Německo má velkorysý energetický plán. Do osmi let chce vybudovat milion dobíjecích stanic pro elektroauta. Vláda tak chce urychlit rozvoj tohoto typu dopravy. Zatím je ale takových míst po celé spolkové republice jen 70 tisíc, kabinet Olafa Scholze proto chystá masivní investice.
Německo chce do roku 2030 vybudovat milion dobíjecích stanic pro elektroauta
Kousek za Stuttgartem na dálnici A8 stojí jedna taková rychlodobíjecí stanice. Je v provozu už dva roky. V době svého vzniku byla novinkou, dnes už je ale pravidelnou zastávkou pro ty, kdo potřebují doplnit energii.
Jedním z takových řidičů je i Thorsten Hilgers, který jezdí elektroautem od dubna, někdy i dlouhé několikasetkilometrové vzdálenosti. „U dálnic není vůbec žádný problém najít nabíjecí stanici jako třeba tuto. Na mapách v aplikacích je vidět, kde jsou a zda jsou volné, nebo obsazené,“ popisuje Hilgers.
Cestu si přesto musí předem naplánovat. Dobíjecí stanice zatím samozřejmostí nejsou, výstavba totiž není jednoduchá. „V současné době uplyne od zajištění nemovitosti až po uvedení do provozu přibližně jeden rok,“ vysvětluje Frederik Stiber, manažer elektromobility EnBW, která patří v Německu k hlavním stavitelům a provozovatelům těchto dobíjecích parků. Problémem jsou podle firmy zdlouhavá stavební povolení. Ale nejen to.
„Kromě toho máme v Německu osm až devět set různých provozovatelů sítí. Každý operátor může individuálně určit, jak by měla vypadat transformátorová stanice, abychom ji mohli postavit v jejich oblasti,“ dodává Stiber.
Spolkový ministr dopravy Volker Wissing má ale plán, jak dosáhnout na jeden milion dobíjecích stanic do roku 2030. Chce zjednodušit byrokracii a přilákat investory. Stát bude také investovat, téměř šest a půl miliardy eur. „Nemůžeme ztrácet čas. Víme, že se elektromobilita rozeběhne velmi razantně. Proto musíme být také rychlí,“ říká Wissing.
V Německu je zaregistrovaných přibližně milion a půl elektroaut, a jejich počet navíc v poslední době rychle roste. Podle odhadů se v příštích osmi letech zdesetinásobí. S tím ale narůstají také požadavky na jejich dobíjení.
Německé automobilky sázejí do budoucna na elektroauta. Stejně tak i spolková vláda, která v příštích letech očekává, že se automobilová doprava v Německu zásadně promění.