Řidiči musí znát konkrétní rizika, věří soudní znalec. Bezpečnější silnice mají zajistit i praktičtější zkoušky

61 minut
90’ ČT24 - Bezpečnost na silnicích
Zdroj: ČT24

Tento týden byl dosud na českých i slovenských silnicích obzvláště tragický. Podle Jindřicha Šachla z ČVUT čeští řidiči nejsou dostatečně informováni o možných rizicích nebezpečné jízdy. „Bavíme se o tom, jak zacílit kampaň na co nejširší publikum,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu v 90' ČT24. Předseda správní rady Asociace autoškol Ondřej Horázný vidí problém už ve vzdělávání řidičů. Zkoušky jsou prý příliš zastaralé a nedostatečně připravují na reálné situace v provozu.

Na českých silnicích v uplynulém týdnu zemřelo dosud sedmnáct lidí. Už v pondělí přišli o život při kolizi dvou osobních aut čtyři lidé, o přežití v nemocnici poté bojoval zraněný chlapec, nakonec ale i on podlehl. Jde o nejtragičtější nehodu v Česku za poslední čtyři roky. Tragédie se nevyhnula ani Slovensku, kde se u Nitry nákladní vůz srazil s autobusem. Nehodu nepřežilo dvanáct lidí včetně pěti nezletilých. V pátek Slovensko uctilo památku obětí státním smutkem.

Byť při nehodách hraje roli více faktorů, mimo jiné náhoda nebo počasí, zásadní je podle soudního znalce Jindřicha Šachla z Fakulty dopravní ČVUT osvěta řidičů. „Podle mého názoru není veřejnost dostatečně informována o rizicích, co vše se může stát. V tom má Česko dluh v porovnání třeba s Německem,“ věří expert.

Právě v sousední zemi se kupříkladu šoty zaměřené na silniční bezpečnost vysílají v nejsledovanějších časech. Problematický je ale podle Šachla i obsah. V Česku se prý ukazují rozbitá vozidla a nabádá se, aby lidé jezdili opatrně. „To je málo, chce to konkrétní rady, ty chybí,“ je přesvědčen.

Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu v současnosti organizace BESIP pracuje na strategii pro příští desetiletí a probíhají diskuze o tom, jak kampaně zacílit na co nejširší publikum. Kadula ale zdůrazňuje i pozitivnější statistiku. Byť je pravda, že v tomto roce už na silnicích zahynulo více lidí, než jaký cíl si BESIP stanovil, zároveň klesl počet těžce zraněných.

„Máme za deset měsíců historicky nejméně těžce zraněných osob, je potřeba se bavit nejen o fatalitách,“ věří Kadula.

Nehody v zemích EU
Zdroj: ČT24

Zvýšení rychlostního limitu není namístě, shodují se odborníci

Experti se v 90' ČT24 vyjadřovali také k diskutovanému zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnic. Ze 130 na 140 kilometrů v hodině by se rychlostní limit mohl zvýšit například na dálnici D2 v úseku od hranic se Slovenskem k Brnu či na některých opravených úsecích D1.

Podle Šachla by takový krok nebyl uvážený. „Kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti. Jestliže zvýšíte rychlost ze 130 na 140 kilometrů v hodině, tak kinetická energie se zvýší o tu druhou mocninu,“ zdůvodňuje.

Silnice s nejvíce oběťmi
Zdroj: ČT24

Úvahy o vyšších rychlostních limitech jsou legitimní, míní Kadula, považuje je ale za zbytečné. Vyšší rychlost na několika úsecích v důsledku řidičům ušetří pouze pár sekund. „Nepřineslo by to zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Máme tady národní strategii bezpečnosti silničního provozu. V době, kdy není plněna strategie v jednom strategickém cíli (počet úmrtí při nehodách), není namístě uvádět tyto úvahy v praxi,“ doplňuje.

Zkoušky jsou zastaralé, s řidiči je třeba pracovat i po získání dokladu

Jak by v problematice mohla pomoci lepší výuka v autoškolách, uvažuje Ondřej Horázný. Podle něj je velkou chybou, že s řidičem se nepracuje poté, co složí zkoušku. Ta přitom není jednotná, upozorňuje. „Dělají to často úředníci, kteří to mají jen na částečný úvazek, nejsou to profesionálové v pravém slova smyslu,“ vysvětluje předseda správní rady Asociace autoškol, v čem vidí problém.

Příčiny nehod
Zdroj: ČT24

Měnit požadovaný počet hodin, které aspirující mladý řidič musí strávit za volantem, než dostane řidičský průkaz, je podle něj zbytečné.

„Podstatné je, co se bude zkoušet a učit. Co se týká zkoušky, tak teoretická ustrnula před třiceti padesáti lety. Chceme tam dostat videa, animace a předvídání rizik tak, aby žadatel, který se bude připravovat, se nemohl vrátit (v testu) kvůli tomu, že odpověděl špatně,“ nastiňuje Horázný. Připouští ale, že taková změna je zatím daleko, protože se musí nejprve přesvědčit všechny dotčené úřady.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Trust na správu Agrofertu bude snažší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 2 mminutami

ŽivěNová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má má dojít v úterý 9. prosince.
před 9 mminutami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 17 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvávat skrytě. Dobrý krok, cení Koten

Zástupci budoucí vládnoucí koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat.
před 29 mminutami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 1 hhodinou

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 2 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 2 hhodinami
Načítání...