pro nákladní automobily. Mimo jiné se zákaz týká části dálnice D1 přes Vysočinu, což ale řidiči podle policejních statistik zhusta ignorují.

Na dodržování zákazu se policisté zaměřili i při speciální úterní akci, kdy se hlídky soustředily na úsek D1 mezi 90. a 112. kilometrem, tedy od Humpolce po Jihlavu. „Tento úsek je rizikový, proto se osadil těmito dopravními značkami,“ podotkla mluvčí policejního prezidia Iveta Pilařová. Podle ní se pak – i přes množství zaznamenaných porušení zákazu – plynulost provozu na Vysočině zlepšila.

Zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď řekl v 90' ČT24, že za den kontrol přistihly hlídky v provozu zhruba třicet kamionů, které předjížděly, kde neměly. Kromě toho byl jeden řidič nákladního vozidla pod vlivem alkoholu.

Policisté mají méně papírování, jsou více na silnicích

V současnosti hrozí za porušení zákazu předjíždění bloková pokuta až 5500 korun (ve správním řízení až 25 tisíc) a šest trestných bodů. Znamená to, že za dva takové přestupky řidič přijde o oprávnění. Podle policisty Radka Holuba řidiči kamionů většinou souhlasí se zaplacením na místě. „Nicméně zkouší najít i různé výmluvy typu vyhýbali se druhému vozidlu, které najíždělo na dálnici třeba z čerpací stanice,“ poznamenal.

Podle Hodbodě umožnila novela silničního zákona, díky níž lze pokutovat porušení zákazu předjíždění na místě, kontroly zintenzivnit. „Kdybychom se o takové akci bavili minulý rok, tak budou přestupky výrazně nižší, protože na zpracování přestupků jsme v minulém roce potřebovali více času,“ poukázal.

36 minut
90′ ČT24: Policie si posvítila na předjíždějící kamiony
Zdroj: ČT24

Dopravní policie přesto doufá ještě v jednu změnu legislativy, která by jí umožnila přestupky dokumentovat automaticky. Zatím by takový systém dopadl pouze na české autodopravce. Zástupce ředitele dopravních policistů poukázal, že nesprávného předjíždění se netýká unijní směrnice Cross-border enforcement, a tak čeští policisté nemohou vylustrovat vozidla zahraničních provozovatelů.

V současnosti je kromě části mezi Humpolcem a Jihlavou zakázáno předjíždění pro nákladní auta na D1 i mezi Velkým Meziříčím a Kývalkou, tedy od 141. po 182. kilometr. Na jaře ale přibudou i další značky. „Zbytek trasy D1 mezi Brnem a Prahou – a samozřejmě mezi Prahou a Brnem – osadíme značkami zakazující předjíždění těžké nákladní dopravy v průběhu dubna,“ avizoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Plošný zákaz nehrozí, ujistil Kupka

Zákazů přibude i na některých dalších dálnicích. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) vycházel výběr vhodných úseků z informací od policie a z analýzy dosavadních dopravních komplikací a nehod. „Bohužel se ukázalo i při prosincové kalamitě, že problémy vznikly tam, kde řidiči kamionů (...) v situaci, kterou nezvládali, nerozuměli jí nebo nebyli zvyklí se v ní pohybovat, vyjeli do nejrychlejšího pruhu, a pak zablokovali kompletně dálnici,“ poukázal v 90' ČT24. Dodal, že při kalamitě problém představovali hlavně někteří zahraniční řidiči.

Kupka nicméně odmítl, že by bylo vhodné zakázat předjíždění pro nákladní vozidla (respektive jejich jízdu levým pruhem) plošně. „Na mnoha místech to naopak může situaci komplikovat. Při husté dopravě by plošný zákaz mohl způsobit komplikace při řazení z odbočovacího pruhu,“ nastínil.

Prezident Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček se přesto obává, aby celoplošný zákaz nakonec nebyl zaveden. Považoval by to za chybu. „Bohužel existuje v České republice až nezdravá rivalita mezi řidiči osobních a nákladních aut,“ řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...