Miniaturní druh tyranosaura nebyl větší než jelen. Ukazuje, jak se z trpaslíků stali obři

Američtí paleontologové popsali zatím neznámý druh tyranosaura, který se od svých příbuzných liší zejména velikostí. Měřil asi 120 centimetrů a jeho objev vědcům pomohl s popsáním toho, jak se z těchto dinosaurů stali vládci druhohor. Studie vyšla v odborném časopise Communications Biology.

Seznamte se s malým dinosaurem, který dostal jméno Moros intrepidus. Žil v období křídy asi před 96 miliony let na místě, kde dnes leží Utah. Tento drobný predátor, jehož jméno znamená „předzvěst zkázy“, je nejstarším druhem tyranosaura, který byl objeven v severní Americe.

„Díky smrtící kombinaci silných čelistí schopných drtit kosti, stereoskopického vidění, rychlého růstu a kolosální velikosti vládli tyranosauři severoamerickému kontinentu nejméně 15 milionů let. Ale nebylo tomu tak vždy,“ uvedla Lindsay Zannová, paleontoložka na Státní univerzitě v Severní Karolíně a hlavní autorka práce. „Na počátku svého vývoje totiž lovili ve stínu jiných druhů starších dravých dinosaurů, jako byli třeba alosauři, kteří tehdy byli na vrcholu potravního řetězce.“

Z trpaslíka obrem

Středně velké primitivní druhy tyranosaurů byly nalezeny v Severní Americe už z období jury. Během křídy, tedy asi před 81 miliony lety, se z nich už stali oni dobře známí ikoničtí predátoři větší než nákladní automobil. Jenže co se dělo v době mezi tím, to se vlastně moc neví – doposud poznání té doby bránily chybějící fosilní nálezy. Podle Zannové tato neznalost paleontology trápila řadu let, ale až dodneška mohli jen spekulovat.

Tým vědců, jenž Zannová vedla, strávil deset let „lovem tyranosaurů“. Po celých Spojených státech a Mexiku pátrali po jakýchkoli neznámých pozůstatcích tyranosaura, které by mohly odhalit více o neznámých desítkách milionů let jejich vývoje. Nakonec uspěli na nalezišti, kde už předtím stejný tým našel pozůstatky jiného masožravého dinosaura – carcharodontosaura.

Moros intrepidus je proti němu i proti známým tyranosaurům velmi drobný – měřil na výšku jen kolem 120 centimetrů, byl tedy vysoký asi jako dnešní jelen. Zannová odhaduje, že nalezený Moros byl více než sedm let starý, když zemřel, a že byl téměř dospělý.

„Nenechte se mýlit velikostí – tento tyranosaurus byl lehký a výjimečně rychlý,“ uvedla Zannová. „Jeho adaptace, společně s vynikajícími smysly, jsou znaky schopného predátora. Mohl snadno dohnat svou kořist a přitom se vyhnout konfrontaci s vrcholovými predátory té doby,“ dodává paleontoložka.

„I když byli tito tyranousauři z období svrchní křídy malí, jejich specializace znamenala, že byli schopní využít příležitostí, které jim nabídly zvyšující se teploty, vyšší hladiny moří a změna ekosystémů, jež nastaly na začátku pozdní křídy,“ vyzdvihuje jejich výhody Zannová. „Teď víme, že tyranosaurům trvalo dostat se na vrchol potravního řetězce méně než 15 milionů let.“

Podle paleontologů také tento nález ukazuje, kde se v Americe tyranosauři vzali – nejbližší příbuzní nově objeveného druhu totiž pochází z Asie. Zannová vysvětluje: „T-Rex a jeho slavní současníci, jako byli třeba triceratopsové, jsou sice naše americké milované kulturní ikony, ale za jejich existenci vděčíme jejich předchůdcům, kteří do Ameriky migrovali asi o 30 milionů let předtím.“