Nový blok turówské elektrárny má poruchu. Podle tisku nezvládá uhlí z přilehlého dolu

Nový blok polské elektrárny Turów, který stál více než čtyři miliardy zlotých (více než 22 miliard korun) musel být už po měsíci odstaven. Má poruchu, protože není přizpůsobený uhlí z dolu u elektrárny. Teď se ukazuje, že chyby se staly jak při projektování, tak při spouštění zařízení, píše polský list Gazeta Wyborcza. O pokračování těžby hnědého uhlí v Dolu Turów vedou spor Polsko a Česko.

Zmíněný blok je mimo provoz od 19. června. Nyní se podle deníku ukázalo, že věc souvisí se špatným projektem, nepřizpůsobeným podmínkám dolu a elektrárny Turów. „Už delší dobu k tomu bloku přijížděli lidé, kteří opravovali zařízení. Blok fungoval v nouzovém režimu, všechny automatické funkce musely být vypnuty, protože vše je špatně zkonstruované,“ řekla listu nejmenovaná osoba obeznámená s podrobnostmi provozu elektrárny.

„Blok není přizpůsoben kvalitě uhlí z Dolu Turów. Kvalita suroviny je pro nový blok příliš špatná,“ dodal zdroj.

Problém tkví v tom, že systém propouští příliš velké kusy uhlí, a proto se ucpaly filtry. Kvalita suroviny klesla v září 2016 po zhroucení těžené vrstvy, ale v projektu nového bloku se nic nezměnilo. A kvůli používání špatného uhlí už na zařízení neplatí záruka od výrobce. „Není to jediná vada, protože investice byla převzata překotně,“ říká se podle polského listu v okolí dolu.

Vyhozené peníze, kritizují ekologové

Porucha bloku se podle zmíněného zdroje stala jedním z důvodů odvolání šéfky společnosti PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Wioletty Czemielové-Grzybowské, která byla ve funkci teprve od loňského dubna. Tato společnost je součástí skupiny PGE, na niž dohlíží ministerstvo státních aktiv Jacka Sasina.

Na webu firmy není o havárii zmínka. Redakce se od mluvčí společnosti Sandry Apanasionekové dosud nedočkala odpovědi na dotaz odeslaný minulé úterý.

Nový blok o výkonu 496 megawattů každý rok vypustí do ovzduší 2,7 milionu tun oxidu uhličitého, což lze přirovnat k letu devíti milionů lidí z Varšavy do Atén, anebo k roční produkci emisí z výfuků 2,5 milionu aut, tvrdí Marek Józefiak z polské pobočky Greenpeace.

Miliardy na stavbu nového bloku byly podle ekologických aktivistů vyhozeny namísto toho, aby šly na spravedlivou transformaci regionu, z níž by měli prospěch místní lidé, a ne firmy stavějící blok.

Spor o Turów

Investice začala ještě za předchozí liberální vlády a v tomto směru pokračoval i kabinet konzervativní strany Právo a spravedlnost, bez ohledu na změny v energetické a ekologické politice Evropské unie. Stavba vyšla na 4,3 miliardy zlotých, ačkoliv se ještě loni hovořilo o 3,6 miliardy. Realizovalo ji konsorcium vedené společností Mitsubishi Hitachi Power System.

Celou dobu také trvá česko-polský spor o Důl Turów. „Jednání nejsou snadná, protože česká strana předložila návrh mezivládní dohody, který je těžko přijatelný,“ řekl náměstek ministra státních aktiv Artur Soboń počátkem měsíce v polském rozhlasu.

Kvůli tomu, že Polsko nevykonalo rozhodnutí Soudního dvora EU o pozastavení těžby do vynesení verdiktu, hrozí zemi finanční trest. Česko unijnímu soudu navrhlo, aby Varšava platila až pět milionů eur za každý den nelegální těžby, připomíná deník.