Ministerstvo dopravy přiznalo další problémy s vážením kamionů. Úřady dosud nemohou účinně pokutovat zahraniční dopravce, situaci má změnit až úprava zákona v příštím roce. Systém, jenž nedostatečně chrání české silnice před ničením příliš těžkými vozidly, letos kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad.
Česko neumí pokutovat přetížené kamiony ze zahraničí. Kupka viní předchůdce a slibuje nápravu
O bránu a pár čidel na staré silnici u Velkého Meziříčí se bojovalo roky. Jde o zařízení na vážení kamionů. Dopravci ho zpochybňovali už dříve z technických důvodů, a dokonce si vymohli jeho odstavení a úpravy. Na celý systém – konkrétně na nerovný přístup – si nyní opět stěžují u ministra dopravy.
Aby mohly úřady případné překročení povolené hmotnosti pokutovat, potřebují znát i nejvyšší technicky přípustnou hmotnost na nápravu. Tu dokáží zjistit v databázi pouze u vozidel registrovaných v Česku. To, že na zahraniční vozidla úřady při vážení dosáhnou jen stěží, ministerstvo přiznává.
„Je tady zhruba padesát procent tranzitujících zahraničních dopravců, pro nás je to i otázka budoucí konkurenceschopnosti českých firem,“ apeluje prezident sdružení dopravců Česmad Bohemia Josef Melzer.
Zajistíme nápravu, slibuje Kupka
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vidí pramen problému v tom, že se nepodařilo zajistit efektivní legislativu, a odkazuje na své předchůdce ve funkci. „My to teď změníme a opravdu zajistíme, že vymahatelnost práva i pro nákladní dopravu bude větší,“ slibuje.
Ministr dopravy z předešlého kabinetu Karel Havlíček (ANO) vzkazuje, že „pouze slaboch se vymlouvá na minulost“. „Musíme si uvědomit, že systém sám o sobě není geniální. To, že se řekne, že se bude vážit, ještě neznamená, že to bude výborně fungovat,“ podotkl.
Stát nefunkčností systému riskuje obrovský majetek. Ročně v současnosti putuje jen do hlavních silnic a dálnic téměř osmdesát miliard korun. Z dálničních známek a mýtného se přitom vybere jen čtvrtina.