Hromadná dopravní nehoda omezila provoz na dálnici D1 u Holubic na Vyškovsku ve směru na Brno. Zranění utrpěli čtyři lidé. Kolem 15:40 hodin policie oznámila obnovení provozu jedním pruhem. Se zdržením musí počítat i řidiči, kteří se vydají po objízdné trase – na té hlavní havarovala další auta. Kolony se odpoledne a v podvečer tvořily prakticky na všech komunikacích mezi Vyškovem a Brnem.
D1 na Vyškovsku ve směru na Brno je po nehodě průjezdná jedním pruhem
Nehoda se stala kolem 14:30 hodin na 209,5 kilometru. Podle předběžných informací dopravní policie se srazilo šest aut. Příčinu kolize zatím vyšetřují.
Na místě zasahovaly všechny složky záchranného systému. Lehké zranění utrpěl jeden dospělý, tři děti pak záchranáři převezli do nemocnice na vyšetření, spíše z preventivních důvodů, řekla mluvčí jihomoravské záchranky Barbora Truksová Zuchová.
Před místem nehody se ve směru na Brno vytvořila kolona až k dálničnímu exitu u Rousínova, popsal mluvčí jihomoravské policie Petr Vala. Po zprovoznění jednoho pruhu dálnice už se kolona pomalu rozjížděla.
Nehoda na objízdné trase
Policie motoristům původně radila objet nehodu po okolních silnicích. „Okolní komunikace jsou zcela zahlceny, počítejte se zdržením,“ upozornila následně řidiče na Twitteru.
Provoz na hlavní objízdné trase, tedy na staré silnici mezi Rousínovem a Brnem, zbrzdila další sériová nehoda čtyř aut, uvedl Vala. Mnoho řidičů tak jelo do Brna přes Slavkov, kde byl také hustý provoz.
Deset hromadných havárií za měsíc
Na českých dálnicích se během jediného měsíce stalo deset hromadných nehod. Znatelně přibylo nehod právě na D1. Silničáři ukončili rekonstrukci této dálnice po devíti letech 2. října. Jenže už druhý den se kvůli hromadné nehodě u Bernartic musela zavřít. Zraněni byli čtyři lidé. Jednu ženu přepravil do nemocnice vrtulník. Auta stála v šestikilometrové koloně.
O deset dní později se dálnice nedaleko Tvarožné na Brněnsku zavírala znovu – tentokrát kvůli srážce dodávky, kamionu a cisterny. Nehoda si vyžádala těžké zranění i zásah vrtulníku. Po dalších pěti dnech se na 144. kilometru srazilo devět aut. Pět lidí mělo lehká zranění, dálnice byla dvě hodiny uzavřená.
Všechny tři havárie na několik hodin dané úseky uzavřely a dálnici paralyzovaly. Situaci by podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla nevyřešilo ani více jízdních pruhů. „Pokud dojde k zablokování nějakými troskami, vraky nebo rozsypaným nákladem, tak ani osmipruhá dálnice s tím nic neudělá,“ řekl.
Podle ředitele BESIP Tomáše Neřolda nyní dálnice, ze které zmizela větší omezení, může řidiče svádět k rychlejší a riskantnější jízdě.
Dodržet bezpečnou vzdálenost
U všech tří hromadných kolizí hrála roli příliš vysoká rychlost, nevěnování se řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti. „Rada je – pokud jedu 130 (kilometrů za hodinu), měl bych udržovat zhruba jeden a půl směrového sloupku. Takže kolem 75 metrů,“ poradil Neřold k bezpečné vzdálenosti.
Dopravních značek upozorňujících na bezpečnou vzdálenost, které se léta používají v zahraničí, se zatím čeští řidiči na dálnicích nedočkají. Silniční zákon, který s nimi počítal, sněmovna za čtyři roky neprojednala. Navíc ministerstvo dopravy nespustilo ani testovací verzi na vybraných úsecích.
Kromě páteřní dálnice D1 zablokovaly hromadné nehody za poslední měsíc také dálnice D5, D10 a D46. Nejčastěji šlo o srážku pěti a více aut. Při těchto nehodách naštěstí nepřišel nikdo o život. Zranění ale byla. A řada z nich takových, že potřebovala velmi rychlý transport do nemocnic. Podle předběžných údajů zahynulo od ledna na českých silnicích 338 lidí.