Kanaďané našli náhodou obří jeskyni. Velikou díru do země odhalilo globální oteplování

Kanadské úřady oznámily, že jejich vědci objevili velikou jeskyni. Její přesné rozměry zatím nejsou známé, ale jen ústí měří 100 x 60 metrů, informoval Canadian Geographic.

Podle geologů o této jeskyni doposud nikdo nevěděl, a to přesto, že leží v relativně obydlené části země. Nachází se v Národním parku Wells Gray v Britské Kolumbii. Vědci ji uviděli naprostou náhodou, když nad místem prolétali ve vrtulníku při počítání sobů.

„Když jsem ji poprvé zahlédla, byla moje první reakce šok – tady přece žádná jeskyně být nemůže, to je přece nemožné,“ uvedla geoložka Catherine Hicksonová, která se podílela na expedici do nově objeveného přírodního útvaru. „V současné době nám jeskyňáří říkají, že to musí být jedna z největších jeskyní v celé Kanadě,“ doplnila.

Její názor potvrdil také speleolog John Pollack, který jeskyni částečně prozkoumal. „Když stojíte na jejím okraji a díváte se dolů, tak vidíte do hloubky skoro dvě stě metrů. A to v kanadských jeskyních prostě není vůbec běžné,“ uvedl pro Canadian Geographic.

Ale ještě pozouhodnější než rozměry jeskyně je fakt, že o ní doposud zřejmě nikdo nevěděl. V dokumentech, mapách ani dalších pramenech se vědcům nepodařilo najít jedinou zmínku o ní – a to hledali také v historických pramenech. Nyní se budou vědci snažit zjistit víc od domorodých kmenů, které v okolí žijí. Kvůli informacím se obrátili se také na veřejnost.

Za objev může zřejmě oteplování

Geoložka Hicksonová se domnívá, že za objevem jeskyně je globální změna klimatu. Až doposud totiž zřejmě byla skrytá pod sněhovou pokrývkou. Že v ní zatím nikdo nebyl, naznačuje i to, že uvnitř geologové doposud nenašli žádné pozůstatky lidské činnosti.

Je ale možné, že se je podaří nalézt už brzy – zatím se totiž uskutečnil jen jediný sestup, při kterém speleologové pronikli do hloubky asi osmdesáti metrů, ale v dalším postupu jim zabránil silný vodopád. Každou sekundu jím proteče až 15 metrů krychlových vody, takže sestup je rizikový a dole se navíc skrývá podzemní řeka, která ústí asi dva kilometry od vstupu do jeskyně.

Jeskyně zatím nemá jméno, vědci jí pracovně říkají Sarlaccova jáma – podle nestvůry z filmové série Hvězdné války. Vstup dovnitř je zakázaný a ústí je kvůli zvědavcům obehnané páskou. Experti doufají, že tak zabrání kontaminaci bakteriemi z povrchu a v blízké budoucnosti budou moci jeskyni prozkoumat podrobněji. Očekávají, že tamní ekosystém může být díky dlouhé izolaci od světa unikátní.