Ministerstvo dá školám návod, jak s žáky probrat válku proti Ukrajině. Radí i Skaut

Ministerstvo školství připravilo pro učitele návod, jak by měli s žáky probrat současný ruský útok na Ukrajinu. Záměrem je podle ministra školství Petra Gazdíka (STAN) to, aby žáci nehledali vinu za útok Ruska na Ukrajinu třeba u svých spolužáků ruské či ukrajinské národnosti a aby děti lépe chápaly informace a souvislosti mezinárodního konfliktu.

Ministerstvo školství má podle Petra Gazdíka informace o tom, že v některých základních školách, které navštěvují žáci ukrajinské či ruské národnosti, se vyskytly konflikty. Jde podle něj o jednotky případů. „V tuto chvíli rozesíláme metodický pokyn a dopis ministra pro učitele tak, aby se snažili žákům vysvětlovat, abychom zabránili xenofobii,“ uvedl.

Vyučující by podle něj měli žákům vysvětlovat, jaké jsou historické souvislosti současných událostí. „Je to velká výzva pro učitele v tuto chvíli žákům sdělit vše potřebné o tom konfliktu, veškeré informace a zároveň poukázat na to, že konkrétní člověk nebo jejich spolužák jiné národnosti není ten, kdo za tu situaci může,“ řekl Gazdík.

Zapojení školních poraden

Metodika ministerstva obsahuje pět bodů. Úřad v ní pro práci se školními kolektivy ve vztahu k ruské agresi vůči Ukrajině doporučuje žáky jasně informovat o postoji České republiky. Žádá pedagogy o to, aby věnovali zvýšenou pozornost žákům ukrajinské, ruské a běloruské národnosti a do péče o ně případně více zapojili i školní poradny.

„Zejména ve třídách, kde jsou tito žáci zařazeni, doporučujeme intenzivní cílenou preventivní práci s celým třídním kolektivem,“ stojí v návodu. Učitelé by podle něj přitom měli klást důraz na respektování individuality, dodržování lidských práv a vysvětlování, že národnost nečiní člověka odpovědným za kroky státního režimu země, odkud dotyčný pochází.

„Se školními či třídními kolektivy doporučujeme pracovat v rámci osvěty s tématy rovnosti, respektu a tolerance,“ doplnilo ministerstvo. V posledním bodě zmínilo to, že školy mohou kontaktovat pro radu i experty z různých odborných společností, které se zabývají podporou vzdělávání cizinců nebo pomocí dětem ohrožených násilím.

„Naši společnost, unavenou a často rozdělenou okolnostmi kolem pandemie covidu, čekají velmi těžké týdny,“ napsal Gazdík ředitelům škol a učitelům v dopise k metodice. Varoval před tím, že informační a mediální válka může zasáhnout mínění a názory nejen dospělých, ale i dětí.

Děti mohou mít strach

Záplava informací o útoku Ruska na Ukrajinu může podle psycholožky Gabriely Dymešové z Katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy vyvolávat v dětech strach. Z psychologického hlediska je podle ní situace podobná jako při vypuknutí covidové epidemie. Doporučovala by, aby rodiče děti zprávami nezahlcovali, vše by měli vysvětlovat tak, aby dětem dodali pocit bezpečí.

Pro své vedoucí připravila rady, jak s dětmi o válce na Ukrajině citlivě hovořit, také skautská organizace. Kromě skautských vedoucích mohou podle webu Skauta rady posloužit i vyučujícím nebo rodičům. Najdou je zde: Jak mluvit s dětmi o válce

Pomoc pro ukrajinské studenty

Ministerstvo školství podle Petra Gazdíka také připravuje pomoc pro Ukrajince v koordinaci s rektory vysokých škol. Týkat by se měla ukrajinských studentů a případných nových studentů a žáků.

Ruský prezident Vladimir Putin ve čtvrtek ráno oznámil, že dal svolení ke speciální vojenské operaci na ukrajinském Donbasu. Šéf ukrajinské diplomacie Dmytro Kuleba poté řekl, že Putin zahájil plnohodnotnou invazi na Ukrajinu a že země se bude bránit. Podle ukrajinského generálního štábu je cílem ruské invaze hlavní město Kyjev.