Čeští žáci si podle výsledků mezinárodního testování PISA nevěří v kreativním myšlení, prokázali třetí nejnižší míru sebedůvěry z 64 zúčastněných zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Evropské unie. Výsledky českých žáků představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Základní úrovně tvůrčího myšlení podle něj nedosáhla asi pětina českých patnáctiletých žáků.
Čeští žáci si nevěří v kreativitě. Jsou i málo zvídaví
V testu tvůrčího myšlení získali čeští žáci průměrně třiatřicet bodů z šedesáti. Jejich výsledek je shodný s průměrem zapojených zemí OECD. Výsledky jsou podle Zatloukala o něco lepší než průměr zemí EU.
V Česku se zapojilo do testování 412 škol. Na hodnocení kreativního myšlení se testování zaměřilo poprvé. Nejlépe si v jeho rozvoji podle výsledků vedou Singapur, Korea, Kanada, Austrálie, Nový Zéland, Estonsko a Finsko, naopak nejhůře Albánie, Filipíny, Uzbekistán, Maroko a Dominikánská republika. Výborných výsledků, tedy dvou nejvyšších úrovní, dosáhlo v Česku pětadvacet procent žáků, průměr v zemích OECD je dvacet sedm procent.
Problém s hledáním lepšího řešení
Nejvíce se českým žákům dařilo v úlohách, ve kterých měli předkládat kreativní náměty. Naopak nejhůře si vedli při posuzování a vylepšování návrhů v úkolech, ve kterých měli najít lepší řešení či výsledek.
Lépe si dokázali poradit s úlohami, které se zaměřovaly na písemný projev. Podprůměrní byli ve zvládání těch, které se věnovaly řešení vědeckých problémů.
Nízký index zvídavosti a houževnatosti
Čeští žáci jsou v průměru výrazně méně zvídaví než jejich vrstevníci ze zemí OECD, vyplývá z dat. V indexu zvídavosti skončili na předposledním místě, přibližně stejné hodnoty mají žáci v Polsku a Litvě. Na posledním místě skončilo v tomto indexu Nizozemsko.
Zatímco sedmdesát procent žáků zemí OECD uvedlo, že se rádi učí nové věci, jen padesát procent se je rádo učí ve škole. V případě Česka se rádo učí nové věci asi šedesát procent žáků, ve škole pak třicet procent. Výrazně podprůměrných výsledků dosáhli čeští žáci i v takzvaném indexu houževnatosti.
Učitelé kreativitu podporují podle poloviny žáků
Testování se zaměřilo i na to, jak studenti hodnotí školy z hlediska podpory kreativního myšlení. Na otázku, zda učitelé podporují žáky s vymýšlením originálních odpovědí a zda jim na hledání kreativních řešení poskytují dostatek času, odpověděla souhlasně polovina českých studentů.
Podle České školní inspekce se jedná o podprůměrný výsledek. Téměř devadesát procent českých žáků navštěvuje školy, jejichž ředitelé se domnívají, že kreativita je dovednost, kterou je možné rozvíjet. Jen čtyřicet sedm procent žáků si myslí, že mohou svou kreativitu změnit.