Berlín ruší některé cyklostezky. Nové vedení chce chránit práva řidičů

Vedení Berlína chce více chránit práva řidičů, některé cyklostezky už neplatí (zdroj: ČT24)

Řada evropských měst se v posledních letech snaží vytěsnit motorová vozidla ze svých center nebo jejich množství aspoň omezit. Zaměřují se na budování kvalitnějších sítí dopravních pruhů pro cyklisty. Nové vedení spolkové země Berlín ale od podpory městské cyklistiky, kterou dokázala metropole v minulosti úspěšně rozvíjet, částečně ustupuje – chce začít více chránit práva řidičů.

Podstatná část evropských velkoměst – například Kodaň, Brusel, Amsterdam nebo Paříž – stále více investuje do cyklistiky. A změny v městském provozu se jim osvědčily.

Francie už řadu let rozšiřuje síť cyklistických tras, letos vyčlenila v rozpočtu na podporu cyklistiky 250 milionů eur. „Můžeme říci, že tento plán byl úspěšný. Používání jízdních kol jsme rozvinuli a zejména v roce 2021 šlo o nejprodávanější způsob dopravy,“ uvedla dříve francouzská premiérka Elizabeth Borneová.

Berlín naopak začal podle kritiků zaostávat. Postupimské náměstí mnoho cyklistů neoslní. „Jsem z Freiburgu v jižním Německu, což je pro cyklisty ráj. V porovnání s tím je to zde dost těžké. Ale lepší se to,“ konstatovala v rozhovoru pro Českou televizi berlínská cyklistka Eva Albersová.

Řidiči motorových vozidel komentují situaci v německé metropoli z jiného úhlu pohledu. „Město cyklostezky bezesporu potřebuje. Ale nemůžete ukrást prostor autům a dát ho cyklistům,“ zdůraznil berlínský řidič Sergej.

Zapovězená auta se vrátila

Berlín je město i spolková země. V nedávných volbách do jejího parlamentu sehrála doprava velkou roli. Křesťanští demokraté téma uchopili a jsou u moci. Některé cyklostezky už neplatí. Na ulici Friedrichstrasse se dříve zapovězená auta vrátila. Další projekty jsou odložené nebo se revidují.

„V zásadě odstraňují všechny výhody udržitelné mobility obyvatel. Všechny je mažou ve prospěch aut ve městě,“ upozornila mluvčí nezávislé instituce Changing Cities Ragnhild Sörensenová.

Berlínští křesťanští demokraté tvrdí, že jen korigují priority předchozích vlád, které byly podle nich nespravedlivé. „Bezpečnost všech druhů dopravy je důležitá. Pro všechny. To zahrnuje chodce, což znamená MHD jako metro, příměstské vlaky a autobusy. Ale také auta,“ kontroval mluvčí německých křesťanských demokratů (CDU) pro dopravu Johannes Kraft.