Staré vikinské ságy hovoří o tom, že tehdejší mořeplavci používali takzvaný sluneční kamen. Mělo by se jednat o značně přesné navigační prostředky, díky nimž se stali seveřané nejlepšími námořníky své doby.
Důkaz však chyběl. Teprve francouzští vědci roku 2013 s odvoláním na svůj výzkum oznámili, že kalcitový kámen, nalezený na palubě lodi objevené u britského ostrova Alderney v Lamanšském průlivu, je sluneční kamen.
Tisíc kilometrů pod mrakem
Vikingové překonávali na svých lodích tisícikilometrovou vzdálenost mezi Islandem a Grónskem a bezpochyby při jedné ze svých plaveb kolem roku 1000 objevili i Severní Ameriku.
Dokázali navigovat bez kompasu, navíc ve velmi nepříznivých podmínkách – například během polárních nocí či ve sněhových vánicích. Při absenci viditelných hvězd byla zřejmě tím nejlepším vodítkem pro určení směru plavby sázka na Slunce.
Podle Guye Roparsa z laboratoře pro laserovou fyziku na univerzitě ve francouzském Rennes je slunečním kamenem islandský živec. Jde o druh průhledného kalcitu, který je relativně běžný ve Skandinávii a dodnes je používán jako součást některých optických přístrojů.
Islandský živec, který se formuje krystalizováním uhličitanu vápenatého, se ukázal jako dobrý polarizátor, a mohl se tedy stát základním materiálem pro tajemný sluneční kámen Vikingů. Tento nerost může být snadno opracován do kosočtverečného tvaru, jehož je k polarizaci zapotřebí.
Díky tomu mohli být vikinští námořníci schopní při pohledu skrze kámen vidět Slunce i tehdy, když se ukrývalo za mraky. Podobným mechanismem disponují i někteří ptáci, kteří se takto orientují.
Maďarská simulace ukázala úspěšnost vikingů
Do programu zadali data o několika cestách lidí z Norska do Grónska a zpět. Naprogramovali různá roční období, různé typy krystalů a také mírně odlišné trasy.
V práci, která vyšla v odborném časopise Royal Society Open Science, popsali, že výsledky byly značně rozdílné – zejména s ohledem na typy použitých kamenů a také podle toho, jak často námořníci v simulaci kameny používali. Nicméně nejúspěšnější variantou se ukázalo používání minerálu jménem cordierit, a to ve zhruba tříhodinových intervalech. V takovém případě se úspěšnost navigace pohybovala mezi 92,2 a 100 procenty.