Zájem o práci strojvedoucího roste, i tak je jich ale nedostatek. Jen České dráhy (ČD) a Arriva jich dohromady shánějí kolem tří set. Soukromníci přitom během prosince převezmou část krajských zakázek právě od národního dopravce. Firmy se tak o lidi přetahují. I začínající strojvůdci si tak můžou vydělat přes čtyřicet tisíc měsíčně. Kromě toho se je dopravci snaží nalákat různými příplatky.
Architekti nebo cukráři. Zájem o práci strojvůdce mají lidé napříč obory, přesto dopravcům chybí
V minulosti řídil Jakub Lipenský prodejnu telefonního operátora a podle jeho slov jej vyčerpával stres. Proto se rozhodl absolvovat osmiměsíční kurz a od ledna řídí vlaky.
„Je tady klid, člověk si to udělá, jak chce, a pravidla má jasně daná. Problém je, že musíte ráno brzo vstávat nebo jezdíte přes noc. Na to se dá ale zvyknout,“ popsal práci strojvedoucího.
Uchazeči z řad architektů nebo pěvců
Jakub Lipenský přitom není výjimkou. V některých kurzech lze uchazeče, kteří dřív alespoň částečně pracovali v oboru, najít pouze stěží.
„Mezi absolventy můžeme počítat několik architektů, několik absolventů konzervatoře včetně sólového zpěvu nebo hudebních nástrojů. Máme tady pekaře, cukráře… Je to velmi pestré,“ uvedl vedoucí vzdělávání personálního odboru ČD Jiří Lukeš.
Letos pořádá dopravce čtrnáct kurzů pro budoucí strojvůdce a všechny jsou plné. Stejně to ale nestačí. Českým drahám aktuálně chybí 150 strojvůdců, to i přesto, že se do kurzů Dopravního vzdělávacího střediska v České Třebové zapsalo čtyři sta lidí.
„Naplňujeme tento deficit a zároveň řešíme fluktuaci zaměstnanců,“ podotkl Lukeš s tím, že strojvedoucí Českým dráhám odcházejí nejen do starobního důchodu, ale i k soukromým dopravcům. Ti rozjeli náborové kampaně a od prosince přebírají některé trasy, na kterých dosud jezdily výhradně vlaky Českých drah.