TÉMA

Cyklistika

Do středních Čech se vrátí turistické vlaky, do Brd a Českého ráje zamíří také cyklobusy

V sobotu vyjedou do středních Čech turistické vlaky a také dvě linky cyklobusů, k nimž o letních prázdninách přibude i třetí. V turistické sezoně budou kromě pravidelného provozu motorových vlaků jezdit ve vybrané termíny i parní vlaky, které se vydají na tradiční trasy do Posázaví, nově pojedou například i do Rožmitálu pod Třemšínem.
19. 3. 2024|

Jak vybrat jízdní kolo pro děti

Při výběru dětského kola je třeba dbát zejména na správnou velikost a hmotnost kola a zvolit vybavení, které je dítě schopné zvládnout. Samozřejmostí je také bezpečnostní helma. Podle prodejce bicyklů Davida Brázdy je největší zájem o kola lehčí, aby pro dítě byla manipulace s nimi co nejsnazší. Další informace k výběru dětských kol i jejich údržbě jsou ve videu.
29. 2. 2024|

Stály miliony a vedou vodou. Z cyklostezek v okolí Hradce jsou jezírka

Budování cyklostezek kolem Hradce Králové se v poslední době nedaří. Jedna za osm milionů korun skončila v lese nedokončená, druhá za deset milionů korun sice hotová je, ale funkční příliš ne. Obě totiž často a nadlouho zaplavuje voda.
26. 2. 2024|

Mrtvých cyklistů je víc než loni. Na silnicích je vidět napětí, řada řidičů mluví o nepřátelství

Smrtelných nehod cyklistů neubývá. I když letos od ledna do října havarovalo méně jízdních kol než loni, zahynulo devětatřicet cyklistů, což bylo o dva více. Neobvyklé množství nehod se stalo již na jaře, což dává policie do souvislosti s mírnou zimou. Jak vyplývá z výzkumu, který letos provedla agentura Kantar, necítí se cyklisté na českých silnicích příliš bezpečně. Zároveň je patrná nevraživost mezi nimi a řidiči, z nichž mnoho – nejvíce těch mladších – tvrdí, že pociťuje k cyklistům nepřátelství. A to přesto, že většina lidí jsou zároveň řidiči aut i cyklisté.
15. 11. 2023|

Někteří bikeři poškozují lesní porosty. Jejich nelegální stezky komplikují práci lesníkům

Lesníci v rokycanských lesích řeší problémy s cyklisty na horských kolech, kteří si na svazích staví nelegální tratě s překážkami. Kvůli tomu někdy i kácí malé stromy. Problémy mají i dřevaři, kteří pak v některých místech nemůžou projet s těžkou technikou a les musejí dávat do pořádku. Škody na malých sazenicích dosahují desítek tisíc korun.
5. 10. 2023|

Berlín ruší některé cyklostezky. Nové vedení chce chránit práva řidičů

Řada evropských měst se v posledních letech snaží vytěsnit motorová vozidla ze svých center nebo jejich množství aspoň omezit. Zaměřují se na budování kvalitnějších sítí dopravních pruhů pro cyklisty. Nové vedení spolkové země Berlín ale od podpory městské cyklistiky, kterou dokázala metropole v minulosti úspěšně rozvíjet, částečně ustupuje – chce začít více chránit práva řidičů.
23. 9. 2023|

Šumavu střeží české i německé hlídky, pravidla a zákazy se totiž u nás a v Bavorsku liší

Nejatraktivnější místa Šumavy hlídají strážci Národního parku společně s policisty, k nim se nově přidávají také kolegové z Bavorska. Německá policie totiž zároveň upozorňuje turisty na dodržování pravidel, například těch, která musejí respektovat, pokud během výletu překročí státní hranici. Na německé straně totiž platí jiné zákazy, než na té české.
11. 8. 2023|

Většina mladých řidičů považuje vztah s cyklisty za nepřátelský, vyplývá z výzkumu

Přes šedesát procent mladých řidičů vnímá vztah cyklistů a řidičů jako nepřátelský. Nižší je toto číslo u řidičů, kteří sami jezdí na kole. Vyplývá to z průzkumu společnosti Kantar CZ, který agentura zpracovala pro projekt Dám respekt. Hovoří také o tom, že více než třetina všech řidičů nezná pravidlo odstupu jednoho a půl metru při předjíždění cyklisty. Respondenti se shodují v tom, že lepší cyklistická infrastruktura, vzájemný respekt a větší znalost předpisů silničního provozu by přispěly ke zlepšení vztahů mezi cyklisty a šoféry.
31. 5. 2023|

Třicítku ve městě prosazuje podle Macinky zelená bojůvka. Bylo by čistší ovzduší a méně hluku, oponuje Žaloudek

Rychlostní omezení na třicet kilometrů za hodinu zavádí některá města v západní Evropě. Ke snížení rychlosti se už připojila Paříž, Brusel, Helsinky nebo Stockholm, další velká města omezení chystají. V Praze a v Brně toto požadují někteří aktivisté, od třicetikilometrové rychlosti si slibují vyšší bezpečnost a nižší emise. V pořadu Události, komentáře debatovali o tématu Eva Tylová (Piráti), Matěj Michal Žaloudek (Zelení), Marek Benda (ODS) a Petr Macinka (Motoristé sobě).
7. 4. 2023|

Plzeň upravila část parku v areálu někdejšího výstaviště. Má být celoročně zelenou oázou

Plzeň za 46 milionů korun včetně DPH upravila park u Mže za obchodním centrem Plaza u centra města. Bude sloužit pro rekreaci, setkávání, sport i pro pořádání veřejných akcí. Během roku je tam třeba prázdninová Sportmania nebo část květnových Slavností svobody. Hlavní fáze úprav začala loni v prosinci, v plánu je ještě druhá etapa, řekl primátor Pavel Šindelář (ODS). Areál umožňuje denně průchod pěším a průjezd cyklistům.
19. 8. 2022|

Ostrava a Olomouc chtějí cyklistům usnadnit život. Novinky se ale podle cyklistů ani BESIP nepovedly

Města Ostrava a Olomouc se rozhodla, že vyjdou vstříc cyklistům a zajistí jim bezpečnější jízdu. Například v moravskoslezské metropoli vznikají nové cyklopruhy za tři miliony, vedou například přes Frýdlantské mosty. Cyklisté ale pruhy považují za nebezpečné. V Olomouci zase budí rozruch piktogramy, které se objevily na rekonstruované Masarykově třídě. Samo město přiznává, že takzvaný cyklokoridor je s ohledem na bezpečnost cyklistů legislativně nejslabší, na jiné řešení ale prý není prostor.
14. 6. 2022|

Hradec Králové začal se stavbou lávky pro pěší a cyklisty. Unikátní technologie si vyžádá vysoké náklady

Město Hradec Králové ve středu zahájilo stavbu lávky pro pěší a cyklisty přes Labe. Lávka propojí centrum města s lokalitou Aldis. Most postaví firma SMP CZ za 161,8 milionu korun, město na něj získalo evropskou dotaci ve výši téměř 103 milionů. Stavbu lávky v lokalitě kongresového centra Aldis radnice připravuje už od roku 2003. Hotová by měla být na přelomu let 2022 a 2023. Hradec si od lávky slibuje větší oživení Aldisu a Smetanova nábřeží.
1. 9. 2021|

Železniční most přes Orlík má šanci na záchranu. Jeho další využití je však zatím nejasné

Historický železniční most nad Orlickou přehradou má další problém. Jen co se ho podařilo zachránit před demolicí, visí otazník nad jeho využitím. Mohl by sice vyřešit cyklistické propojení Písecka s Milevskem, ale zatím není nikdo, kdo by se do investice pustil.
31. 7. 2021|

Na horách stoupá zájem o elektrokola, s tím ale přibývá i úrazů

Mezi cyklisty na horách roste zájem o elektrokola. To s sebou přináší nové problémy, například více úrazů. V půjčovnách si kola s pomocným motorem totiž často pronajímají lidé, kteří ani na tom obyčejném nejeli několik let. Ve statistikách zásahů horské služby už je elektrokolo vedené jako zvláštní položka.
4. 7. 2021|

Do šumavských bikeparků míří turisté z Německa. Nemusejí se tam registrovat

Šumavské areály se otevírají i ve všední dny. Dosud mohla hlavně velká střediska kvůli ochraně přírody fungovat pouze o víkendech. Do bikeparků teď míří hlavně turisté z Německa. V českých areálech se totiž vyhnou registraci, která je kvůli epidemickým opatřením v Německu povinná.
17. 6. 2021|

V Brestu se připravují na Tour de France. Věří, že jim to pomůže nastartovat ekonomiku

Za dva týdny startuje v bretaňském Brestu další ročník Tour de France – místo původně plánované Kodaně. Cyklistický závod má velký ekonomický dopad hlavně v místech, kde začínají a končí etapy. V Bretani věří, že jim celosvětově sledovaná událost pomůže nastartovat ekonomiku, která utrpěla kvůli pandemii koronaviru.
13. 6. 2021|

Tři čtvrtiny cyklistů, kteří přišli na silnicích o život, vyjely bez přilby. Policie chystá osvětu

Až tři čtvrtiny cyklistů, kteří na tuzemských silnicích přijdou každoročně o život, nemají při nehodách cyklistickou přilbu. Loni na kole zemřelo při dopravních nehodách 40 lidí a z toho 29 (tedy skoro 73 procent) helmu nemělo. Na automatické a preventivní nošení přilby bude upozorňovat nová bezpečnostní kampaň, kterou představil šéf dopravní policie Jiří Zlý. Podle expertů by tak šla s dodržováním ochrany úmrtnost snížit o čtyřicet procent.
10. 6. 2021|

Do Orlických hor či ke Králičáku se opět rozjedou cyklobusy. Přes Polsko zatím nepojedou

Cyklobusy do Orlických hor, Podorlicka, do oblasti Králického Sněžníku a Bukové hory zahájí provoz v sobotu 29. května. Speciálně upravené autobusy umožňující přepravu jízdních kol budou jezdit každý víkend a o svátcích do 28. září. Kvůli epidemickým opatřením bude zřejmě odloženo zahájení provozu mezinárodní linky z Nového Města nad Metují přes Náchod, Polsko do Orlického Záhoří a Deštného, uvedl Jaroslav Štefek z Euroregionu Glacensis.
19. 5. 2021|

Stát netuší, k čemu sloužily dotace na cyklostezky, tvrdí kontroloři. Ministerstvo ujistilo, že přehled má

V jakém stavu jsou a k čemu ve skutečnosti slouží cyklostezky, na které poskytl peníze, stát často netuší, tvrdí Nejvyšší kontrolní úřad. Při kontrole v resortu dopravy se kontroloři zajímali o využití miliard určených na cyklostezky. Kromě problémů s kontrolou výsledků kritizovali i velké rozdíly v ceně výstavby. Ministerstvo dopravy výtky odmítlo, tvrdí, že stát využití svých peněz ve skutečnosti kontroluje.
10. 5. 2021|

Větší vzdálenost při předjíždění cyklistů je podle expertů posun k lepšímu, obtížnější může být ale kontrola

Sněmovnou prošel návrh, který stanovuje, že auta musí při předjíždění lidí na kole držet minimální vzdálenost půldruhého metru a tam, kde je rychlost omezená na třicet kilometrů v hodině, by měl stačit metr. Podle dopravního experta spolku AutoMat Vratislava Fillera je to „posun k lepšímu“, uvedl v pořadu Události, komenáře. „Je to minimálně slušnost a ohleduplnost dodržovat 1,5 metru,“ souhlasil i druhý host, místopředseda spolku Brno autem David Pokorný. Obává se jen toho, jak se to bude kontrolovat. Změnu ještě posoudí Senát.
16. 4. 2021|

Na kole jezdila jako ďábel. Alfonsina Stradová byla jedinou ženou na legendárním Giru

Už jako dívenka jezdila na kole tak rychle, až si o ní v rodné vesnici povídali, že je posedlá ďáblem. Italka Alfonsina Stradová chtěla jen jezdit a závodit. Byla tak odvážná, že se přihlásila na start legendárního cyklistického závodu Giro d'Italia. Psal se rok 1924 a pro ženy nebylo na takové akci místo. Přelstila ale organizátory, a stala se tak jedinou ženou v historii, která se závodu zúčastnila. Její cyklistická kariéra pokračovala, vytvořila světový ženský rekord, který dlouhá léta žádná sportovkyně nepřekonala. Alfonsina Stradová se narodila 16. března 1891 a zemřela, když jí bylo 68 let.
16. 3. 2021|

Co svede deset záchytných parkovišť? Středočeští lídři debatovali o dopravě v kraji

Dopravní komplikace ve středních Čechách – především ve spojení na Prahu, kam mnozí zajíždějí do práce – by středočeští volební lídři řešili výstavbou nových záchytných parkovišť, větším využíváním železnice i podporou cyklistiky. Za důležité pak považují dobudování dálniční sítě včetně vnějšího pražského okruhu a úpravu rozpočtového určení daní, která by kraji vynesla víc peněz na silnice II. a III. tříd.
25. 9. 2020|

Vystačí si ekonomika Karlovarského kraje s lázněmi a potřebuje region vysokou školu? Debatovali lídři kandidátek

Pandemie koronaviru dopadla na lázeňský sektor v Karlovarském kraji. Lídři kandidátek pro říjnové krajské volby hovoří o nutnosti rozšířit záběr regionu, aby na lázeňství nebyla jeho ekonomika tolik závislá. Pomoci by tomu mohlo vysokoškolské vzdělání, které má v kraji udržet mladé a vzdělané lidi. Uchazeči o hejtmanství diskutovali také o tom, jak do západního cípu Česka přilákat turisty.
10. 9. 2020|

O prázdninách na silnicích zemřelo nejméně lidí za třicet let, cyklistů ale více než loni

O letošních letních prázdninách zemřelo na českých silnicích 98 lidí, což je nejméně v tomto období od roku 1990. Oproti loňskému červenci a srpnu si kolize vyžádaly o 20 mrtvých méně, oproti předloňsku o 17. Naproti tomu mezi cyklisty je obětí o sedm více než loni, což je dvojnásobek oproti létu 2019. Obě statistiky ředitel dopravní policie Jiří Zlý připisuje tomu, že Češi v létě zůstali doma – více řidičů znamenalo hustší dopravu a nižší rychlost, domácí dovolené zase více cykloturistů.
8. 9. 2020Aktualizováno8. 9. 2020, 12:51|