Změní se rozložení sil ve vzduchu? Dodávky F-16 především upevní spojenectví Ukrajiny a Západu

Dlouhodobá snaha Ukrajinců o zisk amerických stíhaček F-16 dospěla ke zdárnému konci. Nizozemsko a Dánsko se v neděli zavázaly k jejich dodání, což může ve válečném konfliktu výrazně změnit rozložení sil ve vzduchu, kde mají Rusové jednoznačnou převahu. O tom, zda budou mít stíhačky západní provenience výrazný vliv na celkový průběh války, ovšem analytici pochybují. Dodávky stíhaček ale na desítky let upevní spojenectví Ukrajiny se Západem.

„Ukrajina se o zisk stíhaček F-16 snažila více než rok, ale administrativa amerického prezidenta Joea Bidena váhala se schválením žádosti kvůli obavám z eskalace válečného konfliktu s Ruskem,“ upozornila Julie Normanová, profesorka mezinárodních vztahů na University College v Londýně.

„Ukrajina vnímala stíhačky F-16 jako extrémně důležité pro kýžený úspěch v probíhající protiofenzivě, ale také pro dlouhodobou bezpečnost země,“ dodala Normanová.

Bidenova administrativa oficiálně změnila svůj postoj 19. května během summitu skupiny G7 v japonské Hirošimě. 

Výcvik v Dánsku a Rumunsku

Výcvik ukrajinských pilotů na F-16 už začal, o čemž v sobotu informoval ukrajinský ministr obrany Oleksij Reznikov. Dánská premiérka Mette Frederiksenová doplnila, že do severské země dorazilo na školení více než sedmdesát členů ukrajinského letectva. Výcvik bude následně dlouhodobě pokračovat v Rumunsku.

„V počátku se do výcviku zapojí jen piloti s nadprůměrnou znalostí angličtiny, protože si Ukrajina nemůže dovolit odebrat z bojiště příliš mnoho pilotů,“ zdůraznila Normanová. Tento fakt mimo jiné znamená, že bude velmi pravděpodobně trvat několik měsíců, než bude Ukrajina schopna použít F-16 ve válce.

Reexport amerických letadel F-16 je závislý na formálním schválení – všechny země, které jimi disponují, musí nejprve získat souhlas Washingtonu, což se v případě Nizozemska a Dánska také stalo.

Podle výrobce těchto stíhaček Lockheed Martin se v současnosti používají tři tisícovky exemplářů F-16 v 25 zemích. 

Kyjev podle Washington Post ve svých opakovaných žádostech doufal, že stíhačky budou představovat okamžitou posilu pro ukrajinské letectvo. S odvoláním na vysoce postavené ukrajinské vojenské a vládní představitele ale dokončí první skupina ukrajinských pilotů výcvik na stíhačkách F-16 nejdříve v létě příštího roku. 

Překážkou je podle deníku jazyková bariéra, ale i rozdílné představy Kyjeva a Washingtonu o využití letounů na bojišti.

„Stroje F-16 se týkají našeho dlouhodobého závazku vůči Ukrajině a představují kapacitu, která nebude relevantní pro současnou protiofenzivu,“ uvedl tiskový mluvčí Pentagonu Patrick Ryder s odkazem na současné snahy Ukrajinců o průlom na východní a jižní frontě.

Handicap ve vzduchu

Ukrajinská letecká flotila se skládá ze sovětských stíhaček navržených v 70. letech minulého století, jako je například MiG-29. Rusko naopak používá modernější stroje, které dokážou létat ve větších výškách a detekovat nepřátelské stíhačky na delší vzdálenost. Díky tomu jsou ukrajinské letouny zranitelné vůči ruským raketám, zejména ve větších výškách.

Podle informací webu Global Firepower jich měla Ukrajina začátkem letošního roku méně než 190, zatímco Rusko disponovalo více než desetinásobkem.

„Piloti ruských stíhaček vidí skrze radar dvakrát až třikrát dále než naše stíhačka,“ řekl listu Wall Street Journal mluvčí ukrajinského velení vzdušných sil Jurij Inhat. „Naši piloti jsou v tomto ohledu prostě slepí, nevidí nic,“ doplnil.

Ukrajinská letadla jsou také mnohem obtížněji manévrovatelná a pomalejší než ruská. „Ve vzdušném boji platí nepsané pravidlo, že kdo vystřelí první, pravděpodobně vyhraje,“ konstatoval Michael Clarke, profesor válečných studií na King's College v Londýně. „Když ukrajinské letadlo narazí na ruské ve vzdušném boji jeden na jednoho, prohraje.“

Stíhačky F-16 by ale mohly poskytnout Ukrajincům to, co vojenští stratégové označují jako „vzdušnou převahu“. To by znamenalo, že by měli šanci zabránit ruským letadlům a vrtulníkům útočit na ukrajinské jednotky na zemi. „Ve chvíli, kdy ukrajinská armáda musí na frontě zpomalit, aby se dostala přes minová pole a další překážky, je ze vzduchu velmi zranitelná,“ upozornil Clarke.

Průběh války zřejmě F-16 výrazně nezmění

Odborníci nicméně tvrdí, že F-16 pravděpodobně dramaticky nezmění průběh válečného konfliktu. Přesto dodávají, že tento fakt prohloubí vztah Ukrajiny jak s USA, tak se Západem obecně na další desetiletí.

„Na strategické úrovni to Ukrajinu spojí se Západem na dvacet až třicet let. Závazek Spojených států vůči zemi, která získá naše zbraňové systémy, je zároveň spojen se vzděláváním, výcvikem a modernizací těchto systémů,“ mínil brigádní generál amerického letectva ve výslužbě John Teichert.

Varování z Ruska

Rozhodnutí Dánska a Nizozemska darovat Ukrajině stíhačky F-16 pochopitelně nezůstalo bez odezvy Ruska. Podle ruského velvyslance v Kodani Vladimira Barbina může tento krok válečný konflikt vystupňovat. 

„Dánsko se snaží svými činy a slovy nenechat Ukrajině jinou možnost než pokračovat ve vojenské konfrontaci s Ruskem,“ napsal ruský ambasador Barbin v pondělním prohlášení.

Dánský ministr obrany Jakob Ellemann-Jensen zdůraznil, že Ukrajina bude moci darované letouny použít pouze na vlastním území. „Darujeme zbraně pod podmínkou, že budou užity k vyhnání nepřítele z ukrajinského území. Ať už se jedná o tanky, bojové letouny či cokoli dalšího,“ prohlásil Ellemann-Jensen. 

Josef Kraus, bezpečnostní analytik při Fakultě sociálních studií na Masarykově univerzitě v Brně, poukázal na fakt, že podobné varování z Moskvy přichází u dodávek zbraní na Ukrajinu pokaždé. „Je to jen forma psychologického nátlaku, která reálně neznamená vůbec nic,“ řekl v rozhovoru pro Českou televizi.

Zelenskyj jednal i ve Švédsku, o gripenech

Před nedělním rozhodnutím o dodávce F-16 jednal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj i ve Stockholmu, konkrétně o možné dodávce stíhaček Gripen, které mimo jiné používá i česká armáda.

„Podrobně jsme diskutovali o budoucích krocích týkajících se možnosti otevřít téma dodávky gripenů,“ uvedl Zelenskyj po setkání se švédským premiérem Ulfem Kristerssonem.

7 minut
Bezpečnostní analytik Josef Kraus o dodávkách stíhaček na Ukrajinu
Zdroj: ČT24

Vzhledem k celé řadě technikálií je však dodávka švédských gripenů otázkou několika příštích měsíců. „Dříve než za půl roku na Ukrajině létat nebudou. A vlastně i tento termín by se dal považovat za dobrý a rychlý výsledek,“ komentoval analytik Kraus.

Stockholm na začátku minulého týdne podle Reuters oznámil, že plánuje nový balík vojenské pomoci Ukrajině v hodnotě 3,4 miliardy švédských korun (v přepočtu 6,8 miliard korun českých). Součástí je munice či náhradní díly pro dříve dodané zbraňové systémy. Bude se jednat o již třináctý švédský balík pomoci Ukrajině od začátku války. 

S výcvikem ukrajinských pilotů asi pomůže i Řecko

Ukrajinský prezident Zelenskyj v pondělí požádal o pomoc Řecko s výcvikem ukrajinských pilotů na bojové letouny F-16. 

„Dosáhli jsme významného výsledku pro leteckou koalici. Řecko se zúčastní výcviku našich pilotů na letouny F-16,“ citovaly agentury Reuters a AFP ukrajinského prezidenta. Podle něj se jedná o velmi důležitou prioritu pro ukončení ruské invaze.

Tyto letouny má Řecko ve výzbroji, nesignalizovalo však, že by se chystalo připojit k Dánsku a Nizozemsku a předat některé z nich Ukrajině. 

Řecký premiér Kyriakos Mitsotakis na společné tiskové konferenci slíbil Ukrajině další pomoc, aniž by ovšem byl konkrétní. Výcvik ukrajinských pilotů přímo nekomentoval. „Nemůžeme tolerovat žádný pokus o překreslení hranic silou,“ řekl ale Mitsotakis s tím, že Řecko čelilo podobným pokusům ze strany agresivních autoritářských režimů. Měl zřejmě na mysli spory o hranice s Tureckem.

Řecko od konce osmdesátých let nakoupilo na 170 letounů F-16, píše deník Kathimerini. Země podepsala kontrakt na modernizaci 84 strojů, a navíc nakupuje nové francouzské stíhačky Rafale. Atény také chtějí koupit od USA dvacítku bojových letadel F-35.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Rekonstrukce německé železnice dopadne i na české cestující

Začíná rozsáhlá rekonstrukce železniční sítě v Německu, která se dotkne také české osobní a nákladní dopravy. Po dobu devíti měsíců bude v Berlíně čekat na cestující na německý sever objízdná trasa. Na přestup z českého vlaku do rychlíku německých drah budou mít cestující přibližně půl hodiny. Cesta po delší objízdné trase z Berlína až do Hamburku potrvá o 45 minut déle. Ceny jízdného by se neměly oproti dosavadnímu stavu zásadně měnit.
před 36 mminutami

Uznání Palestiny slouží propagandě Hamásu, kritizuje Francii Rubio

Šéf americké diplomacie Marco Rubio kritizoval rozhodnutí francouzského prezidenta Emmanuela Macrona uznat Stát Palestina. Poslouží podle něj teroristickému hnutí Hamás. Prezident Donald Trump se zase vyjádřil, že Macronův krok nemá žádnou váhu. Plán Paříže ocenily třeba palestinská autonomie, Španělsko či Saúdská Arábie.
06:32Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Konflikt Thajska s Kambodžou vyhnal z domovů sto tisíc lidí

V Thajsku kvůli současnému konfliktu s Kambodžou zemřelo již šestnáct lidí a své domovy muselo opustit na sto tisíc obyvatel, kteří zamířili do nouzových ubytovacích center, napsala v pátek agentura Reuters. Jde o největší eskalaci napětí mezi Bangkokem a Phnompenhem za více než deset let. O situaci má večer jednat Rada bezpečnosti OSN.
05:50Aktualizovánopřed 1 hhodinou

„Technická záležitost,“ říká gruzínský premiér o možném zrušení bezvízového styku s EU

Zrušení bezvízového styku mezi Gruzií a Evropskou unií (EU), kterým hrozí Evropská komise (EK) v případě nesplnění osmi doporučení, je pouze „technická záležitost“ a ekonomika kavkazské země by na tom ještě mohla získat, tvrdí premiér Irakli Kobachidze. Vládní Gruzínský sen přitom dříve bezvízový režim s EU oslavoval jako hlavní úspěch, připomíná server OC Media. Expert Vincenc Kopeček z Ostravské univerzity se domnívá, že zrušení by mělo dopad na tamní střední třídu.
před 2 hhodinami

Vývoz českého vojenského materiálu meziročně prudce stoupl

Vývoz vojenského materiálu z Česka vzrostl loni meziročně o asi 86 procent a dosáhl přibližně 91 miliard korun. Vyplývá to z výroční zprávy o zahraničním obchodu s vojenským materiálem za rok 2024, kterou zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Ministerstvo udělilo podle dokumentu loni 1678 licencí k vývozu vojenského materiálu do 95 zemí v hodnotě skoro 105,3 miliardy korun.
před 2 hhodinami

Nehoda concordu byla začátkem konce komerčních nadzvukových letů

Před pětadvaceti lety došlo k nehodě, od níž se začal odvíjet začátek konce jednoho ze snů lidstva, a to ten o komerčním létáním nadzvukovými letouny. Shořel v plamenech letounu Concorde, který tehdy odstartoval z pařížského letiště.
13:46Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Úřady na jihu Ruska hlásily dronové nálety, Ukrajina informuje o mrtvých

Dva regiony na jihu Ruska v noci na pátek zažily rozsáhlé dronové útoky, vyplývá z informací úřadů. Podle telegramového kanálu Astra ve Stavropolském kraji bezpilotní letouny podruhé během několika týdnů zřejmě mířily na chemický závod Azot ve městě Něvinnomyssk. Region má podle úřadů za sebou zatím největší dronový útok. V ukrajinské Záporožské oblasti v důsledku ruského úderu zemřel jeden člověk, další zřejmě přišel o život při bombardování Charkova, mrtvého hlásí i Cherson.
10:30Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Škoda Auto zvýšila zisky, Volkswagen si pohoršil

Automobilka Škoda Auto v prvním pololetí zvýšila provozní zisk zhruba o dvanáct procent na téměř 1,29 miliardy eur (31,5 miliardy korun). Zvýšil se i celkový prodej aut. Mateřský koncern Volkswagen však zaznamenal meziroční pokles provozních zisků o třetinu, i když mírně zvýšil prodej aut na 4,36 milionu kusů z 4,34 milionu před rokem. Zároveň i kvůli dopadu amerických dovozních cel zhoršila automobilka celoroční výhled.
11:33Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...