Bitva umělců s umělou inteligencí o autorská práva začíná. Stroje zatím vyhrávají

Umělci, kteří bojují proti umělé inteligenci (AI) generující obsah s využitím jejich děl, se začali bránit podáním prvních žalob. Bitva to bude těžká, píše agentura AFP. Legislativa v Evropě a Severní Americe je sice teď nakloněna ve prospěch umělé inteligence, podle právních expertů ale může přijít obrat.

Tři umělci v lednu ve Spojených státech podali žalobu na platformu pro sdílení umění DeviantArt a na nástroje pro vytváření umění Stable Diffusion, Midjourney a DALL-E. Posledního ze jmenovaných žaluje také fotobanka Getty Images. Žalující napadli skutečnost, že umělá inteligence zpracovává miliardy textů a obrázků, což AI činí v rámci svého „učení“.

Využívat texty a data umělé inteligenci v Evropě umožňuje evropská směrnice z roku 2019, která povoluje takzvané vytěžování dat (data mining), a to i z obsahu chráněného jinak autorským právem – pokud jsou veřejně přístupná. Jedinou ochranou je, že to autor výslovně zakáže.

„Tato výjimka z autorského práva, která byla ušitá na míru rozvoji těchto technologií, zůstala relativně bez povšimnutí,“ uvádí Charles Bouffier z advokátní kanceláře Racine. „Pro výzkumné účely je výjimka absolutní. Ale pro komerční účely to mohou držitelé práv odmítnout a uvést to například ve všeobecných podmínkách webu,“ dodává.

Obtížné je ale zjistit, zda byl tento souhlas respektován. „Jak můžeme zjistit, zda AI dílo použila ve fázi učení?“ ptá se Pierre Pérot z advokátní kanceláře August Debouzy.

Americké právo navíc umožňuje vytěžování dat na takzvaném principu fair use, tedy „řádného užití“ (princip, podle něhož za určitých podmínek lze použít materiál chráněný autorskými právy bez souhlasu vlastníka těchto práv – pozn. ČTK). Na začátku tisíciletí to potvrdil i soudní spor autorů proti firmě Google kvůli digitalizaci knih, který americký technologický gigant vyhrál.

Právní status obsahu generovaného AI je ožehavý. Dá se považovat za padělek, pokud si uživatel umělé inteligence vyžádal dílo „ve stylu“ nějakého autora, nebo požádal o napodobení loga? Evropské a americké právo uznává padělek pouze v případě, že se jedná o kopii konkrétního díla.

Co jde ochránit – a co ne

„Žánr, styl ani nápad nemohou být chráněny autorským právem,“ poznamenává Eric Barbry z kanceláře Racine. Otázka zní, jak je tomu v případě, kdy lze na umělou inteligencí vytvořeném díle jasně určit, z čeho vychází. V Evropě by umělce mohl před kopírováním umělou inteligencí chránit pojem „parazitování“, který postihuje vykrádání cizího úsilí. Jedná se o francouzskou praxi, která přiznává právo na náhradu škody v případě, že lze prokázat ztrátu výdělku.

Je tu i otázka komerčního využití tohoto obsahu. Kdo je jeho vlastníkem, lze jej prodávat a lze na něj uplatňovat autorská práva?

Experti se domnívají, že AI není vlastníkem, ani autorem, ani odpovědným subjektem. „AI generátory ve svých podmínkách uvádějí, že za obsah a jeho použití je výlučně zodpovědný uživatel (generátoru),“ zdůrazňuje Pérot. „Nic tedy nebrání tomu, aby byl komerčně využíván,“ dodává.

Co se týče autorského práva, evropská legislativa stanovuje, že dílo chrání autorská práva jen v případě, pokud jde o originál odrážející osobnost autora. „To znamená, že autorem je fyzická osoba,“ doplňuje Bouffier. „Pro uživatele umělé inteligence bude složité prokázat, že jsou autory,“ potvrzuje Barbry. Žádný evropský soud dosud v podobném případě nerozhodl. Americké úřady ale na konci února odmítly udělit autorské právo na komiks vytvořený umělou inteligencí.

Díla vygenerovaná AI budou z pohledu autorského práva patrně následovat fotografická díla, která jsou považovaná za duševní výtvor autora až po verdiktu Soudního dvora Evropské unie z roku 2011.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Uprchlí gestapáci se v 50. letech přestali skrývat. Aby za mlácení Čechů dostali důchod

Příslušníci gestapa byli ochotní s koncem války udat kde koho, aby si vysloužili co nejmenší trest. Bývalí kolegové, kteří šest let trýznili české obyvatele, na sebe navzájem donášeli. Některým se podařilo uniknout za hranice a žít pod falešnou identitou. K té pravé se ale často vraceli už v 50. letech. Většinou z pragmatického důvodu – aby nepřišli o důchod za léta, kdy pomáhali stíhat a vraždit Čechy.
před 2 hhodinami

Archeologové rekonstruovali středověký zločin a trest z břehů Temže

Na pohled obyčejná stará kostra. Nový výzkum, na kterém spolupracovali britští archeologové a historici a využili pro něj nejmodernější technologie, ale díky ní odvyprávěl dramatický příběh ženy z doby středověku, který se označuje jako temný.
včera v 09:00

Teorie, že náraz planetky vedl k vyhynutí dinosaurů, zprvu vyvolávala skepsi

S všeobecně přijímanou teorií o konci éry dinosaurů přišli vědci přesně před 45 lety. Jedno z největších vymírání v historii mělo podle týmu kolem geologa Waltera Alvareze a jeho otce Luise příčinu pocházející mimo Zemi. Mohla za něj asi desetikilometrová planetka, která do Země narazila zhruba před 66 miliony let. Paleontologové byli ze začátku k teorii skeptičtí, a to až dokud se nepodařilo najít kráter po dopadu obřího asteroidu na pobřeží poloostrova Yucatán.
6. 6. 2025

Za americkou včelí apokalypsu může roztoč odolávající pesticidům

Během letošní zimy došlo v Severní Americe k částečnému kolapsu včelstev. Ztráty překonaly šedesát procent populace. Teď vědci konečně oznámili příčinu.
6. 6. 2025

Napadené servery vyhoďte, Čína se dostane kamkoliv, říká „bílý hacker“

Útok čínských hackerů na české severy je podle amerického experta Williama Hagestada signálem, že by se česká vláda měla zbavit pro důležitou komunikaci svých serverů a vše důležité odříznout od internetu. Bývalý příslušník amerického námořnictva to řekl v rozhovoru pro ČT s Danielem Stachem.
6. 6. 2025

Japonský pokus o přistání na Měsíci opět selhal

Japonský modul Resilience, který měl ve čtvrtek večer dosednout na Měsíci, se při pokusu o přistání pravděpodobně zřítil na měsíční povrch, uvedla japonská společnost ispace. Tento neúspěch přišel dva roky po selhání první mise.
6. 6. 2025

Začíná sezona oblačných pavučinek

Pozoruhodná oblaka, jež jsou nyní občas vidět na soumračné obloze, nejsou obyčejné mraky. Jedná se o astronomicko-meteorologický fenomén, který vzniká vysoko v atmosféře za extrémních podmínek.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025
Načítání...