Snímky zachycují vlečky u armádního skladu. Zda jde o zbraně pro Ukrajinu, nechce stát komentovat

Události: České zbraně na Ukrajinu (zdroj: ČT24)

Česko patří k zemím, které podporují Ukrajinu nejvýrazněji, co se týče opravy i dodávek zbraní – včetně těžkých. Podle dostupných, avšak nepotvrzených informací už do země sužované ruskou invazí směřovaly tanky, bojová vozidla pěchoty, samohybné houfnice nebo raketomety. Stát z bezpečnostních důvodů tyto věci nekomentuje.

Salvové raketomety RM-70 proti původním sovětským gradům nabízely pancéřovanou kabinu, obranný kulomet i dvojitou dávku střel. Česká armáda je před jedenácti lety vyřadila. Poté se o nich až donedávna příliš nevědělo.

Několik dnů stará fotografie z vlečky u armádního skladu zachycuje zaplachtované kabiny, což se u obyčejných nákladních vlaků nedělá. Vzadu jsou patrné výstupky, zřejmě konzole pro uchycení raketometu. Ještě ten večer projel vlak pod webkamerou. Lehátkový vůz pro vojenský doprovod, za ním sedm samotných podvozků s kabinami.

„Skutečně to na 99 procent vypadá, že to jsou raketomety RM-70. Mají sejmuty raketnice a nabíjecí zařízení. Kromě tohoto záběru jsem viděl ještě jiné fotografie, kde byly raketomety RM-70 zakryté zelenými, šedozelenými plachtami,“ popsal šéfredaktor odborného časopisu ATM Michal Zdobinský.

Na konci vlaku pak jede několik kontejnerů, v nich mohou být odmontované díly uskladněny. Na Ukrajině vznikly další záběry. Smontované stroje jedou dál. Detaily – například charakteristické boční odrazky – svědčí o službě v české armádě.

Už začátkem dubna zamířily po kolejích na východ tanky T-72 a obrněnce BVP-1. Tehdy ani nyní to ministryně obrany Jana Černochová (ODS) ani armáda nechtějí komentovat. „Omlouvám se vám, nepotvrdím to, ani to nevyvrátím,“ uvedla Černochová v dubnu ve sněmovně.

Zvýšený počet přeprav nyní potvrdily i smlouvy ministerstva obrany s ČD Cargo, které se objevily v registru. Dohromady za asi dvanáct milionů korun – největší část nyní v dubnu. Velká část dokumentů je začerněná, podle lidí z logistiky ale obvyklá cena jednoho podobného vlaku až na ukrajinské hranice nepřesáhne milion korun. Jde tedy o více transportů.