Vědci popsali pravěké kuře velké jako šváb. Mělo ještě na křídlech drápy

Paleontologové našli jednu z nejmenších ptačích fosilií, jaká kdy byla objevena. Drobný ptáček může pomoci odhalit tajemství o tom, jaká byla doba posledních dinosaurů.

Ptáče žilo v době přibližně před 127 miliony let a patřilo ke skupině primitivních ptáků, kteří sdíleli planetu s dinosaury. Fosilie ptáků z tohoto období jsou nesmírně vzácné, dochovalo se jich jen několik. Ale zkameněliny mláďat patří k největším kuriozitám – jejich počet by se dal spočítat na prstech.

Podle paleontologů, kteří se na objevu podíleli, by mohl tento nález pomoci lépe poznat nejen samotné primitivní ptáky, kteří už dávno vyhynuli, ale také éru, ve které žili.
Tento živočich patřil mezi takzvané enantiornithy. Jednalo se o primitivní ptáky, kteří sice ještě měli na křídlech drápky a v zobácích zuby, ale jinak už vypadali podobně jako současní ptáci.

Fosilie mláděte druhu Enantiornithes
Zdroj: Fabien Knoll/Nature Communications

„Je úžasné uvědomit si, že mnohé z rysů, které vídáme mezi dnes existujícími ptáky, vznikly už v době před více než 100 miliony let,“ uvedl Luis Chiappe, který se na výzkumu podílel.

Jako malíček

Od zobáku až po ocas byl ptáček velký asi jako lidský malíček a vážil pouze 10 gramů. Pták zemřel nedlouho poté, co opustil vejce.

Na výzkumu pracoval mezinárodní vědecký tým složený z expertů z Velké Británie, Španělska, Švédska a USA. Využili ty nejmodernější technologie, jimiž byli schopní detailně studovat zkamenělé kosti – byť tak drobné, jako měl pravěký pták.

Analýza prokázala, že kuře v tomto věku ještě s největší pravděpodobností nebylo schopné letu. Chrupavka v jeho hrudní kosti se totiž ještě zcela nezměnila na kost.

Pokrok v technice otevřel nové cesty

Metoda, kterou vědci použili pro analýzu kosterního vývoje tohoto tvora, se může v budoucnu hodit ke studiu mnoha dalších evolučních změn u pravěkých zvířat, oznámil vědecký tým pro stránky BBC. „Nové technologie nabízejí paleontologům bezprecedentní kapacity k analyzování fosilních pozůstatků ,“ uvedli autoři studie.

Tato zkamenělina byla nalezena už před deseti lety na slavném nalezišti Las Hoyas ve Španělsku. Až doposud ji ale nikdo pořádně neanalyzoval. Technika, kterou nyní vědci použili, totiž v době nálezu ještě neexistovala. Výzkum, publikovaný v časopise Nature Communications, naznačuje, že enantiornithi byli velmi rozmanití jak chováním, tak i vývojově.