Kamiony se předjíždějí i tam, kde to mají zakázáno. Policie za den přistihla desítky řidičů

Události: Policisté na D1 kontrolovali, nakolik řidiči kamionů dodržují zákaz předjíždění (zdroj: ČT24)

Na to, zda se kamiony nepředjíždějí tam, kde je to zakázáno, se zaměřila policie. V úterý přistihla při předjíždění v zákazu tři desítky řidičů kamionů. Potvrdilo to zkušenosti z ledna, kdy policejní hlídky zaznamenaly za měsíc přes sedm stovek porušení zákazu. Řidičům již za předjíždění v zákazu nehrozí ztráta průkazu, policie jim naopak může dávat blokové pokuty na místě. Pro policisty to znamená, že jim zpracování přestupku zabere méně času, který pak mohou věnovat dohledu v provozu.

Ředitelství silnic a dálnic rozmístilo loni na podzim na několika dálničních úsecích značky, které zakazují předjíždění pro nákladní automobily. Mimo jiné se zákaz týká části dálnice D1 přes Vysočinu, což ale řidiči podle policejních statistik zhusta ignorují.

Na dodržování zákazu se policisté zaměřili i při speciální úterní akci, kdy se hlídky soustředily na úsek D1 mezi 90. a 112. kilometrem, tedy od Humpolce po Jihlavu. „Tento úsek je rizikový, proto se osadil těmito dopravními značkami,“ podotkla mluvčí policejního prezidia Iveta Pilařová. Podle ní se pak – i přes množství zaznamenaných porušení zákazu – plynulost provozu na Vysočině zlepšila.

Zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď řekl v 90' ČT24, že za den kontrol přistihly hlídky v provozu zhruba třicet kamionů, které předjížděly, kde neměly. Kromě toho byl jeden řidič nákladního vozidla pod vlivem alkoholu.

Policisté mají méně papírování, jsou více na silnicích

V současnosti hrozí za porušení zákazu předjíždění bloková pokuta až 5500 korun (ve správním řízení až 25 tisíc) a šest trestných bodů. Znamená to, že za dva takové přestupky řidič přijde o oprávnění. Podle policisty Radka Holuba řidiči kamionů většinou souhlasí se zaplacením na místě. „Nicméně zkouší najít i různé výmluvy typu vyhýbali se druhému vozidlu, které najíždělo na dálnici třeba z čerpací stanice,“ poznamenal.

Podle Hodbodě umožnila novela silničního zákona, díky níž lze pokutovat porušení zákazu předjíždění na místě, kontroly zintenzivnit. „Kdybychom se o takové akci bavili minulý rok, tak budou přestupky výrazně nižší, protože na zpracování přestupků jsme v minulém roce potřebovali více času,“ poukázal.

90′ ČT24: Policie si posvítila na předjíždějící kamiony (zdroj: ČT24)

Dopravní policie přesto doufá ještě v jednu změnu legislativy, která by jí umožnila přestupky dokumentovat automaticky. Zatím by takový systém dopadl pouze na české autodopravce. Zástupce ředitele dopravních policistů poukázal, že nesprávného předjíždění se netýká unijní směrnice Cross-border enforcement, a tak čeští policisté nemohou vylustrovat vozidla zahraničních provozovatelů.

V současnosti je kromě části mezi Humpolcem a Jihlavou zakázáno předjíždění pro nákladní auta na D1 i mezi Velkým Meziříčím a Kývalkou, tedy od 141. po 182. kilometr. Na jaře ale přibudou i další značky. „Zbytek trasy D1 mezi Brnem a Prahou – a samozřejmě mezi Prahou a Brnem – osadíme značkami zakazující předjíždění těžké nákladní dopravy v průběhu dubna,“ avizoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Plošný zákaz nehrozí, ujistil Kupka

Zákazů přibude i na některých dalších dálnicích. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) vycházel výběr vhodných úseků z informací od policie a z analýzy dosavadních dopravních komplikací a nehod. „Bohužel se ukázalo i při prosincové kalamitě, že problémy vznikly tam, kde řidiči kamionů (...) v situaci, kterou nezvládali, nerozuměli jí nebo nebyli zvyklí se v ní pohybovat, vyjeli do nejrychlejšího pruhu, a pak zablokovali kompletně dálnici,“ poukázal v 90' ČT24. Dodal, že při kalamitě problém představovali hlavně někteří zahraniční řidiči.

Kupka nicméně odmítl, že by bylo vhodné zakázat předjíždění pro nákladní vozidla (respektive jejich jízdu levým pruhem) plošně. „Na mnoha místech to naopak může situaci komplikovat. Při husté dopravě by plošný zákaz mohl způsobit komplikace při řazení z odbočovacího pruhu,“ nastínil.

Prezident Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček se přesto obává, aby celoplošný zákaz nakonec nebyl zaveden. Považoval by to za chybu. „Bohužel existuje v České republice až nezdravá rivalita mezi řidiči osobních a nákladních aut,“ řekl.

Načítání...