Výjimečná uzavírka čeká o víkendu dálnici D1. Od sobotního večera do nedělního rána nebude možné jezdit po dvou úsecích naráz. Je možné objet každý z nich zvlášť, Ředitelství silnic a dálnic ale vyhlásilo oficiální trasu, která je podstatně delší – vede po státních silnicích od Mirošovic až k Humpolci a řidiči se během cesty po ní podívají až do Tábora.
D1 čeká v noci na neděli nevídaná uzavírka. Objížďka povede přes Tábor
Noční uzavírky jsou na dálnici D1 v posledních letech, kdy probíhá postupná modernizace od středočeských Mirošovic až po Kývalku na Brněnsku, docela obvyklé. Důvodem většinou jsou demolice nadjezdů, které silničáři neopravují, nýbrž raději rovnou stavějí nové.
Zatímco však obvykle musí řidiči objíždět zhruba pěti až desetikilometrovou uzavírku, tentokrát vyhlásilo ŘSD objížďku za úsek od 21. až po 90. kilometr.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl doporučil v noci ze soboty na neděli po D1 vůbec nejezdit. „Takhle velká uzavírka D1 ještě nebyla,“ poukázal. Zdůraznil však, že díky ní bude možné zdemolovat tři nadjezdy naráz, postačí k tomu tedy jen jedna uzavírka dálnice namísto tří.
Omezení již od sobotního odpoledne
Připravovat se na uzavírku začnou stavbaři již v sobotu odpoledne. Od 13 hodin bude na 41. a 80. kilometru výrazné omezení dopravy, auta však ještě zůstanou na dálnici. Na 80. kilometru se bude pod mostem určeným k demolici projíždět obousměrně jedním jízdním pruhem. Na 41. kilometru zůstane pouze jeden jízdní pruh ve směru na Prahu, zatímco na Brno se bude jezdit ve dvou pruzích.
Samotná uzavírka začne v 19:00 a silničáři ji naplánovali do 9:00. V neděli pak bude až do 15:00 provoz omezen podobným způsobem jako v sobotu dopoledne. Dálnice nebude uzavřena v celém sedmdesátikilometrovém úseku, ale proběhnou dvě uzavírky naráz.
První bude mezi 34. a 41. kilometrem (Ostředkem a Šternovem), druhá mezi 75. a 81. kilometrem (Hořicemi a Koberovicemi). Oficiální objízdná trasa vede od Mirošovic (21. kilometr D1) po silnici I/3 a dálnici D3 až k Táboru, odtud na východ po silnici I/19 k Pelhřimovu a konečně po I/34 směrem na Humpolec, kde se na 70. kilometru řidiči opět vrátí na D1. V opačném směru je trasa totožná.
Trasa přes Tábor je dlouhá 115 kilometrů a ve srovnání s přímou cestou po dálnici D1 více než o polovinu delší. Silničáři však žádnou jinou objížďku oficiálně nevyznačí, a to ani pro osobní auta. Obvyklé trasy po silnicích II. třídy, které by vedly přes Vlašim a Ledeč nad Sázavou, tentokrát prohlásilo ŘSD pouze za trasy pro místní dopravu a vyznačovat je nebude.
Modernizace dálnice D1 probíhá postupně od roku 2013. V současnosti počítá ŘSD i ministerstvo dopravy, že všech 21 úseků, které procházejí rekonstrukcí, bude dokončeno v novém v roce 2020. V současnosti pracují dělníci na sedmi z nich naráz. Podle Jana Rýdla je možné, že letos dojde ještě na demolice dvou mostů a řidiče proto čekají další uzavírky. Jisté to ale zatím není.