Dálnice D11 vykročila od Hradce k hranicím. K Jaroměři ale spíše klopýtá

Stavba dálnice D11 se dostala do své druhé fáze. Již nebude jen spojnicí krajských měst. Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) spolu se silničáři či krajskými představiteli slavnostně odstartoval práce na prvním z úseků, které mají propojit Hradec Králové a hranice s Polskem. Jde o úsek Smiřice–Jaroměř, který bezprostředně nenavazuje na již dokončenou část z Prahy do Hradce. Silničáři ale věří, že stavbu mezi Hradcem a Smiřicemi také zahájí ještě letos.

Co se může stát, když se při stavbě dálnice vynechá některý problematický úsek, znají silničáři i řidiči z dálnice D8, kde zela „díra“ zhruba dvě desetiletí. Ředitelství silnic a dálnic ale doufá, že na dálnici D11 se nic podobného nestane a úsek Hradec Králové – Smiřice nebude mít velký skluz oproti úseku Smiřice–Jaroměř, jehož stavba právě začíná.

„Dohromady budujeme 93 stavebních objektů, z toho máme devět mostů – pět mostů je dálničních a jeden železniční. Součástí stavby jsou také dvě mimoúrovňové křižovatky,“ shrnul generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok a Jan Kroupa spolu s ministryní pro místní rozvoj v demisi Klárou Dostálovou (za ANO), polským ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykem či námětkem královéhradeckého hejtmana Martinem Červíčkem (ODS) poklepali po jedenácté dopoledne na základní kámen stavby dlouhé 7,2 kilometru. Ta bude sloužit nejenom k urychlení dopravy, ale také jako částečný obchvat Jaroměře.

18 minut
Studio Hradec Králové: Začíná stavba dálnice mezi Smiřicemi a Jaroměří
Zdroj: ČT24

Jak přiznal Jan Kroupa, nepodařilo se ŘSD ještě vykoupit úplně všechny pozemky potřebné ke stavbě, která přitom již začala. Ještě neskončilo poslední vyvlastňovací řízení, ačkoli podle Kroupy je vyvlastnění otázka nejbližších dnů. Zatím ale silničáři musí stavět na jiných místech. „To je také důvod, proč je doba výstavby poměrně velká. Vykupujeme čas tím, že v daném místě, kde nám pozemek chybí, odročujeme staveniště do budoucna,“ řekl šéf ŘSD.

Ministr dopravy v projevu před poklepáním připustil, že stavba na několik let zkomplikuje život v okolí. „Chtěl bych popřát všem zástupcům místních samospráv, které bude stavba obtěžovat, aby to vydrželi,“ poznamenal ministr.

Slavnostní zahájení stavby uspořádalo ŘSD na úrovni silnice, která spojuje Jaroměř a Velichovky, vlastně zhruba uprostřed budoucího dálničního úseku. Celá stavba Smiřice–Jaroměř má svůj jižní konec poblíž obce Černožice, nezačíná však mimoúrovňovou křižovatkou, ta vznikne až asi půldruhého kilometru severněji. Naopak na severním konci mimoúrovňová křižovatka bude, zatím se z ní bude sjíždět na trutnovskou silnici I/37, v budoucnu by však měl navázat severní obchvat Jaroměře spojující dálnici i s náchodskou silnicí I/33.

Stavební firma Porr má na stavbu, za kterou dostane bezmála 1,5 miliardy bez DPH, více než tři roky. S uvedením do provozu počítají silničáři v prosinci 2021.

Naděje, že chybějící stavba začne letos, ještě žije

Na dálnici D11 se začíná pracovat zhruba po roce od zprovoznění předchozího úseku, který přivedl dopravu od Praskačky na západní okraj Hradce Králové. V posledních měsících probíhal na budoucí trase dále do Jaroměře archeologický průzkum, který je prakticky u konce. Přesto se začne stavět pouze jedna ze dvou částí D11, které mají vzniknout mezi Hradcem a Jaroměří.

Pro úsek Hradec Králové – Smiřice potřebuje ŘSD dvě stavební povolení, jedno pro stavbu z krajského města do Předměřic nad Labem, druhé pro stavbu z Předměřic ke Smiřicím. Problém je především s první stavbou z Hradce Králové. Proti již vydanému povolení podaly rozklad dvě majitelky pozemků spolu se spolkem Děti Země. Silničáři nakonec podali novou žádost o stavební povolení, kterou v minulém týdnu zveřejnilo ministerstvo dopravy na své úřední desce.

Dálnice D11 se přitom podle původního záměru ŘSD měla začít rozrůstat na sever od Hradce Králové již loni, nyní silničáři doufají, že mezi Hradcem a Smiřicemi stihnou začít stavět do konce tohoto roku. „Jsem přesvědčen, že (…) se nám podaří stavební povolení získat v řádu měsíců a ještě ve druhé polovině roku se sejdeme, abychom zahájili stavbu toho úseku,“ podotkl i Dan Ťok. Pokud by se to podařilo, mohla by být dálnice ke Smiřícím hotová v roce 2021 současně s navazující stavbou k Jaroměři.

Není však jasné, zda se nebude opakovat loňská situace s rozkladem proti stavebnímu povolení. Děti Země chtějí počkat, než ministerstvo žádost silničářů vyřídí a o svém dalším postupu se rozhodnou, až nové stavební povolení spatří světlo světa.

Námitky se v minulosti objevily i vůči stavebnímu povolení na stavbu od Smiřic k Jaroměři. Rozklad podal majitel části pozemků. Ministr však rozklad letos v dubnu zamítl, povolení tak je pravomocné.

10 minut
Události v regionech: Poklepání na základní kámen zahájilo stavbu D11 k Jaroměři
Zdroj: ČT24

Na hranice v příštím desetiletí

Dálnice D11 má výhledově propojit Prahu, Hradec Králové, Trutnov a hranice s Polskem u Královce. Tam na ni naváže polská rychlostní silnice S3, která by pak měla vést nejenom k drážďansko-vratislavské dálnici A4, ale také dále na sever ke Štětínu a dále do Svinoústí.

ŘSD v současnosti počítá se zprovozněním příhraničního úseku D11 v roce 2023, o rok později by se pak mělo začít jezdit i po zbylé části mezi Jaroměří a Trutnovem. „Ovšem musím podotknout, že vycházíme z optimistických termínů. Nepředpokládáme, že by tam vznikl velký problém. To znamená, že všechna stanoviska budeme dostávat v časech, které mají úřady z pohledu správního zákona. A nebude tam žádné zdlouhavé vyvlastňovací řízení nebo tam nebude problém s dlouhodobými rozklady,“ připustil Jan Kroupa.

Ostatně i ministr Ťok při zahájení aktuální stavby u Jaroměře hovořil o střízlivějším termínu v roce 2025. O něm se zmiňoval již dříve.

Kdyby šlo vše ideálně a skutečně se podařilo splnit termín 2023, navázala by dálnice D11 na polskou S3 bezprostředně po její dostavbě na hranice. Polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk, který rovněž přijel poklepat na základní kámen nového úseku D11, potvrdil, že na polské straně platí termín dokončení v roce 2023.

Pokud ale lze na české straně počítat přinejlepším s termínem 2025, nastane nejméně na dva roky situace, kdy polská rychlostní silnice nebude mít na hranici svůj protějšek a veškerá doprava, kterou vychrlí, se bude muset vměstnat na úzkou silnici I/16, která v pohraničním Královci nebo nedalekých Bernaticích vede mezi domy a v Trutnově se připojuje jako vedlejší ulice k náchodské silnici na klasické křižovatce bez semaforu.

Není moc času. Ono se zdá, že je čas, ale není. Doufám, že nedospějeme k tomu, že Poláci dostaví S3 na hranice a my tam dáme zákaz vjezdu všech nákladních vozidel.
Miroslav Vlasák
starosta Žacléře

Problémy se přitom mohou objevit velmi snadno. Od Trutnova k hranicím povede dálnice v bezprostřední blízkosti Krkonoš. Výkupy pozemků na Trutnovsku přitom ještě nezačaly. Mezi Jaroměří a Trutnovem zase protestuje proti zvolené trase obec Kocbeře. Její starostka Eva Rezlová se obává, že by stavba mohla poškodit obecní zdroj pitné vody. „Máme obavu, protože je to ve velké blízkosti. Hydrogeologický průzkum jsme zatím neviděli natolik dostatečný, aby monitoroval i podzemní zdroje vody,“ uvedla. Dan Ťok však odmítl, že by byl zdroj vody skutečně v ohrožení.

Dálnice D11 se staví již 40 let. První úsek u Prahy začal vznikat v roce 1978, jezdí se po něm od roku 1984. V roce 1990 již vedla dálnice do Poděbrad, další úseky, které dovedly řidiče před Hradec Králové, však silničáři zprovoznili až o patnáct až šestnáct let později. Dalších jedenáct let ještě zabraly spory o pozemky, které bránily dostavbě posledních kilometrů až na okraj krajského města. Hotových tak je 91 kilometrů z plánovaných 155.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 6 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 18 hhodinami
Načítání...