České tramvaje na barikádách. K obraně Kyjeva posloužily legendární Tatry T3

Události: České tramvaje na kyjevských barikádách (zdroj: ČT24)

České tramvaje se koncem února nepřímo zapojily do bitvy o Kyjev. Jejich těžké konstrukce posloužily jako bariéry proti hrozícímu ruskému vpádu do ukrajinské metropole. V ukrajinském hlavním městě se ale pomalu život, stejně jako tramvaje, vrací do původních kolejí.

Když se po začátku invaze na Ukrajinu ruské jednotky blížily ke Kyjevu, město se připravovalo na boj všemi prostředky. Na levém břehu řeky Dněpru, ve čtvrti Podil, k tomu místní využili i české tramvaje. „Bylo je možno rychle dopravit na místo. A tak jsme skutečně udělali bariéry z českých tramvají kvůli zpomalení nepřátelských sil,“ popsal Ruslan Kandybor z kyjevského dopravního podniku. Tramvaje T3 si tak zopakovaly svou roli z Prahy v srpnu 1968. I tehdy měly zpomalit postup okupačních tanků.

Historie českých tramvají v Kyjevě přitom nezačíná únorem 2022. Pro mnoho Kyjevanů je to naopak kulisa jejich dětství. Řidič dopravního podniku Valentyn Sobko patří mezi ně. Láska k tramvajím je v jeho rodině dokonce dědičná. „Už moji rodiče pracovali jako řidiči tramvají, a když jsem byl malý kluk, tak mě máma brala s sebou do práce,“ popsal.

Celkem 140 vozů typu T3 ve městě stále jezdí v původní barevné úpravě, téměř bez modernizací. „Dřív tu byly všechny tramvaje české. A je to takový symbol mého dětství. Poznaly se podle toho jejich ‚cililink‘. Tak to bylo,“ přiblížil.

Tramvaje T3 se do Kyjeva hodí, nevadí jim nerovnosti na kolejích a na vozovce. Jenže koncem února se z tramvají staly zátarasy a ze stanic metra protiletecké kryty. Teprve teď začíná městská doprava ožívat. Od příštího týdne má začít provoz na všech linkách. 

Tu a tam stále ještě trať lemují betonové zátarasy, ale české tramvaje už mají opět základnu v depu, nikoliv na barikádách. A řidiči tramvají se vrací ke svému civilnímu zaměstnání. Opět mohou vozit cestující, nikoliv odrážet tanky.