Ruská Arktida taje, mezi ledovci se otevírá severní trasa pro tankery a obchodní lodě

Události: Rusko chce více využívat Severní cestu (zdroj: ČT24)

Globální oteplování a s ním spojené tání ledovců chce Rusko využít k alternativní mořské cestě pro obchodní lodě, které převážejí zboží mezi Dálným východem a Evropou. Severní trasa má být kratší, rychlejší i bezpečnější. Prezident Vladimir Putin očekává, že se objem přepraveného nákladu zvýší do roku 2024 až osminásobně. Možné negativní dopady na životní prostředí nezmiňuje.

V přístavu ve Vladivostoku začne být rušno. Měl by se stát výchozím bodem pro tankery, kontejnerové a další obchodní lodě, které zamíří Severní cestou do Evropy. Ve vladivostockém přístavu letos vyloží deset milionů tun zboží, nejvíce ve 120leté historii. Díky tání ledu a otevření Severní cesty význam přístavu ještě vzroste.

„Otevírá se nová kapitola v historii obchodního mořeplavectví. Cesta ruskou Arktidou je bezpečným, efektivním a výhodným mezinárodním koridorem,“ uvedl ruský prezident Vladimír Putin v televizi.

Kratší cesta, nižší náklady a absence novodobých pirátů mají být výhody Severní cesty. Na straně druhé bez doprovodu ledoborců je plavba bezpečná jen tři až čtyři měsíce v roce, s nimi rostou i náklady. Větší využívání trasy může mít negativní dopad na životní prostředí.

Severní cesta
Zdroj: ČT24

Cesta je o 11 dní kratší. Rusko vyzývá k jejímu využití

Rusko vyzvalo k maximálnímu využívání nové trasy zahraniční zájemce, pro něj samotné je to další způsob přepravy nerostných surovin a ryb z Dálného východu. „V roce 2024 by se mělo Severní mořskou cestou přepravit asi 80 milionů tun. Pro srovnání – dnes je to 10 milionů tun,“ vysvětluje Oleg Roy z Ministerstva pro rozvoj Dálného východu.

Například loď Venta, která trasou plula před několika dny, zvládla většinu bez doprovodu ledoborců.

Cesta z přístavu ve Vladivostoku je o 11 dnů kratší, a to je rozhodující. Lodě ovšem plují mimo civilizaci. Nároky na posádku i technické vybavení jsou proto vyšší. Nebezpečných míst je však kvůli mírnějšímu počasí méně.

Rusové chtějí oteplování moří co nejvíce využít, na severu rozšiřují přístavy i výrobu velkých lodí. Vrstva ledu v Beringově moři je letos nejtenčí v historii měření. Ledová pokrývka se zmenšuje, což jsou prý vyhlídky pro provoz v odlehlých končinách.