Cukrovka bez rozpíchaných prstů a s přesnějším měřením. Senzory už má až třetina diabetiků I. typu

Malý senzor na zadní straně paže, který umí nepřetržitě měřit hladinu cukru v krvi – zařízení už využívá rekordní počet diabetiků prvního typu. Podle odhadů Centra diabetologie pražského IKEMu je už může mít až třetina z přibližně 60 tisíc pacientů. Zařízení je citlivější než tradiční glukometry. Pomáhá také varovat před příliš nízkou či vysokou glykemií. Růst zájmu potvrzují i zdravotní pojišťovny, které jich za minulý rok uhradily zatím nejvíc v historii. Diabetici druhého typu na senzory zatím nárok nemají.

„Senzor mám zhruba tři roky, pomohl mi třeba s tím, že se nemusím píchat do prstu jako u klasického glukometru, mám díky tomu lepší citlivost. Hlavní benefit pak je, že když se mi rychle mění hladina cukru v krvi, tak na to můžu reagovat hned,“ říká pacientka Leona.

To potvrzuje i Miroslava, která se s onemocněním léčí už 40 let. „Za těch mnoho let jsem měla prsty úplně tvrdé a rozpíchané. Taky teď mohu rychle reagovat, abych se nedostala třeba do velké hypoglykémie.“ dodává.

Všechny menší české zdravotní pojišťovny vloni zaplatily skoro 250 tisíc těchto zařízení. V roce 2019, kdy měli diabetici prvního typu na senzory poprvé ze zákona nárok z veřejného zdravotního pojištění, to bylo necelých 55 tisíc, tedy téměř pětkrát méně. Nárůst zájmu vedle toho potvrzují i data Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Zařízení pomáhá diabetikům s celkovou kompenzací onemocnění. Senzor se nejčastěji umisťuje na zadní stranu paže, kde ho pacient má nepřetržitě zaveden několik dní až týdnů. „Na těle to máš pořád, je to takové kolečko o průměru asi dva centimetry. Je poměrně diskrétní. Hodnotu zjistím přejetím čtečky po senzoru, jde to udělat i třeba přes bundu,“ popisuje pacientka Leona.

Některé druhy senzorů dokáží hladinu cukru v krvi také samy odesílat do mobilní aplikace, případně do inzulinové pumpy. Novější typy pump dokonce podle naměřené hladiny glukózy v krvi dokáží podle potřeby samy přidávat či ubírat množství aplikovaného inzulinu. 

Diabetici druhého typu si na senzory počkají

Diabetikům prvního typu hradí senzory do určitého počtu nebo výše úhrady již pátým rokem pojišťovny. Pro cukrovkáře druhého typu to však nyní neplatí, brzy by se to ale mohlo změnit. „Primárně to má smysl u diabetiků druhého typu léčených více injekcemi inzulínu denně. O tom se teď jedná a asi to od příštího roku bude možné. Celkově se to vyvíjí pozitivně, i když máme proti některým zemím trochu zpoždění,“ doplňuje k situaci přednosta Centra diabetologie IKEM Martin Haluzík.

Diabetes je pro svůj vysoký výskyt v populaci a závislosti na negativních jevech současného způsobu života pokládán za civilizační onemocnění. Základní příčinou cukrovky je neschopnost organismu produkovat hormon inzulín, který je potřeba k přeměně stravy na energii. Cukrovka má dva typy – první a druhý. V Česku nejsou dostupné přesné statistiky, celkově by ale mělo být v současnosti v tuzemsku přes 300 tisíc diabetiků. Jejich počet má do budoucna nadále narůstat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Místům zatíženým kamiony má ulehčit Inspekce silniční dopravy

Obce zahlcené kamiony vítají vznik Inspekce silniční dopravy. Od prázdnin vyrazí na silnice dvaadvacet hlídek, a to už bez asistence policie. Zaměří se na přetížené kamiony nebo jejich technický stav. Například středočeskou Dobříší jich denně projede až tři sta, většinou se jedná o zahraniční přepravu.
před 7 mminutami

Mladí praktici žádají víc podpory od státu

Ministerstvo zdravotnictví vybralo 140 ordinací, které vzdělají mladé praktické lékaře a stát je finančně podpoří. Vzhledem k velkému zájmu doktoři žádají, aby stát dotoval víc míst. Podle šéfa resortu Vlastimila Válka (TOP 09) by se na programu měly vyššími příspěvky podílet i kraje a pojišťovny.
před 29 mminutami

Bahna předvedla vojenskou techniku i ukázky akce

Tisíce lidí se v sobotu vydaly na 35. ročník Dne pozemního vojska Bahna. V bývalém vojenském újezdu Brdy u Strašic na Rokycansku je čekaly ukázky techniky i simulované akce.
14:49Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Poletí druhý repatriační let Čechů z Izraele, evakuováni byli i z Íránu

V sobotu poletí druhý repatriační let českých občanů z Izraele, který je od minulého pátku v konfliktu s Íránem. Uvedla to ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Stroj Airbus má kapacitu okolo osmdesáti lidí, bude zřejmě naplněn. V Praze už jsou Češi evakuovaní z ambasády v hlavním íránském městě Teheránu.
09:59Aktualizovánopřed 4 hhodinami

O vyslovení nedůvěry vládě či roli Senátu hovořili hosté Politického spektra

O hlasování o vyslovení nedůvěry vládě nebo o významu parlamentní horní komory pro Česko debatovali hosté Politického spektra s moderátorkou Štěpánkou Martanovou. Diskuse se zúčastnili předseda Sdružení pro republiku – Republikánská strana Čech, Moravy a Slezska Pavel Mužný a Renata Vikartová za Demokratickou stranu zelených – ZA PRÁVA ZVÍŘAT. Třetí oslovená strana, a to Spojení demokraté – Sdružení nezávislých, svého zástupce do diskuse neposlala.
před 5 hhodinami

Jak vznikají a vycházejí předvolební průzkumy, zjišťoval pořad De facto

Česko za přibližně tři měsíce čekají volby. Agentury zveřejňují předvolební průzkumy i volební modely. S každým hlasováním se mění grafika, ovšem postupy, jak průzkumy vznikají, už tolik ne. Redakce ČT porovnala data z průzkumů, které agentury zpracovaly přibližně tři až čtyři měsíce před volbami, s reálnými volebními výsledky. A to z minulých tří sněmovních voleb.
před 7 hhodinami

Praha se potýká s nedostatkem míst ve speciálních školách

Praha řeší nedostatek míst ve speciálních školách pro děti se středním a těžkým mentálním postižením. Více než dvě desítky rodin netuší, zda jejich dítě v září někam nastoupí, další raději zvolily nucený odklad. Podle rodičů stát nedokáže zajistit dost míst pro všechny handicapované děti, zvažují proto žalobu. Ministerstvo školství ujistilo, že se snaží situaci s nedostatečnými kapacitami řešit dlouhodobě právě se zřizovateli škol.
před 11 hhodinami

Motorkáři patří na silnicích k nejzranitelnějším. Jak vážným nehodám předcházet?

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Jsou zapojeni do mnoha vážných i smrtelných nehod, přičemž většina z nich je způsobena lidskou chybou, a to jak ze strany samotných motorkářů, tak i ze strany ostatních účastníků provozu. Jen v minulém roce na českých silnicích zahynulo 81 motocyklistů. Jak mohou řidiči aut předcházet nehodám s motorkami a na co by si měli dávat pozor sami motocyklisté?
před 12 hhodinami
Načítání...