Dalších 80 mladých Romů získalo stipendia a míří na střední a vysoké školy. Rok od roku jich přibývá. Za posledních sedm let jich organizace ROMEA s pomocí donátorů podpořila na 300. Mnozí si vybírají náročné obory a tím i bourají zažité vzorce.
Budoucí architekt i právnička. Osmi desítkám mladých Romů pomůže k dalšímu vzdělání stipendium
Mají jasný cíl, kterým je studovat. Jsou to budoucí architekt, sociální pracovnice, forenzní analytička, právnička nebo elektroinženýr.
„Máme tady studenty, kteří pocházejí samozřejmě i z nějakých ne úplně dobrých podmínek, kde se takzvaně obchoduje s chudobou. Obecná představa, že Romové nestudují nebo nechtějí studovat, je mylná,“ sděluje manažer stipendijního programu organizace ROMEA Štefan Balog.
Příkladem je třeba Natálie. S rodiči a dvěma sourozenci žije v jednom pokoji v ubytovně. I přesto je pro ni škola priorita. „Věděla jsem, že půjdu na střední školu. Že nechci jít hned po škole do práce, ale že chci maturitu,“ popisuje. Studovat bude obchodní akademii, a kromě maturity má i další cíle. „Cestovat nebo podnikat. Mít svoji vlastní firmu,“ říká. Podle sociální pracovnice je Natálie abnormálně chytrá a má obrovskou vůli.
„Je vidět, že když studenti dostanou podporu, tak ji využijí naplno,“ podotýká Balog. Za sedm let jde o téměř 300 mladých Romů. Studují, bourají stereotypy a stávají se i vzory pro ostatní.
Dozvědět se o romské historii
O romských osobnostech a romské historii se ale tito studenti ve vzdělávacím procesu téměř nic nedozvěděli. Právě toto téma se teď aktuálně snaží do škol dostat řada romských odborníků na vzdělání. „Nejen pro Romy, ale i pro většinovou společnost je důležité, aby už odmala děti dostávaly validní informace o naší nejpočetnější národnostní menšině,“ míní ředitelka Muzea Romské kultury Jana Horváthová.
Zatím se z některých učebnic dozvědí, že Romové například „uznávají jiné hodnoty než většinová společnost, mají rytmus v těle, umí zpívat a dodnes se živí i hudbou“. Podle ministra školství to jsou zmínky nepatřičné a bez kontextu. I proto to chce změnit.
„V současné době se připravuje nový vzdělávací program pro základní školství a zejména v modelových školských vzdělávacích programech je velký prostor pro to, abychom konečně tohle tabuizované téma uchopili,“ uvádí ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Podobná slova už ale Romové slyšeli v roce 2005, změna nepřišla. V současném ministrovi Horváthová i další odborníci vidí naději.