I přes investice do zabezpečení přejezdů nehod neubývá. Podle šéfa Drážního úřadu nesou vinu řidiči

9 minut
Události, komentáře: Nehody na českých železnicích
Zdroj: ČT24

Ani přes nemalé peníze, které Správa železnic investuje do lepšího zabezpečení přejezdů, srážek vlaků s auty neubývá. Za osm měsíců tohoto roku se jich stalo 109 – jen o dvě míň než za stejnou dobu loni. Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář v Událostech, komentářích uvedl, že vinu za nehody na přejezdech nesou v drtivé většině případů řidiči automobilů. Podíl závad na zabezpečení železnice či lokomotivách je v tomto případě minimální.

I přes značku ‚Stůj, dej přednost v jízdě‘ vjíždí auto na železniční přejezd a vlak ho mine jen těsně. Nebezpečná situace, která ale není výjimkou. Strojvedoucí Petr Janda vídá něco podobného každý týden. „Místo toho, aby počkali, až v klidu přejedu, tak se bezohledně rozjedou, že to stihnou,“ stěžuje si Janda. „Jako první začnu houkat a pak strhnu rychlobrzdu,“ popisuje naučený postup.

Na poslední chvíli musel před týdnem brzdit také strojvedoucí ve Šluknově. Před dvěma týdny zase ve Studénce auto zůstalo stát na přejezdu, uvězněné mezi závorami.

Paralytická panika

Proč řidič z auta v těchto situacích většinou nevyběhne a nesnaží se závoru autem prorazit, vysvětlují psychologové. „V autě může vypuknout kolektivní panika, která je pak úplně paralyzující, a dochází k tragické nehodě,“ říká klinický psycholog a psychoterapeut Petr Moos.

Správa železnic přejezdy postupně modernizuje. Jen letos jich chce upravit sto padesát. Doplní na nich výstražná světla nebo závory. Chování řidičů ale ovlivnit nedokáže. „Významný faktor je právě na straně řidičů. Nelze říci, že nějaké místo je vysloveně více rizikové, proto se taky snažíme počet přejezdů postupně snižovat. A tam, kde je to možné, je rušit, anebo je nahrazovat,“ říká mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Každoročně dojde na přejezdech v České republice zhruba ke sto padesáti nehodám. 

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář se odvolává na statistiku, kdy v 99,9 procentech případů je na vině řidič. „Léta dozadu neevidujeme, že by došlo k poruše zabezpečovacího zařízení na přejezdu,“ řekl v pořadu Události, komentáře.

Přejezdů, které mají pouze světla, a nikoli závory, je v Česku zhruba 4200 z celkových 7700. Podle Koláře je 55 procent přejezdů zabezpečeno buď světly, nebo světly se závorami. „A těch 45 procent pouze výstražnými kříži, to je však účelové neumístění komunikace. Já si myslím, že každý řidič dobře ví, jak se má podle pravidel silničního provozu před přejezdy chovat. A myslím si, že obhajování, že řidič červenou neviděl, protože ho oslnilo slunce, je jen výmluva.“

Kolář: Musíme se zaměřit na poruchovost lokomotiv

Drážní inspekce však zaznamenala také zvýšený počet chyb na straně strojvůdců, konkrétně 122 nepovolených průjezdů návěstidel na červenou, které skončily buď srážkou, nebo vykolejením. Kolář to potvrdil a připomněl, že Drážní úřad provedl minulý měsíc ve spolupráci s ministerstvem dopravy dotazníkovou akci, která se strojvedoucích mimo jiné ptala, co podle nich nejvíc ohrožuje bezpečnost provozu a proč tak často dochází k projetí návěstidel na červenou.

„Máme vyhodnocených 2500 dotazníků. V odpovědích na projetá návěstidla bylo třeba nesrozumitelnost předpisů nebo časté poruchy lokomotiv, případně závady na vozech. Nicméně nedobrali jsme se ničeho, co by znamenalo, že projetá návěstidla jsou v noci nebo před koncem směny nebo po dovolené. Tam ty odpovědi nebyly jednoznačné,“ vysvětluje Kolář. 

Za nejdůležitější závěr akce označil to, že ukázala, že se předpisy musí zjednodušit. „Musí být modulární pro jednotlivé profese. Ohromným přínosem je podle mě to, že strojvedoucí přiznali častou poruchovost vozů nebo lokomotiv. I na to musíme zaměřit kontrolní činnost, ať už mého úřadu, nebo ministerstva dopravy.“

Vozový park na českých kolejích podle něj určitě není nebezpečný, avšak zastaralý bezpochyby ano. „Průměr EU je ovšem jen o pár let mladší. Obměna tedy musí být postupná a bude trvat více let, protože investice do železničních vozidel jsou v miliardách korun. Všichni dopravci se snaží cestujícím nabídnout moderní nová vozidla, ale bude to zkrátka trvat,“ uzavřel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...