Japonsko našlo „nevyčerpatelný“ zdroj vzácných kovů, z nichž se vyrábí elektronika

Japonští výzkumníci zmapovali obrovské zásoby vzácných kovů. Nacházejí se na mořském dně. Odborníci v prohlášení napsali, že nová naleziště jsou „téměř nekonečná.“

Kde najít vzácné kovy, když už geologové zmapovali prakticky celý zemský povrch? Japonci obrátili svou pozornost do mořských hlubin a podle zveřejněných výsledků to vypadá, že udělali dobře. Obří zásoby se nacházejí v bahně na mořském dně.

Pro Japonce má objev ještě jednu výhodu: naleziště se nachází v japonských pobřežních vodách. Celá oblast obsahuje hrubým odhadem přes 16 milionů tun vzácných látek, které jsou nezbytné například k výrobě mobilních telefonů, elektroniky pro automobily a dalších věcí, bez nichž si už moderní civilizaci nedokážeme představit. Japonsko tak zřejmě získá další technologický náskok před zbytkem světa.

Na výzkumu, jehož výsledky byly zveřejněné v odborném časopise Scientific Reports, pracovali geologové a oceánologové z několika japonských univerzit, finančně se na něm podílely vládní instituce i soukromé korporace.

Co, kde, jak

Vědecký tým vedený Yutaro Takayou prozkoumal malou část mořského dna Tichého oceánu poblíž ostrova Minamitorishima. Jen na tomto malém úseku našli zásoby vzácných kovů o hmotnosti 1,2 milionu tun. Když vzali v potaz geologické složení dna, vytvořili model, který předpovídá, že v oblasti velké 2500 čtverečních kilometrů kolem jižního Japonska je přes 16 milionů tun surovin.

„Oblast má potenciál zásobovat svět těmito kovy prakticky nekonečně dlouho,“ uvádí výzkumníci ve zprávě. „Na tomto místě se nacházejí rudy, které jsou pro moderní společnost kriticky důležité,“ dodávají.

Vědět o zásobách a mít možnost je těžit jsou ale dvě odlišné věci – na mnoha místech planety víme o zásobách důležitých zdrojů, ale jsou tak hluboko, že se k nim nedokážeme dostat. Pro lidstvo jsou tedy stejně dostupné, jako by vůbec neexistovaly. Japonci však tvrdí, že jsou schopni efektivně a za přijatelnou cenu oddělit prvky od bahna a dostat je na povrch.

Změněná rovnováha

Zatím svět závisel ve vzácných kovech na Číně. Právě tam leží drtivá většina zásob – a Čína se jich jen nerada vzdává. Od roku 2010 tedy japonské firmy čelí velmi omezeným dodávkám materiálů, bez nichž se nedá vyrobit žádný moderní přístroj – což značně omezuje možnosti země.

„Enormní zásoby těchto kovů a snadnost jejich získávání jsou silnými indikátory, že tento zdroj budeme moci využít už v blízké budoucnosti,“ uvádí výzkum.