Stavba dálnice D11 by se kvůli podanému rozkladu ekologického hnutí Děti Země mohla zdržet i o více než rok. V Interview ČT24 to na základě zkušeností s dálnicí D1 řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Řada občanských sdružení podle něj většinou pomáhá přípravu dálnice rozvíjet. Postup Dětí Země v případě D11 je pro něj ale nepochopitelný.
Ředitel ŘSD: Řada sdružení s přípravou dálnice pomáhá. Z D11 mám ale bol v duši
Na východě Čech chybí dokončit dálnice k polským hranicím. 27. července novinové titulky hlásily, že se stavba D11 zpozdí. Kolikrát už jste takový titulek četl?
Speciálně na D11 u toho mám bol v duši, protože jsme měli šanci diskutovat úpravu nového stavebního zákona, kde bylo jednoznačně řečeno, že spousta občanských sdružení pomáhá rozvíjet přípravu dálnic. Myslím, že je to pravda. Potkal jsem se se spoustou občanských sdružení, která měla nějaký cíl, a dokázali jsme s nimi debatovat.
Na D11 se stalo pro mě něco nepochopitelného. Občanské sdružení, které se tím nikdy nezabývalo a v rámci správního řízení nepodávalo námitky, se najednou odvolá. To je vůči všem, kteří se na stavbu těší, trochu šikana a ukázka síly a moci, než že by to mělo nějaké racio.
Rozklad nepodali jen aktivisté, ale i dva majitelé pozemků pod budoucí dálnicí. Na jak dlouho myslíte, že rozklad může zpomalit stavbu D11?
U pozemků je to poměrně rychle řešitelné. Byly zasaženy dočasné zábory, do kterých nemusíme vstupovat a nebudeme. U trvalých záborů máme s majiteli uzavřené kupní smlouvy. Tam problém nevidím.
Problematické je napadení veškerých závazných stanovisek, což se nám děje i na D1. V tomto případě se stane to, že se budou zase znovu všechny dotčené orgány státní správy obesílat a budou žádány, aby věcně i formálně přezkoumávaly, zda byla stanoviska správně vydaná.
A jak by to mohlo vypadat časově?
Pokud bych byl na D1 na úseku 12 (Humpolec – Větrný Jeníkov, pozn.red.), kam jsme kvůli střetu se zvěří dali ekodukt, tam už to řešíme přes rok. Je otázka, proč by to na D11 mělo trvat méně déle.
Jaké dopravní stavby jsou nyní z vašeho pohledu nejdůležitější?
Už dávno jsme měli mít dobudovanou dálniční síť, na které je čtyřikrát méně havárek. Za mě je prioritou její dobudování. Jsem rád, že dnes máme k dispozici veškeré finanční prostředky, které potřebujeme, a ŘSD může připravovat stavby. Vybírat z nich, která je zásadnější… Každá ze staveb má svůj význam, jinak bychom je nedělali.
Na dálnici D8 se stále v jednom místě jezdí jenom rychlostí 60 a v jednom pruhu. Starostové si stěžují, že omezení už mělo dávno skončit. Kdy bude úsek prackovické estakády průjezdný oběma pruhy a normální rychlostí?
Nechceme tam udělat jakoukoliv chybu. Dnes je tam rada pro geotechnický monitoring a my děláme vše, co nám poradí. Věřím, že úsek bude průjezdný velmi rychle.
Celý rozhovor si můžete přehrát v přiloženém videu.