Německo uvažuje o prodeji části hamburského přístavu Číně. Tajné služby varují, Scholz problém nevidí

Události: Prodá Německo část přístavu v Hamburku Číně? (zdroj: ČT24)

Německá vláda řeší další ožehavé téma – prodej části přístavu v Hamburku. Vedení třetího největšího přístaviště v Evropě se na něm dohodlo s čínskou státní firmou. Před obchodem ale varují jak spolkové tajné služby, tak i několik ministerstev. Konečné slovo bude mít německý kancléř a bývalý starosta Hamburku Olaf Scholz. Rozhodnout musí do konce měsíce.

V porovnání s evropskými konkurenty v posledních letech přístav v Hamburku ztrácí. Proto chce jeho vedení prodat pětatřicetiprocentní podíl v jednom ze čtyř kontejnerových terminálů čínskému státnímu rejdařství Cosco. Obchod se vyjednává už několik let.

„Hamburský přístav je s Čínou velmi úzce propojený. Číňané jsou dlouholetým partnerem. Třicet procent veškerého zboží v Německu, které se přiváží z Číny nebo do ní vyváží, prochází hamburským přístavem,“ vypočítává šéfka představenstva hamburského přístavu Angela Titzrath.

Doplatíme na to jako na ruský plyn, varuje Habeck

Obchod s Číňany podepsalo vedení přístavu loni v září. Německá vláda ho může vetovat, pokud bude chtít. Několik ministerstev je zásadně proti prodeji, hlavně v souvislosti s konfliktem na Ukrajině. Být závislý na zemích, které toho mohou zneužít pro své zájmy, je podle nich nebezpečné.

„Že nás pak chtějí vydírat, není jenom abstraktní fenomén. Stejně jako v případě plynu u Ruska je to realitou tohoto světa. Neměli bychom tyto chyby opakovat,“ žádá spolkový ministr hospodářství Robert Habeck.

Hamburský přístav
Zdroj: hamburk/přístav/německo/Cathrin Mueller

Neprodáváme celý přístav, uklidňuje Scholz

Proti obchodu jsou i německé tajné služby. Závislost na Číně je podle nich hrozba. Rozhodující slovo má kancléř Olaf Scholz, který byl do roku 2018 starostou Hamburku. S čínským koncernem Cosco udržoval dobré vztahy.

Na začátku listopadu se chystá Scholz do Číny na státní návštěvu. V obchodu velké nebezpečí nevidí: „Nejde o prodej celého přístavu jako třeba v Zeebrugge nebo Piraeu. Jde nanejvýš o podíl a účast v jednom z terminálů, jako je tomu v některých západoevropských přístavech. Je tu ale mnoho otázek, které se musí vyjasnit.“

Spolková vláda se musí vyjádřit do konce října. Buď obchod zrušit, nebo prodloužit lhůtu, kterou má na rozhodnutí. Pokud neudělá nic, stane se Čína od listopadu spolumajitelem hamburského přístavu.