Automobilky loni rostly navzdory chybějícím dílům. Čekací doba na vozy už se zkracuje

6 minut
Události: Situace v automobilovém průmyslu
Zdroj: ČT24

Situace v automobilovém průmyslu se pomalu stabilizuje. Loni se mu i přes problémy s chybějícími díly podařilo růst – celkově o třináct procent na tržbách i exportu. Pozitivně vidí i vývoj pro letošní rok. Producenti osobních aut už vyrábějí podobným tempem jako před covidem. Situace v dodavatelském řetězci ještě podle nich sice není zcela bez problémů, čekací doba na nové vozy už se ale zkracuje.

Každou hodinu sjede z linky Hyundai Motor Manufacturing 66 aut. To je maximální rychlost, jakou jsou schopni vyrábět. Problémy v dodavatelském řetězci sice ještě úplně nevymizely, automobilkám se s nimi ale daří vypořádat. Na lince Hyundai za první půlrok vzniklo ještě víc aut, než plánovali. Zkracují se tak i čekací lhůty na nové vozy. „Samozřejmě stále záleží na specifikacích, protože některé díly jsou hůře dostupné než jiné a ta dodací lhůta se může v současné době lišit od jednoho měsíce až v některých výjimkových specifikacích po jeden rok,“ přiblížil mluvčí firmy Petr Michník.

Kratší dobu se už čeká i na vozy, které vyjíždějí ze závodů v Mladé Boleslavi nebo Kvasinách. Škoda Auto navíc přidává výrobní směny, aby pokryla čekající zakázky. V posledních letech to bylo kvůli problémům s dodávkami dílů spíše naopak. „V první polovině roku jsme kvůli nedostatku čipů a některých řídicích jednotek přišli o desítky tisíc vozů. Nicméně se zdá, že od současné doby je situace stabilizovaná. To znamená, že budeme vyrábět vozy navíc a já doufám, že výroba do konce roku poběží bez přerušení,“ sdělil člen představenstva společnosti Martin Jahn.

Generální ředitel Toyoty Motor Manufacturing Czech republic Robert Kiml poznamenal, že stále ještě dochází k určitým nesrovnalostem. „Ale to se postupně srovnává, takže já věřím, že do konce roku, pokud nenastane žádná podobná krize, jako nastala s válkou na Ukrajině, by se tak dodavatelský řetězec mohl dostat do stabilní pozice,“ uvedl s odkazem na ruskou agresi.

Jako nestabilní ale vidí prostředí v autoprůmyslu ještě někteří dodavatelé. „My už jsme se dnes jako dodavatelé naučili plánovat tak, že víceméně sami odhadujeme, co asi bude potřeba, abychom si sami nevytvářeli zásoby a nedostávali se do problémů. Není to tak dobře, ale prostě ta doba je taková,“ poznamenal generální ředitel společnosti Motor Jikov Group Miroslav Dvořák.

28 procent tržeb zpracovatelského průmyslu

Automobilky nyní stále vyrábějí auta, která si zákazníci objednali v minulých měsících. Někteří výrobci vidí, že poptávka mírně klesá.

I přes potíže v uplynulých letech ale automobilový průmysl zůstává pilířem české ekonomiky. Tvoří 28 procent tržeb veškerého zpracovatelského průmyslu a téměř pětinu českého exportu. Průměrná mzda v odvětví rostla loni o devět procent na zhruba padesát a půl tisíce. Zaměstnanci, kteří pracují přímo u výrobců aut, si v průměru vydělali přes 61 tisíc, ti u dodavatelů zhruba 43 a půl tisíce. Počty pracovníků klesly o necelá dvě procenta. U finálních výrobců v roce 2022 pracovalo zhruba 48 tisíc lidí. V dodavatelských firmách to bylo 82 tisíc.

Cíl: Uhlíková neutralita

Nejen na výrobce aut v nejbližších letech čeká hned několik výzev – elektromobilita, emisní norma Euro 7 nebo dekarbonizace výroby. Spojené jsou hlavně s vysokými investicemi. Tuzemské automobilky nyní ve velkém přemýšlejí, jak zbavit svoji výrobu přebytečného oxidu uhličitého.

Například v kolínském závodě, kde vznikají nejmenší modely vozů automobilky Toyota, se ještě nedávno z velké míry převážely po silnici. Nyní už jich skoro polovina putuje po železnici. A není to jediné řešení, díky kterému chtějí do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality. „Je to spousta technologií na recyklaci vody, pak to jsou různé třeba malé drobné podněty, které dávají sami zaměstnanci. A může to být do různých investic, které se týkají energie a využívání energie,“ nastínil mluvčí Toyoty Tomáš Paroubek.

Stát to bude stovky milionů korun. Peníze do podobných řešení investují i v Nošovicích. „Například od roku 2022 odebíráme elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů, plánujeme i některé velké investice, ať už se jedná o instalaci fotovoltaické elektrárny na střechy našich výrobních hal, kde momentálně finišujeme potřebná povolení,“ vyjmenoval mluvčí Hyundai Michník.

Právě jednu z fotovoltaických elektráren nedávno instalovali i v logistickém areálu v Mladé Boleslavi. Energii chtějí ale získávat i jinak. „V poslední době jsme realizovali velký projekt větrníků ve větrném parku Melč, kde jsme zajistili kapacitu zhruba 26 gigawatthodin ročně,“ sdělil jednatel firmy ŠKO-ENERGO Tomáš Kubín.

„O pár desítek metrů dál už vyvstala před krátkým časem nová bioplynová stanice, kterou připravilo město s dalšími soukromými subjekty. A my samozřejmě máme zájem s městem spolupracovat a přemýšlíme, jak ten bioplyn využívat případně i pro náš závod,“ doplnil vedoucí řízení značky Škoda Auto Jan Hoffman. I oni mají za cíl uhlíkovou neutralitu do konce tohoto desetiletí. Jedna z jejich továren, konkrétně ta ve Vrchlabí, to splňuje už od konce roku 2020.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...